ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Drejningsradius
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 680
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 15981
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 67
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 64
I alt: 64
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Drejningsradius (Læst 22635 gange)
viborg
Debattør
Indlæg: 12
Drejningsradius
«
Dato:
31, August 2013 - 16:09 »
Når et køretøj skal dreje, skal alle hjulakslers forlængelser skære hinanden i samme punkt - dette skæringspunkt er centrum.
Dvs. at forhjulene på en bil ikke skal være parallelle, når den drejer.
(Dette er i hvert fald udgangspunktet, indtil man begynder at justere for at få gode køreegenskaber)
Ovennævnte gælder selvfølgelig også for motorcykel - så længe den står lodret.
Men en mc kører i en kurve er den ikke lodret - og skæringspunktet for akselforlængelserne kan være under terræn.
Det er min opfattelse at drejningsradius bliver mindre når mc'en hælder ind mod centrum
- hvis dette er korrekt, hvor ligger da kurvens centrum ??
(når man trækker en mc kan skæringspunktet også være langt over terræn)
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Drejningsradius
«
Svar #1 Dato:
31, August 2013 - 23:02 »
Ackerman geometrier gælder ikke for tohjulere.
Drejningscentrummet findes altid i bagakslens forlængelse . Hvor langt det er under vejbanen bestemmes af hastigheden og drejningskurven beskrevet i G termer.
Ved en hastighed og drejnings kurve der giver 1 G i sadlen vil vektoren være 1,41 G 45 grader nedaf i forhold til tyngdepunktet af fartøjet. Ved 2 G vil vektoren være 60 grader nedaf
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
viborg
Debattør
Indlæg: 12
Sv: Drejningsradius
«
Svar #2 Dato:
01, September 2013 - 10:44 »
Min tanke går ikke så meget på kørsel, hvor man kan tale om G-påvirkning
- jeg tænker snarere på manøvrering.
F.eks. hvis man drejer styret 30° på en mc med en akselafstand på 1,5 m,
så vil drejeradius være ca. 2,6m. - hvis mc'en står lodret.
Hvad betyder det for drejeradius, hvis mc'en hælder 20° indad eller udad ??
Logget
viborg
Debattør
Indlæg: 12
Sv: Drejningsradius
«
Svar #3 Dato:
01, September 2013 - 10:51 »
Det er ikke korrekt når jeg ovenfor skriver drejeradius 2,6m
Men skæringspunktet for akselforlængelserne vil ligge 2,6 m fra baghjulet
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Drejningsradius
«
Svar #4 Dato:
01, September 2013 - 22:46 »
Drejning af forhjulet 30 grader udaf med en hældning 20 grader modsat, vil nok betyde et længere hospitalsophold
Men drejning af forhjul 30 grader og hældning 20 grader indad giver en radiusforkortelse på ca. 16 cm (244,14).
Dernæst skal man beregne Centripetalkraften, som de fleste opfatter som modsat af centrifugalkraften.....der er bare den hage ved det at det vi kalder centrifugalkraften ikke eksisterer men bare er mangel på centripitalkraft
Se linket
http://regentsprep.org/regents/physics/phys06/bcentrif/centrif.htm
Hvis man bladrer en side tilbage ved at anvende den blå pil neders i højre hjørne kommer man til centripetalkraften
http://regentsprep.org/regents/physics/phys06/bcentrif/default.htm
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
viborg
Debattør
Indlæg: 12
Sv: Drejningsradius
«
Svar #5 Dato:
02, September 2013 - 09:48 »
Tak for svaret
- jeg havde faktisk forventet, at forskellen var større end 16 cm.
Spørgsmålet er opstået når jeg skal manøvrere mc'en ind/ud af carporten - forbi div. forhindringer.
Da kan den godt hælde væk fra centrum uden efterfølgende hospitalsophold.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Drejningsradius
«
Svar #6 Dato:
02, September 2013 - 10:01 »
Jeg får røde knopper, når folk påstår, at centrifugalkraften "slet ikke findes" - vi har jo alle oplevet den i praksis!
Sagen er den, at Isaac Newton med sin mekanik indførte et nybrud i fysikken, som de fleste almindelige mennesker ikke har forstået endnu. Newton regnede konsekvent i et koordinatsystem, hvor en
retlinet bevægelse
er udgangspunktet. Det kaldes et inertialsystem, og det var et dramatisk brud med alle tidligere opfattelser, ikke mindst af begrebet kraft, men også af den gængse fysik i oldtiden og middelalderen, hvor
cirklen
var den ideelle bevægelse, som afvigelser skulle tænkes ud fra.
Matematisk er det særdeles smart at regne som Newton, og hele den klassiske fysik faldt hurtigt på plads, da videnskabsmændene begyndte at gøre det.
Men "almindelige" mennesker befinder sig stadig i middelalderen, da vi oplever "naturlige" cirkelbevægelser så mange steder. Og vi får selskab af geografer og meteorologer, som bedst kan regne i et koordinatsystem med udgangspunkt et fast sted på Jorden - der roterer.
Altså: Hvis vi regner som Newton, skal der en kraft til at få en bevægelse til at afvige fra den rette linie. I en cirkelbevægelse kaldes den centri
petal
kraften og er rettet mod cirklens centrum.
Regner vi i et roterende koordinatsystem er det modsat, og centri
fugal
kraften vil forsøge at tvinge den roterende bevægelse bort fra cirklen.
Newtonianere insisterer - med støtte i deres simple matematik - på at betragte alt andet end inertialsystemer som "afvigelser", og siger at i disse må der tilføjes "fiktive" kræfter (centrifugalkraft, corioliskraft, vinkelaccelerationskraft).
Jeg er selv af tradition newtonianer og har undervist som sådan i 30 år. Men jeg synes det er lidt en hån mod niveauet i dette forum blot at gentage den gamle frase, at "centrifugalkraften eksisterer ikke".
Centrifugal- eller centripetal-? Jeg medsender et link til en god uddybende forklaring fra en universitetslektor.
http://www.nbi.ku.dk/spoerg_om_fysik/fysik/centripetalkraft_centrifugalkraft/
Viborgs problem kan jeg desværre ikke bidrage til at løse, men det ser jo til gengæld ud til, at han forstår den del af Mønnikes svar, der ikke handler om centrifugalkraft.
«
Senest Redigeret: 02, September 2013 - 10:03 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
viborg
Debattør
Indlæg: 12
Sv: Drejningsradius
«
Svar #7 Dato:
03, September 2013 - 19:14 »
Jeg kan godt se, hvordan man kan komme frem til at radius bliver 16 cm mindre.
Men vil det sige, at hvis styret drejes 30°,
så vil radius være den samme
hvad enten mc'en hælder 20° ind mod centrum
eller væk fra centrum ??
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Drejningsradius
Seneste Debatindlæg
Novo Nordisk
af
jj-
[17, November 2024 - 07:39]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Hvor er Morten Jødal ?
af
E. Tranberg
[03, Oktober 2024 - 22:23]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, September 2024 - 20:05]
STORE og små tal.
af
jj-
[11, September 2024 - 19:31]
Moderate eller Immoderate...
af
jj-
[04, September 2024 - 20:06]
Cities - The main cause o...
af
jj-
[29, August 2024 - 20:16]
Climate Scientist_ Global...
af
jj-
[14, August 2024 - 20:36]
IPCC Generalsekretær adva...
af
jj-
[04, August 2024 - 11:19]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
HVH
[03, August 2024 - 07:22]
Talforståelse
af
Uffe Kaagaard
[22, Juni 2024 - 20:45]
Frygtens karrusel
af
jj-
[18, Juni 2024 - 20:18]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Google ads:
DR-Nyheder
Trump peger på Pam Bondi som justitsminister
Zelenskyj reagerer på ballistisk missil fra Rusland
Mistænkt spion varetægtsfængslet i fire uger i Norge
Vær forsigtig: Østjyllands politi advarer om isglatte veje
Populær tysk forsvarsminister freder Olaf Scholz: 'Vi har en forrygende kansler'
Kraftigt snevejr udfordrer trafikken på Sydsjælland
Mexico gør klar til at modtage deporterede mexicanere fra USA
Trine Østergaard er ny anfører for håndboldlandsholdet
Politiet advarer om glat føre efter flere trafikuheld i Nordjylland
Nogle boligejere med F3- og F5-lån får højere renteudgifter næste år
Kvinde dømt for at voldtage sin retarderede søn
Alternativet smidt ud af finanslovsforhandlinger
Ansøgningsfristen er slut: Rekordmange har søgt julehjælp i år
Ti personer fra hvidvasknetværk anholdt
Silkeborg IF-fans i protest over salg
Nye portrætter af kong Frederik og dronning Mary offentliggjort
Kattegat slipper for dumping fra nyt kæmpe rensningsanlæg i Aarhus
Sveriges forsvar har afgivet første rapport om kabelbrud i Østersøen
Randers Kommune politianmelder søsterselskab til Nordic Waste
Politisk aftale om life science-industrien på plads
Nyt fra ing.dk
Læs papirudgaven af Ingeniøren
På Vestegnen brugte politiet allerede ansigtsgenkendelse i 2022. Stik imod alle anvisninger
Danske Vandværker beskylder fynsk kommune for lovbrud på drikkevandsområdet
Grøn Trepart: ’Perverst incitament’ på spildevandsområdet skal fjernes
Overblik: Det ved vi om kabelbruddene i Østersøen
Drama på Fanø: Vil ofre fredet eng - og lovgivning - for kontorbyggeri
Kameraer og AI afslører, hvornår ældre er ved at gå bort: »Ingen skal dø alene«
Eksperter: Vi betaler landmænd for jorde, der ikke giver bedre miljø og klima
Få svaret: Her er Danmarks mest attraktive IT-arbejdsplads
Aarhus letbane holder stille på grund af is – igen
Syvårig får job i it-firma: »For mig er han en slags Mozart«
Planteskoler om en milliard træer: Vi får brug for en plan, hvis vi ikke skal brænde træerne af igen
Vinterdæk vs. helårsdæk: FDM er ikke i tvivl om den bedste løsning
Leder: Trepartsaftalen er historisk, men om den går over i historiebøgerne som en sejr for miljøet er uvist
Massiv stigning: AI-overgrebsbilleder af børn eksploderer i Danmark
Regeringen vil plante 5000 træer i timen i 20 år: Kan det overhovedet lade sig gøre?
Scanning af sms’er får begrænset effekt: De kriminelle »finder nye veje«
ATV: Europa er bagud på kritisk teknologi – på tide at steppe op
Danske flådefartøjer i hælene på kinesisk skib efter kabelbrud
Genbrugshøjhus af gamle flasker og Netto-lamper skal bygges i København
Massiv kritik af ny kandidatreform: »Meningsløst« og »kæmpe velfærdstab«
Explainer: Kræftgift i drikkevand er »ligesom tobaksrøg i gamle dage«
Se video og billeder: Sjette test af Starship gik kun delvist efter planen
Brændende litium-batterier: Algoritme kan opdage brande før, de bryder ud
Tårnhøje softwarepriser rammer it-branchen hårdt: »Jeg må tage pengene fra andre it-projekter«
Kræftgift fundet i danske byers drikkevand: »Jeg bekymrer mig for det her«
Ekspert efter brud på kabler i Østersøen: »Svært at se, at der er tale om tilfældigheder«
Da broerne blev bygget i 1960’erne, blev vejene ikke saltet. Nu trænger saltet ind i armeringen
Netcompany henter topdiplomat til direktør-stilling
Litium-producent: Vesten kan ikke slippe for Kinas produktion
Tre manøvrer, som kan forbedre kontrollen med forurenet jord
Europas medicin-vagthund anklages for inhabilitet: Kan man både blåstemple lægemidler og arbejde for dem, der laver dem?
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Millioner flygter fra Musks kaos: Sådan fungerer Bluesky
Internetkabler i Østersøen ødelagt
Se med LIVE: Starship vil gentage landing i tårn – og fartøj på havet
De største danske it-projekter går voldsomt over budget - i Norge bliver de fleste billigere
Eksperter giver aftale lun modtagelse: Vi risikerer stadig år med massivt iltsvind
Massiv kritik af danske myndigheder: Farlig trafikstøj koster danskere livet
Danmark fordobler bidrag til ESA ...alligevel ærgrer dansk astronaut sig
1000 forskere slog i bordet: Nu er nobel-belønnet AI-system åbent for alle
Svenske ingeniører sniger teknologi ind i briller: »Om fem år er det slut med almindelige modeller«
Branchefolk reagerer med latter og skuffelse på ny afvisning af havmølleprojekter
Grønt lys til hoppesikring af Parken: Nationalarenaen skal forstærkes
74 folketingsmedlemmer har lækkede passwords og mails på Dark Web
Overblik: Stor 'landbrugsaftale' ser ud til at blive algegrøn
Rigspolitiets centrale it-systemer bryder loven: »Det er uheldigt«
Verdens storbyer bliver mindre grønne - I Europa skiller én by sig ud
Hvor er de resterende ti skibskronometre?
På færten af japansk pileurt og Bilag IV-arter: Hundesnuder bruges i naturovervågning