* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 27
I alt: 27

Forfatter Emne: Opgradering til Windows 11  (Læst 8744 gange)

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #15 Dato: 22, Februar 2022 - 01:44 »
Jeg kan godt se fordelene, og det er ikke første gang jeg læser om dem. Jeg har været fristet til at prøve, men lige som Tranberg har jeg et par lidt specielle hardwares som jeg ikke umiddelbart kan finde Linux/Lubuntu/etc. drivere til.
Det var også min tilgang for tre år siden. Jeg nørdede rundt i, om min gamle maskine var understøttet, og hvilken version jeg nu skulle bruge.
Et spørgsmål på et Ubuntu-forum gav det overaskende svar: "hvorfor bekymrer dig du om det? Bare installér den nyeste version".
Dét slog ned som et lyn i min hjerne: alle drivere mv. som nogensinde blev skrevet til Lubuntu er altid tilgængelige og bliver automatisk installeret efter behov. Ingen M$ "planned obsolescence". Så jeg installerede den nyeste version af Lubuntu. Alt virkede perfekt, undtagen fingeraftryks-sensoren (hvilket jeg er græsk-katolsk overfor).
En 100% succesoplevelse efter at have fedtet rundt med Vista, XP osv. uden nogen sinde at få maskinen op at køre.
Tranbers USB-Serielkonverter er et eksempel. Der er ikke mange der har brug for sådan én, så hvorfor skulle nogen ulejlige sig med at lave Linux-drivere til den?
Der ligger du ved siden af. Særlig industrielle brugere (som ofte kører Linux) behøver serielle interfaces. Den mest populære er FT232 fra FTDI. Jeg har ikke checket, men er 100% sikker på at en driver eksisterer.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #16 Dato: 22, Februar 2022 - 09:40 »
alle drivere mv. som nogensinde blev skrevet til Lubuntu er altid tilgængelige og bliver automatisk installeret efter behov.

Det lyder jo fint nok. Hvis altså der nogensinde er skrevet en driver:

Alt virkede perfekt, undtagen fingeraftryks-sensoren (hvilket jeg er græsk-katolsk overfor).

Jeg havde eksempelvis en SMS-sender, som skulle forbindes gennem serielporten. Det kom aldrig til at virke på Win10, det er ikke umuligt det ville virke under Linux, men det er alligevel et projekt jeg må tage op en dag jeg får tid.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

JPM

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 5
    • Vis profil
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #17 Dato: 22, Februar 2022 - 12:00 »
Til dem af jer der har mod på at prøve noget andet, Ja så kunne i jo prøve Dual Boot
På den måde har I begge OS på samme msakine.
Jeg har 4 Laptops de 3 af dem er ca 10 År gammel den sidste er "kun" 3 År
de kører alle med Dual Boot.

Hilsen jonas


Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #18 Dato: 23, Februar 2022 - 23:09 »
alle drivere mv. som nogensinde blev skrevet til Lubuntu er altid tilgængelige og bliver automatisk installeret efter behov.

Det lyder jo fint nok. Hvis altså der nogensinde er skrevet en driver:

Fair indvending.
Det interessante er dog, at sandsynligheden for at finde en passende Driver er højere i Linux end Win. M$ er kun interesseret i millionmarkedet og leverer derfor drivere til alt hvad de store HW-producenter laver.
Når HW-markedet bevæger sig videre, dropper M$ al support for gammel hardware.
Linux er for entusiaster som også understøtter små projekter. Der bliver skrevet drivere til stort set alt. Og som sagt: de forsvinder ikke pludselig igen.

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #19 Dato: 23, Februar 2022 - 23:32 »
Nu løb jeg så ind i den næste Win11 "opgraderede" PC, og denne gang hjalp det ikke at hente den nyeste driver fra Prolific.

Løsningen blev derfor at tage en backup af konfigurationen, gendanne den på min laptop og udføre servicearbejdet fra den, hvorefter den ændrede konfigurationsfil blev ført tilbage til Win11 computeren.

Man skulle angiveligt kunne køre simple Windowsprogrammer i en "flaske" under Ubuntu Linux, med vejledningen er typisk skrevet af computernørder for computernørder, og er fuld af indforståetheder og udeladelser, så det har jeg opgivet.

For en komplet reklamefri interoplevelse anbefaler jeg i øvrigt Brave browser. Er der reklamer på YouTube? Jeg ser aldrig nogen i Brave

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #20 Dato: 24, Februar 2022 - 07:22 »
Det interessante er dog, at sandsynligheden for at finde en passende Driver er højere i Linux end Win. M$ er kun interesseret i millionmarkedet og leverer derfor drivere til alt hvad de store HW-producenter laver.

Hvad M$ laver af drivere er ikke vigtigt. Sagen er, at når et hardwarefirma producerer en dippedut, så skriver de driverne - og det som udgangspunkt til Windows og Mac. Og hvis de finder Linux og diverse afarter heraf uvæsentlige, så bruger de ikke noget krudt på drivere til disse systemer.

Så må vi vente på at en Linux-entusiast opdager denne hardware og laver en. Det er muligt det går hurtigt, det er muligt det aldrig sker.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #21 Dato: 24, Februar 2022 - 07:30 »
For en komplet reklamefri interoplevelse anbefaler jeg i øvrigt Brave browser. Er der reklamer på YouTube? Jeg ser aldrig nogen i Brave

OperaGX giver også reklamefri Youtube-videoer.

Jeg ved ikke hvordan de gør, jeg har brugt Firefox i årevis, og dér kan man på ingen måde springe reklamerne over, så jeg troede videoen simpelhen først blev sendt ud når reklamen sluttede (alternativt trykkede på 'Skip' efter de obligatoriske 5-10 sekunder).

Men i OperaGX kommer videoen med det samme.

OT: Jeg fatter ikke at de reklamer virker på nogen måde. Jeg (da jeg brugte Firefox til Youtube) sad og stavgloede på det lille tal som tæller sekunder ned til jeg kunne trykke på 'Skip', og jeg så næsten aldrig hvad reklamen gik ud på eller hvad den reklamerede for.

Men jeg må jo bruge min fornuft, og erkende at disse reklamer virker, for de koster penge, og hvis dem som reklamerer ikke får øgede salgstal af deres reklamer, så lavede de dem ikke. Evolutionen virker jo overalt, ikke kun på livets udvikling.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #22 Dato: 26, Februar 2022 - 01:02 »
Er det denne dims du har problemer med?
Sakset fra:
https://manpages.ubuntu.com/manpages/bionic/man4/uplcom.4freebsd.html

"The uplcom driver provides support for various serial adapters based on the Prolific PL-2303, PL-2303X and PL-2303HX USB-to-RS232 Bridge chips."


Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #23 Dato: 26, Februar 2022 - 01:15 »
Hvad M$ laver af drivere er ikke vigtigt. Sagen er, at når et hardwarefirma producerer en dippedut, så skriver de driverne - og det som udgangspunkt til Windows og Mac. Og hvis de finder Linux og diverse afarter heraf uvæsentlige, så bruger de ikke noget krudt på drivere til disse systemer.

Nej!
Sådan var det måske for 10 år siden. Men alle HW fabrikanter er med på vognen i dag og leverer drivere til Linux, som faktisk er med i Linux-installationspakkerne. Undtagelsen er nVidia, hvor man er nødt til at installere driverne manuelt. Men det fungerer også.

Forstå mig ret, jeg er kun Lubuntu bruger, ikke programmør eller nørd.
Men skiftet til Lubuntu har været så smertefrit, at jeg slet ikke savner M$.
« Senest Redigeret: 26, Februar 2022 - 01:17 af Bent Andersen »

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #24 Dato: 26, Februar 2022 - 10:20 »
Er det denne dims du har problemer med?
Sakset fra:
https://manpages.ubuntu.com/manpages/bionic/man4/uplcom.4freebsd.html

"The uplcom driver provides support for various serial adapters based on the Prolific PL-2303, PL-2303X and PL-2303HX USB-to-RS232 Bridge chips."

Det software jeg er nødt til at bruge til arbejdsopgaverne findes kun til Windows.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #25 Dato: 26, Februar 2022 - 12:40 »
Det software jeg er nødt til at bruge til arbejdsopgaverne findes kun til Windows.

Ikke for at være morsom (jo det er!) men kan man ikke få en 'Windows-emulator' til Linux?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #26 Dato: 26, Februar 2022 - 12:46 »
Nej!
Sådan var det måske for 10 år siden. Men alle HW fabrikanter er med på vognen i dag og leverer drivere til Linux, som faktisk er med i Linux-installationspakkerne. Undtagelsen er nVidia, hvor man er nødt til at installere driverne manuelt. Men det fungerer også.

Det er jo fint nok hvis man har et HW-produkt. Men hvis et lille spjældskraberfirma producerer en dippedut som kun appellerer til et begrænset publikum, så kaster linuxfolkene sig vel ikke over den med det samme og knalder en driver sammen?

Og hvis samme firma så kun laver drivere til Windows og Mac, så er man jo lidt på den.

Alting til Windows findes jo tydeligvis ikke til Linux:

Det software jeg er nødt til at bruge til arbejdsopgaverne findes kun til Windows.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #27 Dato: 28, Februar 2022 - 00:15 »
Det software jeg er nødt til at bruge til arbejdsopgaverne findes kun til Windows.

Ikke for at være morsom (jo det er!) men kan man ikke få en 'Windows-emulator' til Linux?
Det kan man sagtens.
Letvægts-muligheden er Wine som tillader Windows programmer at køre under Linux: https://www.winehq.org/
Den anden er at lade Windows køre i en virtuel maskine under Linux: https://www.virtualbox.org/

Fra ingen ringere end Oracle. Just sayin'

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #28 Dato: 28, Februar 2022 - 00:28 »
Nej!
Sådan var det måske for 10 år siden. Men alle HW fabrikanter er med på vognen i dag og leverer drivere til Linux, som faktisk er med i Linux-installationspakkerne. Undtagelsen er nVidia, hvor man er nødt til at installere driverne manuelt. Men det fungerer også.

Det er jo fint nok hvis man har et HW-produkt. Men hvis et lille spjældskraberfirma producerer en dippedut som kun appellerer til et begrænset publikum, så kaster linuxfolkene sig vel ikke over den med det samme og knalder en driver sammen?

Og hvis samme firma så kun laver drivere til Windows og Mac, så er man jo lidt på den.

Alting til Windows findes jo tydeligvis ikke til Linux:

Det software jeg er nødt til at bruge til arbejdsopgaverne findes kun til Windows.

Jeg udtrykte mig desværre upræcist. Med HW fabrikanter mente jeg halvleder-firmaerne, som producerer de chipsets som sidder i PCerne.
Dit "spjældskraberfirma" vil, hvis det ønsker software til spjældet, bruge samme halvledere (ellers ville M$ jo slet ikke komme i spil).
Og der er Linux drivere også standard.

At Tranbergs program ikke er tilgængeligt ligger på brugerprogram-niveau, ikke ved driverne.


E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #29 Dato: 28, Februar 2022 - 22:51 »
Som jeg skrev i den nye tråd, som jeg oprettede i et forsøg på at ungå yderligere afsporing af denne tråd, så virker Wine i sig selv, men af en eller anden tåbelig årsag, så mapper Wine 32 PC-interne komponenter som com1-com32, hvorefter minUSB-seriel konverter tildeles Com36, som windowsprogrammerne installeret i Wine ikke kan se.

Håløs, ikke-fungerende, ikke-vejledning: https://superuser.com/questions/619528/converting-the-dev-ttyusb-to-com-port-to-use-it-with-wine-in-linux


 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk