* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 32
I alt: 32

Forfatter Emne: Elmotor og transistorer (BD 681)  (Læst 24766 gange)

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Elmotor og transistorer (BD 681)
« Svar #15 Dato: 04, Juni 2008 - 00:46 »
"Kusco har ret. Diagrammet er ikke godt, hvis man ønsker mest mulig af forsyningsspændingen til motoren og mindst mulig til transistorerne."

Det er korrekt. Emitterfølgerne giver stort spændingsfald, og er ikke godt her. Transistorerne bliver samtidigt varme, og ved 1A kræves køling. Bruges darlington transistorer i mætning, er tab på 0.9V - 1V og dermed afsættes 1W. For begge transistorer (NPN og PNP) er tabet totalt ca. 2V. Desvære kan transistorene dog ikke direkte udskiftes med PNP transistorer, da diagrammet ikke er lavet for det. Optokobleren, kan sættes imellem basis på transistorerne, og så skulle det fungere.

"Jeg ville nok have brugt relæer i stedet for transistorer i udgangen.
Relæer kan også styres af optokoblere.  De der absolut vil med elektronik hele vejen  (på nær motoren) vil nok stå sig ved at bruge den foreslåede IC men FET."

Enig - FET IC'er lyder som god idé. Relæer er lidt dyre, hvis de ikke fås billigt på tilbud.

Beklager, at jeg fik det til at lyde negativt omkring den fælles emitterkobling. Steder som her, hvor det ønskes så lavt tab som muligt, er det den bedste kobling. Min "dejlige" emitterfølger, kan dog også bruges i mætning, hvis man har eksempelvis både +12V, 24V og -12V til rådighed.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Elmotor og transistorer (BD 681)
« Svar #16 Dato: 04, Juni 2008 - 10:57 »
Hej!

Jeg vil gerne takke for den store interesse i mit spørgsmål.

FET'er lyder umiddelbart som den rigtige løsning, men jeg har ikke meget viden om dem.
Hvis jeg skal gætte (ret mig venligst hvis jeg tager fejl), virker sådan en ligesom de transistorer jeg allerede bruger, blot har den andre specifikationer.

Er der en behjertet sjæl som kan komme med et forslag til en FET?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Elmotor og transistorer (BD 681)
« Svar #17 Dato: 04, Juni 2008 - 13:55 »
Det nemmeste (og billigste) er at bruge en driver chip.

Den viste chip er en mulighed - men her skal huskes, at den kun bruger N-FET's til at lede med. Derfor laver den en større spænding, med lytter fra udgangen, og til driverens forsyning som driver N-FET'ene. Da du kører ved DC, bliver du nød til at have lytter, der kan holde spændingen høj i længere tid. Efterhånden aflades lytten og spændingen på gate - så du må ikke have motoren tændt for altid.

For at skifte aktiv, skal du først have motoren passiv. Lytterne oplades, når motoren er slukket. Du kan ikke tænde motoren, før den har været slukket (og med strøm på). Nok ikke et problem.

Nogle MOS driver kredse, indeholder en charge-pump, der ikke drives af udgangen, men af selvstændig oscillator, og disse fungerer også ved DC.

Driver IC'er findes også som Bipolær, f.eks. L298, der har to drivere, som kan parallelkobles. Spændingsfaldet er her større - ca. 1.2V - 1.3V, hvilket betyder motoren mister typisk 2.5V i forhold til forsyningsspændingen. Det antages, at de to kobles parallelt. Kredsen er lidt billigere end mange MOS drivere.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Elmotor og transistorer (BD 681)
« Svar #18 Dato: 05, Juni 2008 - 07:08 »
Hej JMA

Motoren skal højst være tændt i to sekunder ad gangen, og omkring 10 gange i løbet af dagen.
Hver gang vil den blive "bedt om" at køre først frem og bagefter tilbage med et par sekunders mellemrum.

Er det for meget at bede om et lille diagram til at illustrere dit forslag?

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk