* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 36
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 26
I alt: 26

Forfatter Emne: Kan IP44 anses for eksplosionssikker?  (Læst 25487 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Kan IP44 anses for eksplosionssikker?
« Svar #15 Dato: 16, Januar 2010 - 02:03 »
Nu er der jo tale om vejrballoner, som gode folk i Tasiilaq regelmæssigt sender op for at hjælpe meteorologerne med at forudsige vores vejr i Europa.
Du kan se et billede HER.
Jeg kunne nok godt have indsat billedet direkte, men da teksten også er værd at læse, har jeg valgt at linke i stedet.
Jeg beklager, at den nydelige dame på billedet ikke er fra Tasiilaq! Men jeg går ud fra, at Sørens og Gerdas balloner er af nogenlunde samme størrelse, så der skal produceres en del brint, og sikkerhedsreglerne er ikke kun for sjov.
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Kan IP44 anses for eksplosionssikker?
« Svar #16 Dato: 16, Januar 2010 - 07:46 »
Nu er der jo tale om vejrballoner, som gode folk i Tasiilaq regelmæssigt sender op for at hjælpe meteorologerne med at forudsige vores vejr i Europa.
Du kan se et billede HER.


 ;D

OK, dem troede jeg godt nok ikke at man fyldte inden døre! Hvorfor gør man det? Der skal jo alligevel lidt af en ladeport til for få sådan en ud af huset!

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Kan IP44 anses for eksplosionssikker?
« Svar #17 Dato: 16, Januar 2010 - 13:35 »
Jeg antager at det både blæser og er koldt ind imellem og at fyldningen tager tid, Men Søren kommer nok med en forklaring derpå ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: Kan IP44 anses for eksplosionssikker?
« Svar #18 Dato: 16, Januar 2010 - 21:49 »
Tak for hjælpen endnu en gang.

Nogle bemærkninger: De viste lamper ser udmærkede ud, er sikkert dyre, men jeg undrer mig over én ting: Kan det virkelig være rigtigt, at vægten er på mellem 23 og 35kg for en simpel halogenlampe?

Ballonerne er på halvanden til to kubikmeter i rumfang ved jord. Når vi ellers når de pæne højder, så bliver de mellem 100 og 200 gange større i rumfang, altså en 5 gange større i diameter. Under klare vejrforhold kan de ses med det blotte øje eller en god kikkert. Særlig sjovt er det at se på den i de 4 gange en uges tid, nemlig dag og nat, forår og efterår, hvor himlen er i skygge, men ballonen er belyst af solen. Man skal dog vide hvor den er, ellers kan man ikke finde den.

At vi fylder ballonerne indendørs i et særligt ballonhus skyldes dels at vi ellers næsten kun ville kunne sende op i vindstille, dels at vi har en del udstyr, især en brintgenerator, som skal have sit eget miljø. Det er ikke så voldsomt som det måske lyder, det er nærmest en pæn garage nogenlunde kubisk i formen.

Håber det var svar på nogle af spørgsmålene.

Hilsen
Søren Basbøll

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Kan IP44 anses for eksplosionssikker?
« Svar #19 Dato: 16, Januar 2010 - 22:25 »
Tak Søren!

Jeg tror at har jeg blandet vejrballoner sammen med andre ballontyper, hvor ballonmaterialet er mindre elastisk, nærmest en plastfoliepose, hvor man ved atmosfærisk tryk kun fylder en meget lille del af den totale volumen.

Hvis brintgeneratoren står i samme hus, lurer jeg på om det er dén der udgør den egentlige risiko for lækage og eksplosion?

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: Kan IP44 anses for eksplosionssikker?
« Svar #20 Dato: 16, Januar 2010 - 23:43 »
Ja, du har nok set nogle af de meget store balloner, som bruges til specielle formål. Måske har du også bemærket, at deres opsendelser ofte er meget forsinkede fordi de er nødt til at afvente de rigtige vejrforhold.

Så noget jeg måske skulle være startet med: Det hele drejer sig om flysikkerhed, vi leverer så at sige det daglige rugbrødsvejr til flyene og har gjort det siden lidt efter slutningen af 2. verdenskrig. Det er overordnet organiseret af FN, det vil sige ICAO og WMO og vi er vist omkring 600 faste stationer på globalt plan.

Det spiller også en væsentlig økonomisk rolle på flyvninger over længere distancer, da vi blandt andet også måler vindretning og -styrke i alle højder, og det gør det muligt at beregne den mest økonomiske rute for en flyvning. Det er normalt ikke den korteste vej der er den mest økonomiske og sikre.

Det er rigtigt, at brint også kan forekomme ved udsivning fra lækager i generatorsystemet, men det er selvsagt et problem der er taget højde for. Der er rigtig mange sikkerhedssystemer indbygget hvad der er én af grundene til at sådan en generator er noget dyr. Hertil kommer at der er permanent udluftning, så muligheden for at komme over de 4% er meget lille, der skal være adskillige ting der går galt på samme tid før det kan ske.

Hilsen
Søren Basbøll




harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Kan IP44 anses for eksplosionssikker?
« Svar #21 Dato: 17, Januar 2010 - 01:30 »
Jeg kender ikke prisen på sådan et halogen lampearmatur.  Men tænk på noget meget dyrt og gang med 5 til 10 så har du nok prisen.
Det er ikke et spor simpelt. Det skal være overordentligt solidt , spalterne i kapslingen skal være præcise og veldefineret også efter mange år og udsættelse for lidt af hvert.
Temperaturen på ydre overflade skal også være veldefineret, selv om den for brint, kunne være meget højere.  Men armaturet er konstrueret til at være beskyttet overfor næsten alle gasser.

Det gør det tungt og dyrt.
Hvert enkelt eksemplar har været trykprøvet og eftervist at det holder til en indvendig eksplosion, som ikke kan brede sig til udenfor kapslingen. Alene testprogram for prototype og hvert eksemplar gør det dyrt.

Det er ikke gastæt, som nogle tror. Det findes ikke.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk