efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Kan du bruge:Air cooling by vacum?Mvh jj
En dansk produceret telefoncentral, brugte princippet med en "indvendig" og en "udvendig" sammenkoblet køleplade. Telefoncentralerne var placeret i vejskabe, og hele den ene gavl var med denne køleplade. Indvendig var der forceret blæser cirkulation, udvendig var det kun naturlig cirkulation med riste i bund og top. Hvis jeg skal gætte på kølepladens størrelse, så var målene 150 x 30 cm. Køleribberne var ret voldsomme, måske 5 cm i hele kølepladens længde. Jeg husker desværre ikke effektforbruget, formentlig noget med 5A ved 48V (ca 250W).Der var store problemer med varmealarmer, på de få vejskabe der stod vestvendt uden skygge. Der kunne centralen ikke komme af med varmen, når solen rigtig bagte fra en skyfri himmel. I skabene var der også fugtigheds sensorer. Gav kun alarm, når vi havde været for længe om fejlretning i regnvejr (udskiftning af printkort). I slutningen af centralerne levetid, brugte vi et "mini fortelt" ved længerevarende fejlretning i regnvejr. Centralerne var ikke så glade for tordenvejr, så overspændings beskyttelse på alle kabeltilslutninger er en god ide.Vejskabet bestod i øvrigt af et indvendigt og et udvendigt skab. Det indvendige skab med elektronikken havde delvis lufttætte låger, så den forcerede luftcirkulation ikke blev blandet med udvendig fugtig luft. Håber det er noget du kan bruge. Det er mange år siden jeg gik på pension, så oplysningerne er kun ud fra hukommelsen.//Jørgen
Andre ideer og produkt links er velkomne.....
Tak for svar.Det ved jeg ikke nok om. Jeg googlede det lige og kan ikke lige se sammenhæng.