* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 34
I alt: 34

Forfatter Emne: Vedligeholdelse af Teaktræsmøbler og lignende.  (Læst 8332 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Vedligeholdelse af Teaktræsmøbler og lignende.
« Dato: 18, Marts 2019 - 09:36 »
Efter længere tids brug trænger teaktræsmøbler ofte til at blive frisket op.
Opgaven er relativt nem.
Man køber en mindre flaske (250 ml.) Teak Olie og begynder arbejdet med ståluld og teakolie - og mange klude.
Flasken med olie er ikke mærket med nogen særlig form for advarsel - kun at dampene ikke bør indåndes - med meget små bogstaver.
Efter et par timers arbejde med ståluld og olie lokkede nogle TV nogle timer senere med en interessant udsendelse. Efter yderligere et par timer måtte jeg konstatere, at jeg ikke huskede hvad jeg havde set på TV - og det var ikke whiskyens skyld.

Næste gang vil jeg være mere forsigtig! F.eks. anvende handsker og en lille maske.

Forsigtig hilsen    HP
p

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Vedligeholdelse af Teaktræsmøbler og lignende.
« Svar #1 Dato: 18, Marts 2019 - 18:10 »
Den slags bør man gøre i det fri.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Vedligeholdelse af Teaktræsmøbler og lignende.
« Svar #2 Dato: 18, Marts 2019 - 20:17 »
Der er ingen olie, som hedder teakolie.
Så det du har brugt må være en blanding, som fabrikanten sælger som egnet til at behandle teaktræ med.

Det kan jo være hvasd som helst. Mit bedste gæt er at det er en blanding af mineralk terpentin og linolie. Men der kan jo være brugt noget billigere, som øger avancen.

Udendørs tattræ bliver med tiden pænest ved overhovedet ikke at få anden olie.

Linolie og lignende gror skimmel jo godt i, så træet bliver sort og kedeligt at se på.
Uden olietilførsel få det en flot og sølvskinnende overflade efter et par år. .

 
Jørgen Harbst


Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Vedligeholdelse af Teaktræsmøbler og lignende.
« Svar #4 Dato: 19, Marts 2019 - 10:08 »
Vær også opmærksom på, at klude med linolie (evt. den linolie der er tilbage efter terpentinen er fordampet), ret let selvantænder! De skal derfor opbevares i lukket metalbeholder.. (Har oplevet en del brande af den slags på en tidligere arbejdsplads - en malingfabrik. Oftest var det netop klude med linolie der var smidt i affaldsbeholdere. Disse var af samme grund metaltønder, så brandslukningen kunne som regel klares ved at lægge låg på)

carstenl

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 41
    • Vis profil
Sv: Vedligeholdelse af Teaktræsmøbler og lignende.
« Svar #5 Dato: 19, Marts 2019 - 11:39 »
Træ og ståluld er en dårlig kombination. Jernet giver sort misfarvning. Jeg har dårlige erfaringer med både ege- og teaktræ.
Carsten

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Vedligeholdelse af Teaktræsmøbler og lignende.
« Svar #6 Dato: 21, Marts 2019 - 16:09 »
Klik her for et sikkerhedsdatablad på Sterling Teakolie (bemærk hvad producenten mener, at produktet "hedder") til indendørs brug.

Jeg bemærker, at der er organiske opløsningsmidler (råoliefraktioner) og nogle organiske tilsætningsstoffer.
Der er adskillige millioner kendte organiske stoffer - og de to her angivne indgår ikke i min paratviden.
Men det ser ud til, at de er "lettere" giftige. Nok til, at der kræves en arbejdspldsbrugsanvisning, men ikke nok til at begrænse salget eller sætte grove advarsler på.

HP har åbenbart været i gang i for lang tid med for lidt udluftning - og har måske glemt de påkrævede plasthandsker?
Jeg har mest mistanke til det sidste - altså optagelse af de giftige stoffer gennem huden.

Forøvrigt kan jeg tilslutte mig carstenl's advarsel mod kombinationen olie, træ og ståluld. Det er dog værst ved egetræ, som indeholder store mængder garvesyre, der danner et sort farvestof ved reaktion med jern. Det var faktisk sådan man i gamle dage lavede sort blæk!. Så brug ikke ståluld, men en form for finkornet slibepapir.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk