* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 28
I alt: 28

Forfatter Emne: Fjernevarme i etageejendom  (Læst 4105 gange)

optaget

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 0
    • Vis profil
Fjernevarme i etageejendom
« Dato: 09, Oktober 2020 - 23:44 »
Jeg bor i stueetagen i en etageejendom hvor vi fik fjernvarme installeret i 1990erne incl radiatorer, rør mv.

Så vidt jeg har forstået, har vi et såkaldt tostrenget system. Mere præcist så har vi for hver radiator to lodrette rør - et med varmt vand ind til radiatorerne og et med koldere vand væk fra radiatorerne.

Jeg døjer tit med ikke at have varme nok så jeg har nogle spørgsmål.

1) Hvilken vej flyder vandet i de to lodrette rør? Jeg forestiller mig at det varme vand flyder op og det koldere vand ned?

2) Jeg har fået at vide at når jeg ikke har varme hos mig kan det skyldes at mine overboer ikke har fået luftet deres radiatorer ud og der derfor er "luftbobler" i systemet. Hvordan kan luft i mine overboers radiatorer påvirke min radiatorer?

3) Jeg har fået at vide at mængden af varme i systemet afhænger af temperaturen udenfor via en sensor. Hvad er fordelen ved sådan et system? Alle har jo deres egne termostater alligevel så hvorfor ikke give folk den varme de åbner for? Jeg er tit i den situation at jeg åbner for varmen og kan høre der flyder vand men jeg får ikke varme af den grund.

4) Jeg har fået at vide at jeg slet ikke burde kunne høre når der flyder vand gennem mine radiatoror og det må skyldes jeg skal lufte dem ud. Jeg hører det ellers meget tydeligt når jeg åbner for dem og min radiatorer er luftet ud. Er det ikke almindeligt at kunne høre vandet flyde i radiatorerne?

5) Da jeg boede på 4. sal skulle jeg tit lufte ud i mine radiatorer men mens jeg har boet i stuen er der aldrig kommet luft ud når jeg har prøvet. Er det normalt at have brug for at skulle lufte sine radiatorer ud når man bor i stuen?

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Fjernevarme i etageejendom
« Svar #1 Dato: 10, Oktober 2020 - 20:09 »
Citat fra: optaget
Så vidt jeg har forstået, har vi et såkaldt tostrenget system. Mere præcist så har vi for hver radiator to lodrette rør - et med varmt vand ind til radiatorerne og et med koldere vand væk fra radiatorerne.
Jeg vil gætte på, at du har et enstrenget radiator anlæg?
Det kan antagelig være en god ide at købe en infrarød termometer?
Så kan du måle temperaturer på rør og radiator flader ved forskellige TermostatIndstillinger.
Samtidig kan du måle lufttemperetur inde og ude.
Skriv alle temperaturMålinger ind i et regnerark så du senere kan få et godt indtryk af årsagen til manglende varme?
Hvor er radiatoren placeret i rummmet?
Er der huller i klimaskærmen ved radiatoren?

Mvh jj

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Fjernevarme i etageejendom
« Svar #2 Dato: 18, Oktober 2020 - 16:14 »
Trådstarter beskriver da klart og tydeligt at han har et tostrenget anlæg.

Mit gæt er at der er luft i systemet længere oppe og at den selvregulerende cirkulationspumpe ikke skruer op, fordi  radiatorerne hos de øvrige beboere, der har luft i radiatorerne eller lukkede termostater, ikke kalder på varme.

I mit eget parcelhus har jeg netop, som sædvanligt, haft en krig med en cirkulationspumpe af den type her ved fyringssæsonens begyndelse.

Pumpen kører op i omdrejninger, konstaterer at der ikke er flow, og går i dvale igen.

Mit problem skyldes ikke luft i vandet, men et kringlet rørsystem, derimod passer det fint med luft i trådstarters anlæg.

Et cirkulationssystem med luft i vandet er som et pariserhjul der mangler gondoler, det er meget tungt  at drive rundt.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk