* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 103
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 74
I alt: 74

Forfatter Emne: Betalingsgebyr  (Læst 32676 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Betalingsgebyr
« Svar #15 Dato: 02, August 2011 - 17:06 »
Ja, jeg opdagede i sommers, at det var en fejl af mig at efterlade mit nyerhvervede Shellkort hjemme, da jeg havde lejet bil i Andalusien - for der ville det ifølge velkomstbrevet have virket!
Det gjorde til gengæld mit Visadankort, som jeg tidligere har brugt i bl.a. Frankrig, Tyskland, Italien, USA, Mexico, Tahiti og Cookøerne. jeg har også et Mastercard, men det blev afvist i lufthavnen i Mexico City.
Mit tidligere Diners Club Card afmeldte jeg efter at jeg på en tysk motorvejsrasteplads, der skiltede med mærket, fik kortet afvist i cafeteriet, hvorimod jeg kunne have ført en telefonsamtale fra automaten med dette kort!
Men mit Shellkort beholder jeg indtil de begynder at opkræve månedsgebyr.
« Senest Redigeret: 02, August 2011 - 17:08 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Betalingsgebyr
« Svar #16 Dato: 02, August 2011 - 23:12 »
Som en ekstra lile krølle på gebyrdebatten kan jeg fortælle at jeg nu er hjemme ved det hurtige net, så jeg har gennemgået de sidste måneders regninger mere grundigt.
Det viser sig, at et par selskaber har fundet fidusen:
Sygeforsikringen Danmark og
Elselskabet NRGI

Disse firmaer opkræver ikke gebyr, MEN
Da mine regninger er tilmedt PBS, får jeg begge steder en rabat på 10 kroner!

Keine Hexerei, nur Behändigkeit!!!  ;D

P.S. Jeg har også fået bekræftet, at Shell fortsat ikke opkræver gebyr på regningen.
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Betalingsgebyr
« Svar #17 Dato: 03, August 2011 - 10:04 »
Shell er ikke hvad det har været. [...] Dertil er de som andre har nævnt dyrere end andre mærker.

En allersidste lille tilføjelse: Shell har overtaget Metax, men driver fortsat de gamle Metax-stationer under navnet Shell Express - og med den gamle lavprispolitik.
De er udbredte her, og ofte de billigste, men der er ikke ret mange af dem øst for Storebælt.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Betalingsgebyr
« Svar #18 Dato: 03, August 2011 - 12:43 »
Jeg har to Shell expresser inden for "synsvidde" og de er bestemt ikke billigere end min lokale Statoil ,hvor jeg her til morges fyldte tanken op med en literpris på 11,15 kr  Shell,Ok og Qvait lå omkring 11,75.

Mit gennemsnit med Campingvogn var her i sommer 10,5 l/km og dette var den første tankning siden jeg kom hjem og fyldte tanken helt op.
436,3km /30 liter 14,54 km/l . Dette forbrug er jeg ganske tilfreds med
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Betalingsgebyr
« Svar #19 Dato: 03, August 2011 - 15:46 »
Nej, du er vist uheldig med din bopæl!  ;)
Jeg har før bemærket, når jeg har besøgt Nordsjælland, at det er med at få fyldt tanken op på den jyske side, for I har altid høje priser.
I Skalborg, hvor jeg boede før, ligger Shell Express i knivskarp konkurrence med Jet (men har nu oftest fået baghjul af en ny Haahr), I Hjørring er det Shell Express og OK (med 1-2-3 som blind makker i en anden del af byen), og nu om dage tanker jeg oftest hos Q8 eller OK i Støvring, når jeg har ærinde der. Begge har lave priser på de rette tider.
Statoil er til gengæld aldrig konkurrencedygtig i min omegn.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Betalingsgebyr
« Svar #20 Dato: 04, August 2011 - 09:31 »
Der kunne være en anden forklaring på Statoils priser når du som B menneske ankommer til an Statoiltank ;D

Jeg har konstateret at der er ikke de store prisforskelle mellem de forskellige udlandes priser de lå alle omkring 12 kr.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Betalingsgebyr
« Svar #21 Dato: 04, August 2011 - 10:03 »
A- eller B-menneske? Det er ligegyldigt, det kræver bare forskellig planlægning!
Vi er enige om, at prisstigningerne sker omkring kl. 10 formiddag. Prisnedsættelserne sker til gengæld ikke i nattens løb, men ofte sidst på eftermiddagen.
Jeg var i Aalborg i aftes og købte billig diesel på hjemvejen: 10,05 hos Shell Express inde i byen. På vej hjem mødte jeg andre priser: 10.01 hos 1-2-3 (hulk!), 10,17 hos Q8, 9,95 hos Shell Express på toppen af Skalborg Bakke (endnu mere hulk!), 11,15 hos en OK på landet (som ellers plejer at være med blandt de billige!) og 10,17 hos min mest lokale OK.
De øvrige mærker mødte jeg ikke på den rute, og jeg kørte ingen omveje for at studere priser, da jeg jo havde fyldt op hos den (troede jeg) konkurrencedygtige tank først på turen.
Der er sikkert ikke den store forskel på mærkernes vilje til at indgå i priskonkurrence, men min erfaring er, at den foregår i lokale "pletter", hvor det kan være fornuftigt at have ærinde en gang imellem - og have øjnene med sig, når man er der.
Mvh. Morten Jødal

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Betalingsgebyr
« Svar #22 Dato: 04, August 2011 - 10:45 »
Som tidligere nævnt af Jødal er der også spørgsmålet om gebyrer i de små foreninger o.lign.
Tidligere udsendte man i de små foreninger (grundejerforeninger, gymnastikforeninger, øl/whiskysmagerfoereninger) oplysninger og beretninger til medlemmerne ud pr. snailmail og afholdt udgifterne til papir og porto over medlemskontingentet.
Nu sparer man arbejde, tid, papir og porto på at ordne det meste elektronisk men belaster samtidig medlemmerne med opkrævningsgebyrer.
Er kontingentet som resultat blevet lavere? - Eller sparer man lidt mere op til næste sociale arrangement til glæde for de medlemmer der deltager i festlighederne.
Man kan sige, at det er ligemeget - alle medlemmerne i de små foreninger får jo glæden i den sidste ende ved at deltage i arrangementerne.
Sådan er det jo imidlertid ikke i de virksomheder, som opkræver ydelser og gebyrer med det formål at få størst mulig indtjening. Og det er her begrebet gebyrer får et tvivlsomt ry hos mange.

Jeg arbejder derfor fortsat målrettet på at undgå gebyrer hvor jeg kan ;D

HP
p

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Betalingsgebyr
« Svar #23 Dato: 04, August 2011 - 12:38 »
Tidligere udsendte man i de små foreninger (grundejerforeninger, gymnastikforeninger, øl/whiskysmagerfoereninger) oplysninger og beretninger til medlemmerne ud pr. snailmail

Her hopper kæden i nogen grad af.
"Tidligere" gik kassereren rundt på egne fødder med opkrævningerne! Og ofte kun en hånd- eller maskinskrevet medlemsliste, hvor han satte et kryds, når betalingen blev modtaget - i kontanter.
I mine helt unge dage (i tresserne) var jeg medlem af "Den gamle Bys Venner", hvis kasserer klagede over, at medlemmerne nu boede for spredt, så det var blevet svært at komme rundt til dem på cykel.
Senere - i halvfemserne - var jeg kasserer i Aalborgs lokalafdeling af en landsforening. Her tænkte landsforeningen fortsat i landsbyer og skrev til lokalkassererne om "den vigtige personlige kontakt", når kontingentopkrævningen præsenteredes. Lokalbestyrelsen kunne til gengæld godt forstå, at jeg ikke kunne gå ca. 200 km (optimeret rute uden hjemture imellem) for at nå kommunens 200 medlemmer, så vi ofrede en porto, der sammen med kuverterne kostede næsten hele lokalforeningens andel af kontingentet. Et par år senere kunne vi dog tilmelde os PBS via landsforeningen mod nedsat lokalkontingent (men alligevel overskud i forhold til tidligere).
Jeg vil tro man fortsat kan finde grundejerforeninger, hvor kassereren indlægger aflevering af opkrævninger i sit motionsprogram - men i den moderne verden ved man aldrig hvornår folk er hjemme, og desuden vil næsten alle gerne have en officiel kvittering, så det er nok en kuvert med brev og girokort, der lægges i postkassen, ikke et ring på dørklokken. Der røg de første ca. 3 kr. af kontingentet!
Nu bor jeg i en landsby, hvor vi kender hinanden, så Borgerforeningen, Forsamlingshusforeningen og FDFs kasserer sparer følgebrevet og smider blot et girokort med påført beløb og afsender i min postkasse. Men det koster også en krones penge (afhængigt af antal bestilte ad gangen).

På basis af mange personlige erfaringer har jeg således fortsat forståelse for de små foreningers gebyropkrævning, i det omfang den finder sted (de fleste i min omegn gør det ikke!).

Jeg arbejder derfor fortsat målrettet på at undgå gebyrer hvor jeg kan ;D

Det kan jeg til gengæld godt forstå - og netop derfor synes jeg NRGI og Sygeforsikringen danmark har valgt en smart løsning  ;)
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk