* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 45
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 41
I alt: 41

Forfatter Emne: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?  (Læst 17939 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?
« Dato: 28, December 2015 - 09:41 »
Jeg har vundet det i en internetkonkurrence.
Kingston 120GB SSDnow300

Min svigersøn "in spe" siger at jeg bare kan udskifte det gamle harddrive i laptoppen med dette, og at det ikke er noget problem at fiske Windows programnøglen ud af computeren og derpå at installere win7 (eller win 10) på SSD'en.

Vi havde bare ikke et stille øjeblik i julen, hvor han kunne vise mig hvordan.
Ligesom vi heller ikke fik diskuteret, hvordan det i praksis skal gøres.
Mit problem er også, hvordan jeg får alt det andet (office pakke, billedredigeringsprogrammer og andre programmer som jeg gennem tiden har samlet sammen og bruger - med mellemrum), over på det nye drev.

Jeg troede man kunne lave et "mirror" af det eksisterende drev og derpå smide det gamle væk.

Debatten er fri
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?
« Svar #1 Dato: 28, December 2015 - 19:54 »
Tillykke med gevinsten, Mikael.
Det er rart at høre om nogen, der rent faktisk har vundet noget og ikke bare får en mail om "You have won" og derpå l-i-g-e skal indbetale et beløb til told og fragt!

Mit computeralvidende barnebarn siger det samme som din svigersøn in spe, og da jeg for et stykke tid siden havde fået lavet en uhensigtsmæssig opgradering af en gammel PC med en SSD-disk, hjalp han mig med rent faktisk at gennemføre operationen, da jeg fortrød min fejl og købte en ny blank PC på tilbud. SSD-drevet og min ekstra harddisk var det eneste bevaringsværdige fra den gamle og kom med over.

Jeg er ret sikker på, at du ikke blot kan lave et mirror og få alt til at virke, men er nødt til at geninstallere programmerne. Filer er der selvfølgelig ingen problemer med, men programmer sætter spor i registreringsdatabasen, og den kan (har jeg ladet mig fortælle) ikke uden videre flyttes til ny hardware.

I mit tilfælde havde jeg alle filer liggende på en selvstændig disk, og det gjorde det selvfølgelig nemmere.
Men geninstallation af vigtige programmer gik også smertefrit. Blot bliver man undervejs bedt om at indtaste en produktnøgle, som man altså helst skal have passet på!

Detaljerne klarede barnebarnet, men jeg kan konstatere, at jeg nu har en PC, der starter langt hurtigere end før. Under drift mærker jeg ikke den store forskel - som jeg bruger maskinen, er det åbenbart ikke harddiskoperationer, der sinker programafviklingen mest.
I tilgift har jeg på lager en spritny harddisk med en lovlig Windows 8.1, som blot ligger på en hylde, for det var billigere at købe et slagtilbud med præinstalleret Windows end at købe en blank PC med tilsvarende specifikationer! En dag tager jeg mig nok sammen og formatterer disken, så den kan fungere som D-drev i stedet for den gamle ...

« Senest Redigeret: 28, December 2015 - 19:59 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?
« Svar #2 Dato: 28, December 2015 - 22:06 »
Tillykke med gevinsten, den bliver du glad for.

Jeg har skiftet til SSD på 3 stationærer pc'er og på en Laptop.

Jeg har købt Acronics True Image og klonet diskene på maskinen hvor Acronics var installeret.

Alt virkede derefter, ingen geninstallering af programmer, sæt disken i og start pc, vupti, opstart under 30 sec.

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?
« Svar #3 Dato: 28, December 2015 - 22:18 »
Hov glemte lige at nævne at nogle leverer gratis software med når man køber disken, det gør Samsung i hvertfald. Samsungs Hedder: Data migration.

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?
« Svar #4 Dato: 28, December 2015 - 23:01 »
Hvis du vil forsøge med at kopiere disk til disk, kan jeg anbefale http://clonezilla.org/ . Og så må du satse på at win re-konfigurerer ved næste opstart.
Du kan jo altid skifte tilbage til den gamle disk.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?
« Svar #5 Dato: 05, Januar 2016 - 15:30 »
Jeg bruger ghost og Acronics. De virker begge fint.

For nogle laptops har det været nødvendigt at lave et image af den gl. harddisk først og derefter clone dette image tilbage til den nye harddisk, efter den er installeret i laptoppen.

Du kan også bruge clonezilla.

Windows eller programmer skal ikke gen-installeres. Windows beder kun om en genstart første gang den bootes på den nye harddisk, men dette er ikke engang nødvendigt!
vh.
Claus

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?
« Svar #6 Dato: 07, Januar 2016 - 17:35 »
Jeg læser nu op på Clonezilla.
Citér
The destination partition must be equal or larger than the source one.
første trin skal så være at tilpasse tilpasse partionerne.

Original drevet er på 300GB men delt i 2.
C: er på 274 GB, hvoraf de 64 GB er i brug, og
D: er på 26 GB, hvoraf de 24 GB er i brug.

Drev D: har navnet Lenovo ligesom navnet på laptoppen som jeg vil arbejde med udskiftningen af harddisken.

Det nye SSD er på 120 GB.

Spørgsmål 1:
er indholdet af Drev D: noget jeg bør gemme (på et selvstændigt drev/pertion)?

Spørgsmål 1b:
Skal det nye SSD også deles i to - f.eks. C: =94GB og D: = 26 GB ?

Spørgsmål 2:
Hvordan partionerer jeg, det eksisterende HDD sikkert ?

(laptoppen har win 10)

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?
« Svar #7 Dato: 08, Januar 2016 - 10:15 »
Ok - din nye disk er mindre en den gamle, men mht brugt plads skulle du kunne skrue det på plads.
Sp 1: bør jeg gemme D:drev. Det er noget af et spørgsmål at smide ud, når vi intet kender til indholdet.
Men et skud fra hoften: det er et genopretnings image. Måske ser du det ved opstart: rebuilt/restore OS eller noget lignede.
Personligt har jeg droppet sådan en partition, men har så en image copy af C: på extern harddisk.

Sp 1b: jvf svar på 1, nej. drop det D: drev.

Sp 2: Her bliver det rigtig spændende: Du skal krympe dit C:\ drev's partition, så det passer i størrelse med nyt drev.
Anbefalet værktøj:    "Partition Magic"              http://partition-magic.soft32.com/


Held & lykke :-)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?
« Svar #8 Dato: 08, Januar 2016 - 15:53 »
Prøvede lige om administrationsværktøjet i win10 kan krympe en partion.
(se vedhæftning screendump 1)

Gad nok vide, hvad alle de partioner er til for?

Hvis man højre klikker på en partion kan man derefter vælge "formindsk" og vinduet som ses på screendump 2 kommer frem.

Problemet er bare at win10 ikke tillader C-drevet at blive mindre end 137.299 GB
og det er jo ikke nok!

måske partion-magic kan klare opgaven?
« Senest Redigeret: 08, Januar 2016 - 17:14 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?
« Svar #9 Dato: 08, Januar 2016 - 17:47 »
Acronics kan klare det.

Hvad er navnet på ssd disken, måske har producenten et værktøj der kan bruges.

Du skal kun have en partition på ssd disken.

Du bruger så din gamle disk til at lave et image af den nye disk, så kan du altid komme tilbage, hvis der opstår problemer.

Du kan købe en metalkasse på ebay som du montere den gamle disk i og bruger som backup.

Jeg har lige købt 2, de kostede 35 kr stk. incl levering.

Søg på dette:

USB 3.0 SATA 2.5" inch HD HDD Hard Disk Drive Enclosure External Case Box GU

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?
« Svar #10 Dato: 08, Januar 2016 - 19:03 »
Kingston 120GB SSDnow300

Det med kasser til det gamle drev er intet problem. Samlingen af externe harddiske som er gået i stykker er stor og jeg smider sjældent ud - man ved jo aldrig hvornår man får brug for en reservedel ;)

Jeg har monteret det nye SSD i en af kasserne og jeg kan se det i win10 administrationsværktøjet (det er jo ikke formateret endnu)

jeg vil nok bruge Clonezilla istedet for Acronics
Citér
Clonezilla is a partition and disk imaging/cloning program similar to True Image® or Norton Ghost®.

Det er sjovere, hvis jeg kan gøre hele operationen uden brug af kr'er

Men, første trin er at få partionen: "C:" på det gamle drev ned på en størrelse som SSD'et og det er her jeg ryster lidt på hånden fordi.
(her vil jeg bruge Partition Magic som tidligere anbefalet)

Hvad er det som gør at win10 administrationsværktøjet ikke vil formindske lige så meget som jeg ønsker?
Ha en god dag

Mikael Boldt

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?
« Svar #11 Dato: 08, Januar 2016 - 20:11 »
"Men, første trin er at få partionen: "C:" på det gamle drev ned på en størrelse som SSD'et og det er her jeg ryster lidt på hånden fordi.
(her vil jeg bruge Partition Magic som tidligere anbefalet)"

Det er lige præcis det Acronics gør for dig, helt automatisk. Jeg kender ikke CloneZilla og ved ikke om det kan gøre det.

Der er nok en grund til at man ind imellem må betale for det nemmeste værktøj. ;D

Nogle af de drev jeg har købt er fra Samsung, der kan man også downloade gratis software, men dog kun til Samsung drev.

Det software klarer også det hele, derfor køber jeg som regel Samsung.

De 2 sidste er dog fra Aldi, og der brugte jeg så Acronics.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?
« Svar #12 Dato: 08, Januar 2016 - 22:52 »
Både Ghost og Acronics fixer størrelsen af partitionen for dig automatisk (relativt i forhold til den nye HD og forudsat at der er plads nok på den nye HD).

Det undrer mig lidt at clonezilla ikke kan gøre det samme.
vh.
Claus

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?
« Svar #13 Dato: 09, Januar 2016 - 08:55 »
Både Ghost og Acronics fixer størrelsen af partitionen for dig automatisk (relativt i forhold til den nye HD og forudsat at der er plads nok på den nye HD).
så længe det nye drev har mere plads kan alle programmer vel håndtere forskellen?

Problemet er vel at min nye HD er mindre end den gamle?

PS. Acronis er den rigtige stavemåde acronic.com
« Senest Redigeret: 09, Januar 2016 - 10:55 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Jeg har vundet en SSD, hvad skal jeg gøre?
« Svar #14 Dato: 09, Januar 2016 - 11:23 »
Citér
så længe det nye drev har mere plads kan alle programmer vel håndtere forskellen?

Jeg mener i forhold til anvendt plads på hver partition, ikke størrelsen af partitionen.
vh.
Claus

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk