efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Men jeg fastholder min afgørende pointe: at det er umuligt at separere to komponenter, når den interessante kun har kogepunkt 1,4° over hovedmængden og kun findes i en mængde på knap 0,2 promille! Hvis der er 15% af den tunge komponent, stiller sagen sig helt anderledes.Derfor er en form for forbehandling nødvendig!
Fred Hoyle - den meget kendte Big-Bang-benægter, som døde i en høj alder for få år siden, skrev også science fiction, og hans roman "Den sorte tåge" skulle efter sigende være ret god.Her arbejder han med et univers, hvor alt liv foregår i gasform ved lav temperatur, og hvor simple livsprocesser tager tusinder af år i stedet for sekunder (ifølge det korte referat jeg har fået af en person, der faktisk har læst bogen).Under sådanne forudsætninger vil jeg ikke afvise, at du kan have ret, John.Men er vi ikke ude i flueknepperiet?
ikke sandt?
Ingen af os to har vist haft det "store" destillationskursus, men en del af de problemer, der vil være, er fælles for flere typer faseovergange - og jfr. trådens start har jeg faktisk beskæftiget mig indgående med andre faseovergange (både praktisk og teoretisk), ligesom jeg har en pænt stor praktisk erfaring med destillation i laboratorieskala. Så min "tro" er bygget på mere end blot en løs fornemmelse.Men du kan jo prøve - og melde resultatet ind, når du har et!
John, jeg har destilleret en del, men mangler altså det "store" destillationskursus.Jeg vil dog tro du har ret i, at naturlig afdampning beriger vand med D2O - præcis ligesom vandopløst CO2 er beriget med 13CO2 i forhold til CO2 i atmosfæren. Jeg har ikke tilstrækkelige forudsætninger til at regne på effekten, men mener umiddelbart at den mht. tungtvand nok er lavere - pga ringere naturligt indhold og kortere separationstid.
Der er sikkert en grund for at man på Rukjan og siden, har brugt centrifuger til formålet i tungtvandssepareringen
Den ville da være ulige smartere at centrifugere vandet i en separator da andelen af det tungevand så kunne maximeres.....inden en destillation