* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 71
I alt: 71

Forfatter Emne: Metalfolie i baner  (Læst 38229 gange)

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Metalfolie i baner
« Svar #15 Dato: 27, November 2010 - 10:54 »
Lugten af petroleum har med raffineringsgraden at gøre.
Det du kan købe i dag er langt renere og lugter mindre end i din barndom.
Det olieselskaberne sælger som petroleum i dag er i realiteten jet brændstof, hvor kvalitetskravet er større. Her er kvalitet defineret som , hvad der overholder specifikationerne.
Det hænger sammen med at salget af lyspetroleum, næsten er gået i stå, medens jetbrændstoffet kommer i skibsladninger.

Man kan for dyrere penge få højt reffineret og lugtfri petroleum.

Benzinbrænderen virker næsten som petroleumsprimusen, blot er forvarmning ikke nødvendig.  Lige ved opstarten brænder den ikke helt rent og sodfrit. Men efte 10 sekunder er den varm og benzinen forgasses i et rør over brænderen, så den brænder så fint som en butangasbrænder.
Med almindelig motorbenzin kan den sode på gryden, men det skulle den ikke kunne ved speciealbrændstof. 
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Metalfolie i baner
« Svar #16 Dato: 27, November 2010 - 11:58 »
Som jeg har forstået tråden, går den på at genopfinde den dybe tallerken, nemlig en Trangia. Den har den ønskede vindskærm, vejer ikke meget og er ganske effektiv.

Jeg har på et tidspunkt lavet forsøg med forskellige brændsler til Trangiaen og konstateret, at det bedste brændstof er methanol. Det næstbedste er "Tenol", et blandet specialbrændsel produceret af den svenske kemikoncern Kemetyl.
Vurderingen gik på opvarmningstid og tilsodning. De to gode vandt på begge parametre.

Jeg har ikke nogen gasbrænder til min Trangia, men jeg kunne tænke mig, at den er endnu bedre.

P.S. Min flagermuslygte og mine udendørs fakler, som jeg bruger ved mit sommerhus, bliver alle fodret med grilltændvæske = petroleum. Flasken er mærket med "må ikke anvendes som lampeolie". Den væsentligste årsag hertil er, at butikken meget gerne vil afsætte den "lampeolie", der står ved siden af til dobbelt pris - forskel: se harbsts indlæg. Havde jeg haft en petroleumslampe til dagligstuebrug, ville jeg have overvejet den dyre!
Mvh. Morten Jødal

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Metalfolie i baner
« Svar #17 Dato: 27, November 2010 - 14:52 »
Et sidespring

I ekspeditionsberetningen beskriver Nansen apparatet og viser på en tegning hvorledes det udnyttede varmen bedst muligt: Over flammen havde de et kogekar til maden, og omkring flammen var der en cylindrisk beholder hvor de smeltede is og sne til drikkevand. Denne beholder har også fungeret som en vindskærm.

Venlig hilsen   Gerda


Se post #50177 i dette: http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/5967/
Og denne: http://ultralighter.blogspot.com/2009/10/occasional-definitions-nansen-cooker.html


I 80'erne tog jeg ofte på kanoture til Sverige. På én af turene havde jeg desværre ikke testet min primusbrænder inden jeg tog hjemmefra. Pumpestemplet havde sat sig fast, hvilket resulterede i et par dage uden kaffe.
Med et par dråber olie og lidt vold lykkedes det at få skildt pumpen ad inden jeg fik alvorlige abstinenser.
Efter denne oplevelse har jeg altid medbragt et ekstra stempel (jeg har aldrig haft brug for det).

-Mon ikke Nansen forudså lignende problemer og derfor medbragte et ekstra stempel?

Hilsen Uffe
« Senest Redigeret: 27, November 2010 - 15:11 af Uffe Kaagaard »
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Metalfolie i baner
« Svar #18 Dato: 28, November 2010 - 12:04 »
Den traditionelle petroleumsprimus kan stadigvæk købes i butikkerne i Grønland. Den står side om side med nyere benzinprimusser, Trangia og gasapparater.
Primusser og Trangia har den fordel at brændstoffet kan købes overalt i Grønland hvilket ikke er tilfældet med gaspatroner.

Desuden må man ikke medtage gaspatroner i fly, så alt taler for de traditionelle kogeapparater.

I butikkerne ser man også stadigvæk den gamle Aladdin petroleumslampe. ( fremstillet af et amerikansk firma ved navn Aladdin).
Den blev indført i Grønland under krigen. Aladdinlampen brænder med væge og har over vægen et klokkeformet glødenet som giver et excellent lys, ikke så kraftigt som en petromax men til gengæld lydløs og behagelig, undtagen når den var skruet for højt op og sodede.
Aladdinlampen kan stadig købes, se her:
 http://www.aladdinlamps.com/Products_ShowCategory.asp?CategoryID=3

Den daværende landsfoged Eske Brun har udtalt at indførelsen af Aladdinlamper i Grønland var det største tekniske fremskridt nogensinde - og dette sagde han efter at elektrisk lys var indført!
Før krigen var det på grund af brandfaren forbudt at anvende petroleum i de grønlandske kolonier og man havde kun gammeldags olielamper der brugte sæltran.

Venlig hilsen    Gerda
Venlig hilsen

Gerda

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Metalfolie i baner
« Svar #19 Dato: 28, November 2010 - 15:23 »
For øvrigt tak Gerda for at du nævnte Petromax.

Jeg omtalte i et tidligere indlæg om mine minder om primusapparatet og specielt rensenålen.

Jeg gik af nysgerrighed ind på dit alladinlampelink og fandt Petromax linket lige ved siden af.

Da jeg gik ind på dette site, så jeg under afsnittet Construction Plan, rensenålen under punkt 180 fuldstændigt som jeg husker den fra dengang.

Jeg har set petromax i funktion og den var en hvæsende lysstærk tingest der også varmede meget.

Omvendt har jeg en fransk gasdåse version af alladinlampen til campingbrug, som også giver et fantastisk lys, med et glødenet,
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Metalfolie i baner
« Svar #20 Dato: 28, November 2010 - 23:43 »
Franskmændene laver godt nok ind imellem nogle bemærkelsesværdige tekniske løsninger.
Men jeg tror ikke på at du har en fransk gasbrænder med væge.
Jørgen Harbst

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Metalfolie i baner
« Svar #21 Dato: 29, November 2010 - 10:08 »
harbst, der skrives med "glødenet".
Jeg vil tro at den minder om denne her fra Coleman -->  http://www.coleman.eu/p-23553-northstar8482-perfectflow.aspx

Jeg har for øvrigt lige investeret i deres Powerhouse 2 mantle lantern --> http://www.coleman.eu/p-22749-powerhouse8482-2-mantle-lantern.aspx under en tur til Canada. Den brænder fortrinligt med ganske alm. oktan 92 benzin fra den lokale OK stander.

MVH Tommy

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Metalfolie i baner
« Svar #22 Dato: 29, November 2010 - 10:12 »
Franskmændene laver godt nok ind imellem nogle bemærkelsesværdige tekniske løsninger.
Men jeg tror ikke på at du har en fransk gasbrænder med væge.

Jeg har hørt sagt at de er verdensmestre i at finde eminente løsninger på ikke-eksisterende problemer. ;D

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Metalfolie i baner
« Svar #23 Dato: 29, November 2010 - 12:51 »
Nåh danskerne holder sig da ikke tilbage når det gælder om at udvikle unyttige ting,  de tror fast og helt på at vindmøller kan erstatte Akraft som CO2 fjerner.

Harbst!

Alladinlampens lys stammer fra et gløde net  ligesom petromax og på den gaslampe jeg har. Petromaxen ( en sammentrækning at opfinderens øgenavn Petroliums Maxi) er trykfødet, det samme er gaslampen, hvor Alladin lampen er vægeladet til fordamperen.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Metalfolie i baner
« Svar #24 Dato: 29, November 2010 - 13:34 »
Nåh danskerne holder sig da ikke tilbage når det gælder om at udvikle unyttige ting,  de tror fast og helt på at vindmøller kan erstatte Akraft som CO2 fjerner.


Citér
Vindmøller og solceller kan dække omkring 40 procent af verdens elforbrug i 2050, hvis man sørger for den rette politiske og økonomiske støtte.

Det fortæller et studie, som i dag blev præsenteret af dr. Peter Lund fra Helsinkis Tekniske Universitet på den store videnskabelige klimakonference i Bella Center.

- Nye teknologier er altid dyrere i begyndelsen, så de skal prioriteres politisk. Vindkraft er i dag omkring 50 procent for dyr, men vi forventer, at den kan nå break-even mellem 2020 og 2025, og solcellerne omkring 2030, siger Peter Lund.

Kilde: http://ekstrabladet.dk/kup/article1138240.ece#ixzz16fpsG8Lq


Unyttigt - eller bare en anden religion end A-kraft?

Forøvrigt er Petromaxlygten en fantastisk opfindelse!
Den leverer lys som en 400 W glødepære - lillebroderen Geniol giver lys som en 100 W pære.
Jeg blev meget begejstret for den i min CF-tid, da den hurtigt kunne oplyse et "skadested" uden at trække ledninger, og man lærer meget hurtigt at betjene den. Jeg havde den sidst i hånden for få år siden, da jeg besøgte en hule med hulemalerier i Sydspanien
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Metalfolie i baner
« Svar #25 Dato: 29, November 2010 - 15:38 »
Petromaxen er fin , Jeg har også brugt den tidligere.
Til lejrbrug har vi en glødenet brænder på en 2kg gasflaske. Gaslamperne , kan reguleres bedre end petromax.

Petromax kan fås helt "nye" og ubrugte fra de gamle cf lagre, som man har solgt ud af.
« Senest Redigeret: 29, November 2010 - 18:42 af harbst »
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Metalfolie i baner
« Svar #26 Dato: 01, December 2010 - 15:06 »
Jeg har været på Aalborg kommunes CF-udsalg, hvor de havde masser af petromaxer, men også vidste, at de var dyre. Prisen var kun lidt - for lidt - under prisen for en fabriksny, der fx fås her:
http://www.petromax.dk/
Jeg valgte i stedet at købe en flagermuslygte, der er meget billigere og giver rigeligt lys til mit hyggebrug.
Men Petromax er skam på ingen måde noget fortidigt!
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk