* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 50
I alt: 50

Forfatter Emne: Brugt bil på gule plader?  (Læst 32429 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Brugt bil på gule plader?
« Svar #15 Dato: 24, September 2008 - 09:52 »
Mon ikke der tænkes på taxa'ernes frikørselsordning hvor man kan undgå at skulle lægge hele afgiften oveni ved salg ?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Brugt bil på gule plader?
« Svar #16 Dato: 24, September 2008 - 11:05 »
- og så af ren nysgerrighed - hvad er det din søn mon underholder med i fritiden ?

Enmandsteater for børn - hvilket medfører kørsel med rekvisitter og kostumer.
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Brugt bil på gule plader?
« Svar #17 Dato: 24, September 2008 - 11:10 »
Nu har jeg lige tjekket op på det og kan se at ordet momsfri driller, foruden at jeg skrev "Kørt momsfri", hvilket også er forkert - og nej, det er bestemt ikke frikørt taxa jeg har i tankerne.


Hvis man f.eks. går ind på bilbasen.dk, så kan man vælge at søge biler i kategorien "varevogn +moms" eller "varevogn momsfri".

"Varevogn +moms" er biler der ikke er betalt moms af. Sælgerne henvender sig primært til firmaer, der så heller ikke skal betale momsen - dvs. salgsprisen i annoncen er prisen for et firma. Køber man privat i denne kategori skal man betale moms, men kun af prisen af bilen før afgift.

"Varevogn Momsfri" er biler der er betalt moms af og henvender sig til private og delprivate. Her er momsen betalt engang for alle og bilen må anvendes til privat kørsel uden ekstraomkostninger (foruden den årlige misundelesafgiften).

Håber det skabte klarhed over hvad jeg mente med mit sidste indlæg og beklager formuleringen "kørt momsfri".

 
vh.
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Brugt bil på gule plader?
« Svar #18 Dato: 24, September 2008 - 14:13 »
"Varevogn +moms" er biler der ikke er betalt moms af. Sælgerne henvender sig primært til firmaer, der så heller ikke skal betale momsen - dvs. salgsprisen i annoncen er prisen for et firma. Køber man privat i denne kategori skal man betale moms, men kun af prisen af bilen før afgift.

Da du åbenbart har sat dig ind i reglerne, stiller jeg her et enkelt opklarende spørgsmål:
"Prisen af bilen før afgift" - dækker det nyprisen eller den aktuelle pris? Hvis vi taler om en fx 8 år gammel varevogn, vil det jo være ret forskellige tal!
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Brugt bil på gule plader?
« Svar #19 Dato: 24, September 2008 - 15:13 »
Jeg har læst på skat´s hjemmeside at den holder nyprisen de første 3 år og derefter er der regler som jeg ikke kan huske, for hvor meget den falder i værdi.

Det har altså intet at gøre med den faktuelle salgspris - det vil også i så fald være alt for let at snyde...

vh.
Claus

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk