Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - chrismark

Sider: [1] 2 ... 41
2
Hvad med og gøre det stik modsatte? Start med brint og ilt, bland det med de mineraler der ønskes ?  ::)
Alternativt destillering + det man ønsker "vandet" bør indeholde?
Husk på, at helt rent "vand" er giftig. ! ;D

3
Konstruktioner / Sv: Nyt batteri-design?
« Dato: 26, April 2018 - 20:05 »
Hvis Mads roder med batterier hvor der kræves strøm er eksempel her; Har startet min 2,4 Diesel på dem vel ca. 300A.

Jesssss. det er li-po Har lige købt 8 x 3s 2Ah 40C vægt ca. 2 Kg i stedet for de 30? Kg. bly.  Hva-ba ? ;D På billedet er vist nok omkring 8 ældre lipoer  3s ca. 24Ah og cirka 15-25C i alt. Grin i bare, men det er skide sjovt.! :)

VH. Marek.

4
Den "buttede" alu-Nilfisk kunne 100% puste. Af med dækslet på toppen og slangen i.

Mon ikke !  ;D

Jeg har malet min knallert med en sprøjtepistol der sattes på en Nilfisk. :)

5
Køb en gaaaaamel kumerfryser.
Køb en bliiiiiiilig varmvands beholder.
Sæt slaaaaaaaanger imellem.
Sæt pumpen (cirkulations) i gang.
Og du er færdig.  !  ;D

6
Nix Ebbe.
Manden som jeg husker opfandt også en ny konstruktion af eksplosions gaskamre der blev brugt til gastest af el-afbrydere.

7
Ca. 20 år siden har jeg været til forelæsning på DTU, hvor en dansk opfinder beskrev opbevaring af syre accu helt afladet, dvs. 0 Volt idet man kortsluter + og -.
Det skulle forlænge en accus levetid hvad angår forsfatering og polvænding.

Den slags situationer er ganske typiske for campingvogne og både hvor accuen ikke bliver brugt.

Kan ikke finde info om det.

Husker nogen? Noget?

9
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Motor, Varmespild
« Dato: 21, Januar 2018 - 18:01 »
Nu er jeg småt ved og lave en ny varmebagplade til luft. Hvis man regner med π x træskolængde giver det 8 gange større varmeflade.



Der bliver 38 riber som denne. Det giver cirka 0,5 m2 varmeflade.




10
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Motor, Varmespild
« Dato: 21, Januar 2018 - 08:43 »
Oprindelig var det tanken og lave en slags modul som jeg kunne bruge til camping og derefter i brændeovnen. Men med de priser kan jeg tillade og lave det dedikeret og glemme hvad det koster.



Til gasen skal jeg åbenbart bruge en køleplade på 18 x 40 cm. med 8mm. ribeafstand. Her er kun en vej; lav det selv. Men med aluprisen på 20,-/kg kan det ikke koste alverden, men noget arbejde og skrue det sammen. Lodning / svejsning har jeg udelukket.

11
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Motor, Varmespild
« Dato: 20, Januar 2018 - 21:19 »
@ Bent.

De elementer jeg har er max 150 C, til ca 14,-Kr, stk. mens dem der kan mere er prisen pludselig omkring 150$ stk. Men til min pris kan det være ganske sjovt og lave forsøg.

Først proppede jeg 18 elementer i, men nu har jeg 8 efter jeg fandudaf hvor voldsom termisk kortslutning jeg laver. Hvis det var vand/vand vil det være fint, men luft/ vand NOGOD.




Nu skal jeg lave en ny varm bagplade med "køleriber" til gasvarmeren (Truma).

Tæt på 4 Watt.


12
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Motor, Varmespild
« Dato: 20, Januar 2018 - 18:17 »
Jeg er efterhånden ikke sikker på noget som helst med de elementer ! Jeg har TEC og TEG.

Til venstre TEC, til højre TEG.


Har vel 18 af dem her og lige bestilt 25 mere;
https://www.ebay.com/itm/TEC1-27145-SP1848-TEC-Thermoelectric-Heatsink-Cooler-Peltier-Plate-Module/331762618541?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

På nettet er der total begrebs forvirring med de navne.

Jeg beskriver projectet med billeder på en polsk side for campister. Prøv google translate, eller bare se billeder.

https://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=29148&start=0

Marek.


13
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Motor, Varmespild
« Dato: 20, Januar 2018 - 16:25 »
.Spændende projekt, Chrismark!

Dine tal lyder fornuftige i forhold til, hvad jeg forventede, dog i den lave ende . da jeg som tommelfingerregel altid har regnet med 25% virkningsgrad for en benzinmotor, og med dine tal er der 30% tilovers til det nyttige.
Det kan måske godt passe, da der er sket en udvikling i motorernes effektivitet i de senere år.
Men du kan nok allerede se, at jeg ikke kan bidrage med nogen specialviden.

Derimod vil jeg gerne korrigere din påstand om, hvad "EU har forbudt". Det har aldrig været forbudt at have lys i baglygterne om dagen - men i nogle år fik man det kun, når man aktivt slog lyset til! De kloge hoveder i EU har dog forlængst erkendt, at det var en fadæse at påbyde kørelys foran, men ikke bagi, så nye bilmodeller har faktisk baglygter, der tænder automatisk sammen med kørelyset:
https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/nye-regler-nu-skal-dit-baglys-taende-af-sig-selv/6301159

Det er klart en sikkerhedsfordel med lys i begge bilens ender i "mørke" lande som Danmark, men også i bjergrige områder med mange tunneler.


14
Bil og båd, MC og alt andet transport / Motor, Varmespild
« Dato: 20, Januar 2018 - 11:22 »
Har nogen en ide om hvor meget varme der spildes der til køler henholdvis udstødning ?

Edit;
Har fundet tal; udstødning 40% , køl 30% .


Grunden til jeg spurgte er, at jeg eksperimenter med TEG dvs. Termo Electric Generator. Jeg har 8 TEG på en 13 x 40 cm. aluplade. Ovenpå har jeg lavet vandkøling. Indtil nu kan jeg lave ca. 5-6 Watt ved 100 / 20 Celcius. Jeg bygger det til min campingvogn der har gasopvarmning. Målet er nok ca. 20Watt.  :)

Nu er det lov cost elementer jeg bruger, men det ku være sjovt og lave noget til bilen. Siden EU har forbudt tændte baglygter om dagen, må det være nationalinteresse og spare den ene watt som et par Led bruger.  ;D

15
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation / Sv: Fugtsensor
« Dato: 16, Januar 2018 - 20:39 »
Søg på Hygrostat.

Sider: [1] 2 ... 41