* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15985
  • Total antal emner: 1403
  • Flest online idag: 119
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 61
I alt: 61

Forfatter Emne: Plastic - det dér som modelfly og -biler etc. er lavet af?  (Læst 25070 gange)

Mads Aggerholm

• Senior
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Hej

Et lille hurtigt spørgsmål: Hvad hedder det dér plastic som modelbiler og modelfly og huse til togbaner er lavet af?

(Jeg kan oplyse at det som regel limes med en (cement?)-lim som er på cellulosefortynderbasis.)

Og hvis nogen for resten lige skulle vide hvor man kan købe det i mindre kvanta - sådan noget som en plade af en art, som man selv kan fortsætte tilvirkningen af?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

• Gæst
Sv: Plastic - det dér som modelfly og -biler etc. er lavet af?
« Svar #1 Dato: 27, August 2013 - 10:10 »
Polystyrol.

Bent.

Mads Aggerholm

• Senior
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 27, August 2013 - 10:39 »
Mange tak!

Javel, det sker jo ofte at svar på ét spørgsmål rejser et par andre. Dette er ingen undtagelse :-)

Jeg erindrer netop nu, at jeg vist tidligere har hørt det omtalt som polystyren.

Det undrede mig lidt, for godt nok opløses polystyren af cellulosefortynder, men det er umuligt at lime med denne lim, fordi det er fyldt med luft.
Det er for så vidt ikke polystyrenens fejl.

Men det er altså polystyrol.

Er der forskellige typer, eller kan man regne med at "polystyrol er polystyrol"?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

• Gæst
« Svar #3 Dato: 27, August 2013 - 10:53 »
Polystyren/polystyrol er det samme, det kommer blot an på sproget (dansk/engelsk/tysk...).
Det kan være blandet med alt muligt, enten for at farve det eller for at ændre hårdheden. Eller for at lave skum ("Flamingo").

Jeg tror ikke at cellulosefortynder er det rigtige at lime med, prøv med acetone i stedet.

MvH,

Bent.

Mads Aggerholm

• Senior
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 27, August 2013 - 18:23 »
Jeg skal lige ha' noget at lime på først :-)

Jeg har i øvrigt lim til plasticmodeller, det er plastic'en jeg mangler.

Men nu har jeg faktisk fået ideen! Jeg køber bare et eller andet modelfly, der kan jeg sikkert få stykker i den størrelse jeg skal bruge; fra vingerne f.eks.

Det havde jeg slet ikke tænkt på...!

Okay, problem løst! Tak for input!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

B Mønnike

• Global Moderator
  • Senior
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 27, August 2013 - 21:15 »
Acetone og polystyren er ikke venner. Acetonen opløser polystyren.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 27, August 2013 - 22:13 »
Acetone og polystyren er ikke venner. Acetonen opløser polystyren.
Speciallim er ofte en blanding af det materiale, der skal limes og et opløsningsmiddel, og det mener jeg er tilfældet med polystyrencement.
Hvad opløsningsmidlet så er, har jeg ikke styr på i dette tilfælde, men acetone eller ethylacetat (cellulosefortynder) er begge gode bud.

P.S. Mht. navngivning, så har klassisk tysk tradition navngivet en masse produkter med endelsen -ol. Den endelse har den internationale kemisammenslutning IUPAC imidlertid for ca. 70 år siden reserveret til alkoholer, hvorfor de klassiske navne i stedet fik endelsen -en (på engelsk -ene). I kender måske også benzol/benzen (dansk trivialnavn stenkulsnafta, og forøvrigt et giftigt produkt, som udfases overalt hvor det er muligt) - men der er masser af andre eksempler. Det tager flere generationer at få en ændret nomenklatur til at slå helt igennem!
Mvh. Morten Jødal

PJB

• Senior
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 28, August 2013 - 07:06 »
Da du nævnte "stenkulsnafta", kommer jeg i tanke om, at jeg for ca 30 år siden lavede plastiklim af tandbørsteskaft, klippet i små bidder og opløst i netop stenkulsnafta.
Det virkede super :-)

Og jeg kommer også i tanke om hr Holm der optrådte i TV med pletfjerningsråd mm. i starten af 1960'erne.

Han anbefalede rask væk stenkulsnafta til mange formål :-D

Mads Aggerholm

• Senior
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 28, August 2013 - 07:32 »
Nu vi lige er inde på opløsningsmidler alligevel:

Hvis man begræder fraværet af stenkulsnafta, kan man så ikke bruge almindelig (bil)benzin?

(Jeg ved godt der er forskel på benzen og benzin, men alligevel...?)

Jeg har altid fjernet rester af etiketter med såkaldt rense-benzin, for det fjerner klister og bevarer eventuelle plasticoverflader, i modsætning til acetone som også fjerner overfladen!
Engang hvor jeg ikke havde mere rensebenzin, tænkte jeg at almindelig benzin kunne bruges lige så godt...
Og så opdagede jeg at på dét punkt havde almindelig benzin og acetone mere til fælles end jeg troede - den opløste nemlig også platic'en!!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

SuperClaus

• Senior
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 28, August 2013 - 08:15 »
Der er en bestemt (men meget udbredt) type plastic som man godt kan lime med acetone. Det er den type plastic som LEGO er lavet af, så har man brug for lidt til at opløse, så kan LEGO bruges.

Man laver en pasta af acetone og granulater af plastic'en. Herefter kan man smøre lidt acetone + pasta'en på de dele der skal limes sammen. Når acetonen er forduftet hænger delene fint sammen.

Det er meget anvendt til at "lime" gamle og knækkede motorcykelkåber sammen.
vh.
Claus

Mads Aggerholm

• Senior
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 28, August 2013 - 08:57 »
Ja, det har jeg prøvet: Acetone + småstykker af acryl. Opløsningen limer både LEGO og ancryl sammen så det ikke kan vrides fra hinanden :-)
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 28, August 2013 - 09:23 »
Hvis man begræder fraværet af stenkulsnafta, kan man så ikke bruge almindelig (bil)benzin?

(Jeg ved godt der er forskel på benzen og benzin, men alligevel...?)

Benzin er en lidt upræcist defineret fraktion af råolie - den letteste af hovedfraktionerne, som er flydende ved normale temperaturer.
Rensebenzin indeholder hovedsagelig kulbrinterne hexan, heptan og en smule oktan.
De fleste kulbrinter i rensebenzin er kædeformede molekyler.
Motorbenzin er tilsat diverse additiver for at forsinke antændelse i motoren, så man kan øge kompressionen. I gamle dage var det især tetraethylbly, nu om dage noget helt andet og rent organisk.
Af samme grund er det ganske uproblematisk at omgås rensebenzin, hvorimod motorbenzin er mere giftigt - og det kan forøvrigt optages gennem huden. Men gå nu ikke i panik over en sjat spildt benzin på hånden ved tanken - så giftigt er det heller ikke!

Benzen er et helt andet stof. Det er et ringformet molekyle og grundlaget for den store gruppe af oganiske stoffer, der kaldes aromater. Ca. halvdelen af disse - herunder benzen selv - er kræftfremkaldende. Den risikofaktor fik stigende opmærksomhed fra ca. 1970 og fremefter, og i dette tilfælde er det ganske berettiget!
Trods navneligheden er der meget betydelig forskel på de to substanser.

Som "husfar" begræder jeg i høj grad tabet af stenkulsnafta, som var fremragende til at fjerne mange pletter, herunder især tyggegummi på malede flader. Jeg begræder også tabet af tetraklorkulstof med mange lignende anvendelser.
Som kemiker forstår jeg imidlertid udmærket, hvorfor stofferne udfases.

P.S. Hvis man er glad for grillhygge, har man nok også grilltændvæske. Det er stort set det samme som petroleum, der nu om dage også sælges som lampeolie. Forskellen ligger alene i raffineringen. Lampeolie/lugtfri petroleum er frit for diverse urenheder, herunder nogle aromater, det er tændvæsken ikke.
Selv bruger jeg tændvæske til petroleumslamper og havefakler udendørs, men ALDRIG inden døre.
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

• Senior
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 28, August 2013 - 09:37 »
Morten, mange tak for en som altid omhyggelig gennemgang der alligevel er til at forstå.

Som jeg forstår det er "motorbenzin" kræftframkaldende, giftigt og optages gennem huden.

Gælder alt det også for rensebenzin?

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: 28, August 2013 - 12:07 »
Som jeg forstår det er "motorbenzin" kræftframkaldende, giftigt og optages gennem huden.

Gælder alt det også for rensebenzin?

Punkt 1: Nej.
Punkt 2: Ja, men kun i ringe grad (drik det ikke, men du får nok kun mavepine, hvis du forsøger alligevel)
Punkt 3: Ja!

De giftige substanser i motorbenzin er især dem der tilsættes for at øge oktantallet. Og det er forøvrigt også de substanser, der udgør de værste miljøproblemer, hvis en nedgravet benzintank nedlægges, og som gør at der er strenge krav til oprettelse, vedligeholdelse og nedlæggelse af tankstationer.
Mvh. Morten Jødal

E. Tranberg

• Senior
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: 29, August 2013 - 08:18 »
Min mor brugte toluol (toluen) C7H8, når hun samlede udstillingsmodeller af plasticbyggesæt.
Den gang kunne man købe en lille flaske hos materialisten, og det kunne man stadig omkring 1980.

I dag er det forbudt:
Citat fra: Miljøstyrelsen
Faktaark: Toluen i lim og sprøjtemaling

Det er forbudt at producere, importere eller sælge lim og sprøjtemaling til private, hvis det indeholder 0,1 vægtprocent toluen eller mere.

Reglen gælder alle former for lim, både fast og flydende. Ved sprøjtemaling forstås maling i spraydåser og maling, hvor det af emballagen fremgår, at det er til sprøjtepistol.

Reglerne gælder ikke for produktion, import og salg til erhverv.

Toluen er sundhedsskadeligt
Brugen af toluen skal begrænses for at beskytte menneskers sundhed og miljøet. Toluen er et organisk opløsningsmiddel, der er sundhedsskadeligt, og er mistænkt for at kunne give skader på barnet under graviditeten. Desuden irriterer toluen huden, og toluendampe irriterer øjnene.

Producenter, importører og forhandlere er ansvarlige
Enhver, som producerer, importerer eller sælger lim og sprøjtemaling til private, har ansvaret for, at reglerne overholdes som beskrevet i lovgivningen.

Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion fører tilsyn med at reglerne overholdes og skal sørge for at ulovlige forhold lovliggøres. Det kan betyde, at produktet skal trækkes tilbage fra det danske marked, eller at produktet på anden måde skal gøres lovligt. Hvis man overtræder reglerne, kan man derudover risikere bøde eller fængsel i indtil to år

Mere viden
Begrænsninger vedrørende toluen er beskrevet i:
Bilag XVII, nr. 48 i EU´s kemikalielovgivning REACH (forordning EF nr. 1907/2006).

Seneste Debatindlæg

Google ads:

Nyt fra ing.dk