* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 57
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 43
I alt: 43

Forfatter Emne: Hvorfor giver lampen lys ?  (Læst 27602 gange)

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hvorfor giver lampen lys ?
« Svar #15 Dato: 18, Oktober 2008 - 20:00 »
jeg tør næsten ikke bringe det på bane af fare for at blive misforstået.

Elhegnets impulser er ikke jævnspænding, selv om polariteten hele tiden måske er den samme. Jævn er den ikke.

Disse pulser vil give en kapacitiv strøm gennem en person, som rører ved det, uanset hvor godt vedkommende er isoleret fra jord. Han vil stadig have en gensidig kapacitet til jord og få et strømstød , ikke direkte afhængig af spændingens størrelse men af dens tidsafledede.

Afhængig af kurveformen kan den kapacitive strøm være ret beskeden, så Morten klarede det fint med gummiskoene. 
I øvrigt er mange gummiblandinger ret godt ledende. Det gælder bl. a. automobildæk.  Det skyldes formentlig indholdet af carbon black.
Jørgen Harbst

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Hvorfor giver lampen lys ?
« Svar #16 Dato: 18, Oktober 2008 - 21:01 »
Og hvad så hvis man bruger en diode imellem.
Vil lampen lyse svagere og svagere?

Den med at dæk giver god ledning giver jeg ikke meget for.!

Jeg var på en tidspunkt ved og blive idiot af stød efter udstigning fra bilen. Jeg har sprøjtet næsten hele kabinen med opløsning af opvaskemiddel Det hjalp en del med en håndklæde på sædet. Det hjalp dog altid og have en stykke papir i hånden og rør ved bilen eller eks. husets mur med den først. Naturligvis værst i frostvejer eller tørke.

Marek.


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hvorfor giver lampen lys ?
« Svar #17 Dato: 19, Oktober 2008 - 01:29 »
Når du får stød af at stå ud af bilen er det fordi du selv er opladet.
Så får du stød af at røre ved den jordforbubdne bil udvendig.
De fleste drager den forkerte konklusion at det er bilen, som er opladet. 

Hvis du holder på et stykke stelforbundet metal medens du stiger ud , undgår du problemet. Modene biler har plastoverflader på rat , håndtag, dørsider osv, så man normalt er ret isoleret.

Selv om du ikke vil give noget for oplysningen er den nu alligevel rigtig og veldokumenteret ved adskillige målinger forskellige steder i verden.

Hvis en bil skal oplades, skal den indendørs på er højisoleret rent gulv.
« Senest Redigeret: 19, Oktober 2008 - 01:31 af harbst »
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvorfor giver lampen lys ?
« Svar #18 Dato: 19, Oktober 2008 - 09:52 »
Det er hovedsagelig kunstfibre i bilsædet og førerens tøj, der giver problemer med elektrostatisk opladning, når man kører bil. Derfor hjalp et bomuldshåndklæde på sædet, og et komplet sædebetræk af bomuld ville sandsynligvis løse problemet helt. Desværre har jeg aldrig mødt et sædeovertræk i en biltilbehørsbutik, der ikke oser af mange kunstfibre (men nogle af disse er ikke så slemme som andre).
Da jeg for mange år siden selv havde en bil, som i høj grad gav problemet, løste jeg det ved at købe en "slaskestrimmel" af ledende gummi. som skabte ledende forbindelse mellem bilens stel og vejen.
Uanset harbsts måleresultater - som jeg ikke betvivler - løste denne strimmel problemet; måske fordi den gjorde forbindelsen så meget bedre, at jeg blev delvis afladet allerede når jeg begndte at åbne bildøren?
Under alle omstændigheder: den virkede! Men det er adskillige år siden jeg har set en bil køre med en sådan strimmel, som ellers var ret almindelig en overgang.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hvorfor giver lampen lys ?
« Svar #19 Dato: 19, Oktober 2008 - 18:18 »
Den slaskestrimmel var komplet værdiløs bortset fra den psykologiske virkning.

Det er en almindelig populær misforståelse at syntetiske materialer giver større elektrostatisk okladning end naturmaterialer.

Når man skal demonstrere triboelektrisk opladning er det glas ebonit og kaninskind , stadig foretrukne materialer.  En Uldtrøje er ligeså "slem" som en acryltrøje og gang på et tørt trægulv giver ligeså meget opladning, som på et syntetiskgulvmateriale.

Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvorfor giver lampen lys ?
« Svar #20 Dato: 19, Oktober 2008 - 18:36 »
Den slaskestrimmel var komplet værdiløs bortset fra den psykologiske virkning.

Min bil var 2 år gammel, da jeg monterede strimlen, og da havde jeg fået adskillige stød.
Jeg beholdt bilen i yderligere 8 år og fik ikke et eneste stød senere, så den psykologiske virkning har været ret stor!
"There is no substitute for experimental data"

Du har til gengæld ret i, at også naturmaterialer kan give opladning - men det var ikke helt tilfældigt, at jeg nævnte bomuld som et godt materiale, hvis man vil undgå den.
Jeg kan tilføje, at tekstilskyllemidler, som ellers næsten kun giver duft, faktisk har en positiv virkning mod opladning, da de indeholder noget så usædvanligt som organiske ionforbindelser med høj molarmasse (typisk dimethyldialkylammoniumsulfat). Det kan derfor have en virkning at spraye bilsædet med tekstilskyllemiddel (men ikke vaskemidler iøvrigt).
« Senest Redigeret: 19, Oktober 2008 - 18:37 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Hvorfor giver lampen lys ?
« Svar #21 Dato: 19, Oktober 2008 - 19:06 »
Det kan derfor have en virkning at spraye bilsædet med tekstilskyllemiddel (men ikke vaskemidler iøvrigt).

Det vil jeg gerne skrive under på!
Jeg har brugt denne metode flere gange med umiddelbar virkning - især om vinteren med kold og tør luft.

Virkningen holder sig 2-3 måneder.


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hvorfor giver lampen lys ?
« Svar #22 Dato: 19, Oktober 2008 - 20:33 »
Den antistatiske virkning af tekstilskyllemiddel er velkendt og dokumenteret.  Kan efter visse kilder også bruges til gulve, men holder kun til næste gulvvask.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk