ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Alt det andet, diverse
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Nye skilte til mit sommerhus
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 662
Sidste:
olbmogcyvz@rambler.ru
Statistik
Total antal indlæg: 16002
Total antal emner: 1392
Flest online idag: 91
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 72
I alt: 72
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Nye skilte til mit sommerhus (Læst 6553 gange)
Mikael Boldt
Administrator
Senior
«
Dato:
10, Juni 2018 - 13:43 »
I 58 år har det ved min sommerhusgrunds 3 indgange hængt fine håndskårne skilte med teksten privat.
Skiltene blev lavet af den malermester som også i tidernes morgen byggede sommerhuset. (Jeg var lige blevet født dengang så "tidernes morgen" er vel et korrekt udtryk at anvende.)
Jeg har kendt Malermesteren, som var af den game skole og kunne lave alt gammeldags malerhåndværk: skiltemaling, falskt marmor, almuemønstre osv.
Jeg husker han havde en stor bog med skrifttyper som han brugte som udgangspunkt for alt sit skiltearbejde - Sådan nogle findes nok ikke i dag så jeg har ledt iblandt tekstfonte til PC'en men ikke fundet en som præcis ligner.
Mit problem: Hvordan laver jeg de nye? hvilket træ, værktøj og hvordan får jeg lettest kopieret bogstaverne?
Her er det eneste tilbageværende skilt:
Jeg tror skiltet er af Teaktræ eller Eg
Min Far har sømmet det fast med meget lange kamsøm i et træ - for det var det han have ved hånden da det skulle flyttes til en nyt træ fordi det gamle rådnede væk.
«
Senest Redigeret: 10, Juni 2018 - 13:49 af Mikael Boldt
»
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
Morten Jødal
Senior
Sv: Nye skilte til mit sommerhus
«
Svar #1 Dato:
12, Juni 2018 - 08:31 »
Fire løsningsforslag:
1. Det komplette og lette:
Kontakt Polles Skilte i Rønne, som givetvis gerne vil påtage sig opgaven. Prislejet kender jeg ikke.
2 og 3 gælder begge kun skrifttypen:
2: Jeg havde engang en bog med skrifttyper, men kan ikke længere finde den - den er muligvis røget ud ved min flytning for 11 år siden. Men jeg kan huske titlen: "Det danske skriftatlas" - og har her til morgen konstateret, at den stadig kan søges - og dermed formentlig lånes - via bibliotek.dk, selv om den udkom i 1976. Men om den indeholder den ønskede skrifttype, kan jeg ikke huske.
3. Der findes en hjemmeside med masser af fonte:
https://www.dafont.com/theme.php?cat=401
Så vidt jeg umiddelbart kan se,, er fontene til gratis download - men jeg har ikke prøvet, så jeg kan ikke afvise, at der undervejs kommer en pop-up med "Til betaling". Det fremgår ikke af hovedsiden.
Min hurtige søgning viste, at du kommer i nærheden ved at gå til gruppen "Gothic" og undergruppen "Medieval". Så vidt jeg kan se, kommer fonten "Ancient" meget nær det ønskede.
4. Rent praktisk, hvis du har fundet skrifttypen og har mod på selv at male:
Træet må meget gerne være teaktræ eller andet hårdt, olieholdigt træ - og ikke alt for tyndt.
Malingen skal være en gammeldags alkydmaling, det vandbaserede holder ikke til dette formål.
Så er der problemet med overførsel af motivet til træet.
Hvis du stadig har/kan skaffe et stykke karbonpapir, kan du lave en kopi i 1:1 på papir og så følge konturerne af kanten med en kuglepen. Så har du en markering at male efter.
Eller du kan bruge samme metode som Joakim Skovgaard, da han lavede sine kæmpestore freskoer til Viborg Domkirke for 100 år siden: prik små huller langs alle kanter af 1:1-kopien med en nål og dup så kulpulver over det hele. Når papiret fjernes, står kanterne med sorte prikker.
Forøvrigt har jeg flere steder set tilsvarende skilte i en lidt anden udførelse:
Et bræt i egetræ, hvis det skal være fint, ellers fyrretræ, og indbrændte bogstaver, hvorefter det hele lakeres med klar lak.
Den udførelse er så udbredt, og ser så rimeligt professionel ud, at man må kunne købe sig til den for rimelige penge. Men det ligner ikke helt, hvad din far og malermesteren lavede dengang!
Logget
Mvh. Morten Jødal
Mikael Boldt
Administrator
Senior
«
Svar #2 Dato:
12, Juni 2018 - 10:18 »
Det er nu sjovest at gøre det selv. og når jeg nu snart skal tilbringe en måned i sommerhuset kan jeg ikke finde en mere fredelig syssel en at sidde og skære skilte mens jeg nyder udsigten til Sverige.
Problemet er at skiltet ikke kun er malet - Det er faktisk skåret ud i træet.
Min nabo driver Bornholms Skiltecenter og han er nok mere alsidig end Polle. Han bruger laser til brænding, hvilket gør bogstaverne "flade" i bunden. Hvis man lægger mærke til det, så er bogstaverne på mit skilt "trekantede" og med varierende dybde.
Jeg har fundet tekst-fonte som ligner - Der er lidt problemer med P, men bortset fra det så er det ok. Problemet er at det bliver printet kaligrafi, "malet" med bred pensel. jeg har behov for at overføre bogstaverne med indikering af kontur og linien for den dybeste sted på bogstavet.
Måske gammeldags karbonpapir dur? Eller konens kjole-karbonpapir og mønsterspore?
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
Kobbernagel
Senior
«
Svar #3 Dato:
15, Juni 2018 - 11:03 »
Man kan få specielt printerpapir beregnet til at overføre print til stof, ved at stryge med et strygejern på bagsiden af papiret. Det må også kunne bruges til at overføre din tekst til dit skilt?
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Alt det andet, diverse
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Seneste Debatindlæg
STORE og små tal.
af
jj-
[04, April 2025 - 20:09]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[19, Marts 2025 - 20:09]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[09, Januar 2025 - 20:18]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Hvor er Morten Jødal ?
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 14:05]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Google ads:
DR-Nyheder
I dag går Trump-modstandere på gaden
Håndboldklubber sjusker med tilskuertal
Danskere på digitale arbejdsplatforme snubler i skatteindberetningen
En af Bayern Münchens største spillere gennem tiden stopper i klubben
Center i Hvidovre evakueret
Militærjunta begrænser adgang til nødhjælpsforsyninger i Myanmar, siger FN
Dansk landsholdsspiller kalder sin nye tilværelse fuldstændig crazy
Der kommer flere og flere el-lastbiler på vejene
I dag bliver Palæstinas Plads indviet
Verstappen åbner forrest i Japan for fjerde år i træk
Los Angeles betaler milliarder til ofre for misbrug og overgreb
Kina om Trumps told: 'Uprovokeret og Ubegrundet'
Chef for amerikansk efterretningstjeneste stopper omgående
Ministerie bekræfter: 14 norske statsborgere evakueret fra Gaza
Bomberyddere rykket ud til mistænkelige genstande i Malmø
Randers slår FCM for første gang siden 2012
Trump holder TikTok åben i yderligere 75 dage
Biler fanget i parkeringskælder i Aarhus
Mindst 14 dræbt efter russisk missilangreb i Ukraine
Otte personer sigtet i bestikkelsessag i Europa-Parlamentet
Nyt fra ing.dk
Eftersøgning af forsvundne MH370 udskydes: Forklaringen undrer flyekspert
Aalborgs partner-universitet blev ramt af missiler: Studerende savner fællesskab på campus
Spørg Fagfolket: Hvad sker der, hvis Trump slukker for GPS i Europa?
I et helt særligt rum på DTU kan ingen høre dig skrige
Æselagurken: Et mekanisk vidunder uden lige
EL-profil har fået fjernet kritisk Trump-opslag på Facebook: Mistænker censur
Puff bars flyder i gaden: Nu skal skolebørn samle dem ind
Oticon vil aflæse din intention: AI og sensorer justerer lydbilledet i realtid
Efter åben krig i ledelsen: Biocirc henter 300 millioner til biogas og CO2-fangst
Containere skal afværge kollaps af bygningen i det centrale Aarhus
Nato-chef om Grønland: Absolut kritisk for USA’s sikkerhed
Danmark hænger på kæmpe regning for USA’s forladte militærbaser i Grønland
USA har en Signal-skandale - Her er danske myndigheders store besked-brølere
Han har fyret tusindvis af forskere, biologer og videnskabsfolk: Nu kan Elon Musk være på vej ud
Leder: Kommunalt selvstyre må vige for national it-sikkerhed
Andreas Mogensen skal træne til månemission i Köln
Europæisk alternativ til Microsoft er på vej: Men problemerne står i kø
Banal fejl sendte tog på kollisionskurs: Spøgelsestog plager lokal jernbane
Når vi lytter til dyrene med AI, får vi øje på deres bevidsthed
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Nyopført søjle kan være årsagen: Plantegning viser byggeplaner for nedstyrtningstruet bygning
Frivillige fiskeentusiaster sætter 400.000 havørreder ud på Fyn
Synspunkt: Produktionsvirksomheder: Naivt syn på kvalitet øger omkostninger med en tredjedel
»Fuldstændigt forargelige fupforretninger«: Minister vil gribe ind mod elhandlere
Tidligere chef i Søværnet kalder regeringens flådemission besværlig: Peger samtidig på udvej
EU's handels-bazooka har sigtekornet rettet mod USA's guldæg
Eks-udenrigsminister og eksperter: Ny PET-lov er ren 1984-overvågning
Bygning i Aarhus risikerer at kollapse: Betondæk delvist styrtet sammen
Led i Grøn Trepart: Ny politisk aftale om reduktion af spildevand til vandmiljøet
Trumps toldkrig får voldsomme konsekvenser: Kan koste 13.000 job og bremse grøn fremdrift
Kommunale it-licenser sendt på slankekur: Ingen e-mail til pædagoger og hjemmehjælpere
Radioaktivt spildevand og tusindvis af oIietønder: USA har efterladt tikkende miljøbombe i Grønland
Trump lægger 20 procent told på alle europæiske varer: To væsentlige undtagelser er dukket op
Hemmelig regeringsplan lækket: Der skal købes fire luftforsvarsfregatter i al hast
Dårligere sæder og billigere gulve: Sådan vil Aarhus fikse millionregning for nyt stadion
Karteldannelse blandt bilproducenter udløser milliardbøde: Mercedes stak kollegaerne
IDA har en opsigelsessag med Netcompany om ugen: Her er forhandlingschefens forklaring
Lynetteholm-stationer afgørende for ny metro: Københavnerne betaler hvis tallene svigter
Norge vil blokere for svenske raket-opsendelser: »Raketdele kan falde ned«
Danmark tæller ned til mere straftold fra USA: Sådan ser verden ud hvis Trump udløser en handelskrig i dag
Synspunkt: De unge fylder op på IDAs medlemsliste - men mangler i repræsentantskabet
Mangel på ingeniørevner kan have betydet flere bygningskollaps under ødelæggende jordskælv
Lysende sko og blinkende julefrokost-hatte: Alverdens gadgets med batterier fører til flere brande
Netcompany, NNIT og ITB: Danmark skal løsne big techs jerngreb
Biotech, vindmøller og måleudstyr: Danmark topper listen over flest nye teknologier
Synspunkt: Danmark har klaret sig fint i 40 år uden atomkraft
Teslas salg halveret i Danmark: Elon Musk er kun en del af forklaringen
F-35-fly på vingerne for første gang for at afvise russisk fly
Kun råd til trafikale discountløsninger på Lynetteholm: »Det hænger ikke sammen«
Psykolog advarer: Ubegrundet fyringer kan være skadelige for selvværdet