* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1410
  • Flest online idag: 368
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 136
I alt: 136

Forfatter Emne: Alkylatbenzin  (Læst 19534 gange)

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #15 Dato: 16, Juni 2023 - 22:04 »
Citér
og undskyld at jeg træder på din barne tro

Det er ikke min tro! Derimod er det mine erfaringer med netop Aspen-benzin jeg skriver om. Tro og formodninger er noget helt andet ligesom andres erfaringer kan være helt anderledes end mine. Nu var det dog erfaringer der blev spurgt til!

Jeg kan sagtens nævne flere "rense"-produkter jeg har prøvet uden nogen mærkbar ændring og egentlig kun en enkelt gang hvor det virkelig hjalp. Tråden her handler dog om syntetisk benzin og ikke diverse trylle-drikke til benzinmotorer.

Din henvisning til en artikel på ing.dk handler om en påstået miljøgevinst ved brug af syntetisk benzin. Der står intet i artiklen om motorer der starter eller kører værre eller bedre ved brug af syntetisk benzin, for det forholder artiklen sig slet ikke til! Linket til artiklen er her https://ing.dk/artikel/miljoebenzin-er-en-narresut

vh.
Claus

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #16 Dato: 17, Juni 2023 - 13:41 »
OK Claus
Det er ikke mine penge og jeg har intet bsvær med at starte min plæneklipper om foråret ( kinamotor) og  min flymoplæneklipper med aspera totaktsmotor. Min sneslynge med Briggs &Stratton stater også uden vrøvl og det gør min 40 årige B&S motor fra en tidligere kasseret cylinderklipper også den enegang om året den bliver startet.

Alle kører på 95 E10, flymoen med 2% olie
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #17 Dato: 18, Juni 2023 - 03:07 »
OK Hr. Mønnike

Tak fordi du bekræfter at du ingen erfaring har med denne debattråds emne, på trods af dine mange indlæg med div. forsøg på at afspore debatten med irrelevant information!
vh.
Claus

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #18 Dato: 18, Juni 2023 - 09:09 »
Hej Claus
Jeg gør dig opmærksom på at jeg er moderator her på stedet,  som er et diskusions forum hvor man har lov til at ytre sig og diskutere og give sine meninger til kende.

Ingeniørdebat blev dannet  af Ebbe Tranberg da  Ing.dk ikke kunne finde ud af hvad de kunne tillade sig over for deltagerne.

Mikael Boldt overtog lederjobbet da Ebbe mistede lysten. Vi var en del stykker der fulgte med og blev moderatorer for emner vi beherskede.

Til din oplysning har jeg vundet endel af Ing.dk's motorkonkurrencer.

Du har lov til at mene at du har ret, men at påstå at jeg ønsker at afspore debatten er helt i skoven.


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #19 Dato: 18, Juni 2023 - 11:52 »
Hr. moderator, Bjarke Mønnike.

Selvfølgelig har du lov til at ytre dig og give din mening til kende. Du har bare ikke givet mig nogle brugbare svar på mine spørgsmål. For mig er dine ytringer og meninger i denne debat ganske irrelevante og overflødige. - Jeg vil betegne dem som irriterende støj, som jeg gerne vil være foruden.

Knudr, var den første som besvarede mit oprindelige opslag. Han har ikke kendskab til alkylatbenzin, hvilket jeg besvarede med et link til Aspens forklaring til hans spørgsmål.
På baggrund af Knudr’s spørgsmål, stillede jeg endnu et spørgsmål, Som et supplement til mit oprindelig spørgsmål:
- Hvilke erfaringer har du?
- Er der forskel på fremstillingen af og indholdet i de nævnte produkter? (Se: oprindeligt opslag)

Derefter kom du, Bjarke, på ”banen” med et indlæg om ”acrylatbenzin”, med tilsat vand og sprit. Det viser at du heller ikke har kendskab og erfaring med produktet, på trods af at jeg netop har sendt et link til Knudr, som fortæller lidt om Aspen’s fremstilling.

Jeg kunne have lagt mange andre links ind i mit oprindelig opslag som henviser til haveselskabers, småbådsforhandleres, skovbrugs- og landbrugshjemmesider, der alle begrunder vigtigheden af at bruge Alkylatbenzin i de mindre motorer. – De beskriver alle de miljømæssige og de driftsikre fordele ved brugen.

Jeg gentager lige min to spørgsmål:
- Hvilke erfaringer har du?
- Er der forskel på fremstillingen af og indholdet i de nævnte produkter?


Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #20 Dato: 18, Juni 2023 - 14:12 »
Jeg ved ikke hvad det er, jeg har aldrig brugt det, og derfor har du heller ikke ikke brug for det.

Standardsvar fra GSM på utallige internetfora, på et hvert spørgsmå om erfaringer på brug af ny teknik.

Jeg er selv en GSM på mange områder, men prøver at være åben overfor ny teknik.

https://www.training4professionals.de/das-haben-wir-immer-schon-so-gemacht-killerphrasen/

Citér
„Das haben wir schon immer so gemacht“.

„Wir haben schon andere kommen und gehen sehen. Wir haben sie alle überlebt.“

„Das wird bei UNS so nicht funktionieren.“

„Wenn das ginge, wäre es schon längst gemacht worden.“

Ein kleiner Auszug meiner „Lieblings“ – Killerphrasen.

Killerphrasen sind Totschlagargumente, mit dem einzigen Ziel:

Den Gesprächspartner und das Gespräch abzuwürgen und sich nicht mehr mit dem Thema auseinandersetzen zu müssen

Oder…

… mögliche Veränderungen vermeiden wollen

 … von der eigenen Unwissenheit abzulenken

 … den Gegenüber dumm / unfähig / inkompetent dastehen zu lassen







SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #21 Dato: 18, Juni 2023 - 23:56 »
Citér

Jeg er selv en GSM på mange områder, men prøver at være åben overfor ny teknik.

Samme her!

For at uddybe min intro og erfaringer med Aspen-benzin.
Det var min far der oprindeligt startede med at købe Aspen benzin. Så var motorsav og plæneklipper lettere at starte sagde han!

Jeg mistænker egentligt mere at det var en slidt motorsav (der senere fik en ny "karburator" og nu kører fantastisk, selvom den har +20 års erfaring). Så husker jeg noget med at plæneklipperens egentlig problem var et snavset luftfilter). Når det er sagt, så starter både motorsav og plæneklipper meget lettere med Aspen benzin. Det var en stor fordel for min mor, der på det tidspunkt var nået op i en senior alder.
 
Det gjorde samme forbedring ved anden senior familie, hvor de dårligt kunne starte deres ellers gode (Jonsered) plæneklipper. Samme plæneklipper kunne aldrig starte igen når først den var blevet varm. Med Aspen benzin var det ikke noget problem. De bruger stadig Aspen benzin, selvom de nu har skiftet til en plæneklipper med el-start!

Jeg havde en billig Partner motorsav og den fungerede ok, men hverken startede eller kørte godt på en hjemmeblanding af OK benzin og 2-taktsolie. Det kaldte min far for pinligt. Skift til Aspen-benzin gjorde en kæmpe forskel for begge dele. Motorsaven startede i første træk og kørte jævnt under forskellig belastning.

Min erfaring med "benzin-trylle-drik" går på en 1100 dragstar motorcykel der gik dårligere og dårligere i tomgang. Tydeligvis ir på stråledyser som blev fjernet med trylledrikken.
Har aldrig haft anden succes med samme trylle-drik på andre benzinmotorer. Har forsøgt/håbet at fixe ujævnt "optræk" på en Picanto, men det duede ikke. Har eller aldrig haft nogen mærkbar forskel med Shell's V-power, som jeg også har prøvet et par gange i håb om forbedring. Har hørt at V-power gør en stor forskel i forbruget på små benzin-generatorer, men har aldrig selv prøvet det, fordi jeg sjældent selv har brug for små generatorer.

Muligvis kunne overstående problemer være løst med div. finjustering/rensning af karburatorer, filtre og frisk benzin.
Når det kommer til stykket, er det nu ret let at give det en gang Aspen-benzin i stedet for at lege karburator-specialist og spilde tid og dårlig benzin på det og typisk komme ud med et resultat til et 7 tal i stedet for 11.

Jeg er slet ikke i tvivl om at både plæneklipper, motorsave og lign. starter meget nemmere når tanken er fyldt med syntetisk benzin! Særligt efter lang tids stilstand. Det er en pæn fordel når man "pludselig" har 3 gode motorsave, en lige så god plæneklipper kombineret med jordvarme og en robotplæneklipper.....

Så time/benefit gør at jeg holder mig til syntetisk benzin, når det kommer til små motorredskaber.

Det betyder ikke at andre skal gøre det samme!
Det betyder ikke at de fleste småmotorer ikke kan køre acceptabelt på alm. E95 benzin.
Det betyder kun at det gør mit liv meget lettere og at jeg er villig til at betale den minimale meromkostning for det, set i forhold til det forbrug jeg har! 

Havde jeg derimod en stor græsplæne og en tørstig havetraktor, så tror jeg forbruget af syntetisk benzin vil være begrænset til vinteropbevaring. Jeg ville dog stadig eksperimentere, både med V-power, syntetisk benzin og andet for bedste ydelse til laveste pris.   
Jeg bestrider på intet tidspunkt at Aspen og andre tjener gode penge på deres benzin.

Undskyld det lange og anekdotiske indlæg og undskyld at min indlæg ikke besvarer yderligere på det oprindelige spørgsmål.




 










« Senest Redigeret: 19, Juni 2023 - 00:05 af SuperClaus »
vh.
Claus

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #22 Dato: 30, Juni 2023 - 17:50 »
Mine forbehold overfor alkylatbenzin består.

Men for at blive klogere, har jeg spurgt en ingeniør på raffinaderiet i Kalundborg, hvori forskellen mellem almindelig benzin og alkylatbenzin består.

Punkt 1 Alkylatbenzin indeholder ikke svovl! Det er fjernet med det giftige forforsyre.

Punkt 2 Man har adskilt de forskellige elementer i almindelugt brændstof og sammensat dem man ønsker i det endelige produkt. Det er stadigt et produkt af fossilt tilsnit.

Punkt 3 alle organiske elementer er fjernet, da de påstås, at påvirke de mange plastic elementer, der er i de billige små Mototorer. ;)


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #23 Dato: 03, Juli 2023 - 00:05 »
Citér
Til din oplysning har jeg vundet endel af Ing.dk's motorkonkurrencer.

Hvad har det med Alkylatbenzin at gøre? Opret gerne en separat tråd til at fortælle om hvad du har lært ved at vinde disse konkurrencer og hvordan det kan hjælpe andre med deres motorer!


Citér
Punkt 1 Alkylatbenzin indeholder ikke svovl! Det er fjernet med det giftige forforsyre.

Der har ikke været svovl i noget benzin (eller diesel) til salg i Danmark siden 2009 (ved salg fra alm. tankstationer)!




vh.
Claus

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #24 Dato: 04, Juli 2023 - 08:39 »
Tak for oplysningen, jeg hælder nu mest til oplysningen fra Kalundborg. Da de fleste processer er underlagt tolerancer.

Alkylatbrændstoffet er seleteret og sorteret så det er perfekt efter fabrikantens opfattelse

Og jeg har stadig den opfattelse at man kan købe guld for dyrt ;)

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #25 Dato: 20, Februar 2024 - 16:56 »
Citér

Jeg prøver nu med "Best fuel" fra Harald Nyborg og en rest "Aspen 4" i min påhængsmotor



Skriv endelig hvordan det kører.

Det bliver nok sent efterår før jeg har nogen resultat på Basta-benzin. Jordvarme nedsætter forbruget af motorsav meget...

Det er nu blevet den 20. februar 2024.
Da jeg alligevel skulle have min påhængsmotor (Honda BF15) flyttet, ville jeg prøve at starte den op efter ca. ½ års stilstand. Firetakts-benzinen i tanken er den rest som blev hældt på i sensommeren 2023.
Til min store glæde startede motoren (som forventet), med kun ét træk i startsnoren  ;D. - Næste gang bliver i starten af april til årets første fisketur.
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #26 Dato: 06, Marts 2024 - 23:05 »
Hov - jeg har også været i gang med motorsav og BASTA benzin. Brugte en halv dunk på et par eftermiddage i løbet af vinteren. Det kører fint, ikke den store forskel fra Aspen benzin. Motorsavene starter fint og kører uden for meget os og røg.
vh.
Claus

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #27 Dato: 10, Marts 2024 - 20:22 »
@Uffe
Nu skriver du at du har en Honda BF15 påhængsmotor.

I løbet af vinteren har jeg købt en Ryds med en 6HK Honda påhængsmotor (måske en BF6? - har ikke tjekket det endnu).

Hvor meget service laver du på din påhængsmotor årligt? - jeg har set youtube omkring service på Honda påhængsmotorer, men jeg er ikke sikker på alt er nødvendigt hvert år..... https://www.youtube.com/watch?v=p1ycWZuPvyE


Mvh.
Claus


vh.
Claus

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk