ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Flyet var punkteret!?
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 680
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 15981
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 87
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 46
I alt: 47
Uffe Kaagaard
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
2
Forfatter
Emne: Flyet var punkteret!? (Læst 38835 gange)
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Flyet var punkteret!?
«
Dato:
01, Maj 2008 - 11:49 »
Sidst jeg fløj til Rumænien blev flyet forsinket på grund af et punkteret dæk.
Og det fik mig til at spekulere: i 10km højde er trykket lavere end ved jordoverfladen og i temmelig koldt, så hvordan kan man have et dæk som kan modstå disse store ændringer?
Er hjulene inde i maskinen og under tryk når flyet er i luften?
Man har hørt om blinde passagerer som har overlevet at ved at klamre sig til næse hjulet, så der må vel også være nogen som er døde på grund af de ekstremt lave temperaturer.
Er der overhovedet luft i hjulet? hvad med anti-frost-væske?
God debat
Mikael Boldt
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
Hideout
Debattør
Indlæg: 16
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #1 Dato:
01, Maj 2008 - 14:22 »
Der bruges Nitrogen...
Jeg har faaet fortalt at dette er fordi:
1) Der er ikke vand i Nitrogen (sammenlignet med alm. trykluft)
2) Molekylerne er stoerre saa daekkene holder lufttrykket laengere.
Her i Canada kan man koebe sig til at faa fyldt Nitrogen i daekkene paa bilen, salgsargumentet er at saa holder daekkene luftrykke langere - men jeg vil nu ikke betale $5 pr. hjoerne for det saa jeg kan ikke sige om det passer eller ikke.
Det er meget specielle daek der benyttes til fly, og de er selvfoelgelig konstrueret til det lave lufttryk og de lave temperaturer. De blinde passagerer du hoerer om er oftest frosset ihjel efter en gevaldig svedetur (daekkene bliver meget varme under starten)
Har for oevrigt proevet at lande (som passager altsaa) med et punkteret daek paa en DC-10, der var ikke saa meget at maerke i starten men saa begyndte flyet at hoppe ret meget saa jeg ville tro at daekket var gaaet i stykker mens vi rullede ned af landingsbanen.... Kaptajnen havde foroevrigt en meget humoristisk indgangsvinkel til problement da han briefede om det, der var ikke det store at vaere bekymret for da der jo stadig var 9 gode hjul tilbage....
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #2 Dato:
01, Maj 2008 - 15:17 »
Mikael
Det er nitrogens egenskaber og dækkenes styrke der er løsningen på dit problem.
Atmosfæren danner et tryk på 1 bar og dækket pumpes måske til 4 bar i hangaren. Hvis atmosfæresn ene bar forsvinder skal dækket jo bare kunne klare fem bar.
Det problem har astronauterne også i rummet. Deres dragter skal bare kunne klare den ene bar der er nødvendige for at de ikke eksploderer.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Bent Andersen
Gæst
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #3 Dato:
02, Maj 2008 - 09:55 »
Ifølge FAA er grunden til at man bruger kvælstof et par hændelser, hvor dæk er eksploderet p.gr.a. hængende bremser (=varme).
http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/aero_05/textonly/m03txt.html
I øvrigt ser det ud til at dæk på passagerfly pumpes op til 14 bar, hvor den manglende ene bar oppe i højden så ikke har den store betydning.
MvH,
Bent.
Logget
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #4 Dato:
02, Maj 2008 - 13:29 »
Jeg så fornylig en af de "How do they it" udsendelser på National.
Der var de ude og kigge på dæk fremstilling og test af dem.
Der viste holdbarheds test af fly dæk, der bliver udført med vand i eftersom testlederen sagde hvis der var luft i ville bygningen forsvinde sammen med dækket.
Jeg har det kun i hukommelsen men jeg mener afgjort det var 90 Bar kravet lød på før det måtte springe.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #5 Dato:
03, Maj 2008 - 18:06 »
How do they
do
it
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #6 Dato:
05, Maj 2008 - 21:27 »
Altså, lidt mere sagligt:
Nitrogen er meget tæt på at være en ideal gas, og gasarten er derfor "lidt" bedre end den normale "atmosfæriske luft" til at pumpe dæk op med. Specielt har indholdet af vanddamp (som normalt er ukontrolleret - og vanddamp er en stærkt nonideal gas) betydning, men eksperterne på området siger også, at oxygen diffunderer lettere gennem en gummiblanding end nitrogen.
Også i DK kan man for dyre penge købe sig til at få sine bildæk pumpet op med ren nitrogen og blive udstyret med en særligt farvet ventilhætte, der markerer statussymbolet - jeg anser det i praksis for irrelevant.
Mht. til fly har tråden handlet om "den manglende bar", men sagen er jo den modatte: Når et flydæk pumpes op til 14 bar
INDEFRA
, kommer der aldeles ikke til at "mangle" 1 bar, når flyet går højt op - der kommer (næsten) 1 bar ekstra, fordi trykFORSKELLEN stiger med det faldende ydre lufttryk. Men jeg kan tilslutte mig, at forskellen er så lille, at det ingen praktisk betydning har. Værre er det, at flydæk skal kunne tåle meget store og pludselige temperaturforandringer, og dertil kræves specielle gummiblandinger. Hvilke ligger uden for min viden.
Og så kan jeg tilføje, at der er adskillige dokumenterede tilfælde, hvor blinde passagerer er ankommet til destinationen døde af kulde eller iltmangel. Den modsatte situation er det specielle ...
«
Senest Redigeret: 05, Maj 2008 - 22:36 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
Jes'An
Senior
Indlæg: 145
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #7 Dato:
05, Maj 2008 - 22:21 »
- måske de blinde passagerer har manglet det lille
"ekstra" tryk inde i øjeæblet?
Men nu er jeg jo ikke kemiker....
Jesper
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #8 Dato:
05, Maj 2008 - 22:39 »
Citat fra: Jes'An efter 05, Maj 2008 - 22:21
Men nu er jeg jo ikke kemiker....
Det er såmænd mere dem, der ikke har forstand på
fysik
, som ikke helt forstår, hvad de udsætter sig for ved at flyve i 10 kilometers højde udenfor trykkabinen ...
«
Senest Redigeret: 05, Maj 2008 - 22:50 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #9 Dato:
06, Maj 2008 - 02:01 »
Men Jødal hvad skulle argumentet for at fylde nitrogen i dækkene være ?
At det ikke nærer ild hvis dækket springer i forbindelse med ild i flyet
?
Logget
Bent Andersen
Gæst
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #10 Dato:
06, Maj 2008 - 09:31 »
Kusco, se mit link længere oppe i tråden.
Bent.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #11 Dato:
06, Maj 2008 - 10:01 »
Der har tidligere været en tråd om ren kvælstof til dæk.
Jeg tænker på om det til flydæk, som åbenbart pumpes til meget højt tryk, har en betydning, at man undgår den meget koncentrede ilt på indersiden. Den vil jo nedbryde dækkene indefra, især når de bliver varme. Termisk oxidativ nedbrydning af polymere er en kendt mekanisme.
Logget
Jørgen Harbst
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #12 Dato:
06, Maj 2008 - 11:22 »
Så vidt jeg ved er en trykekspansionbeholder til et fyr også fyldt op med Nitrogen til det foreskrevne tryk. Sikkert af samme årsag. Her består gummimembranen af neopren.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #13 Dato:
06, Maj 2008 - 12:16 »
Jeg mener, at ren nitrogen i bildæk er noget pjat - dækkene slides op før de er ødelagt af oxidation, og tryktabet er så minimalt, at et lejlighedsvis besøg ved tankens luftpumpe let kan løse problemet.
Der er ingen tvivl om, at der en objektiv gevinst ved at bruge ren nitrogen, så jeg vil bestemt ikke afvise fornuften i at bruge systemet til mere kritiske anvendelser.
Bent Andersens link til dækeksplosioner og deres årsager antyder unægteligt, at personalet i visse lufthavne har brug for undervisning på et lavere niveau end dette ...
Logget
Mvh. Morten Jødal
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #14 Dato:
06, Maj 2008 - 12:35 »
Jeg mener også at nitrogen til bildæk er overflødigt pjat.
Men hvis et flyfæk pumpes til 14 bar , så bliver ilttrykket i det ca. 3 bar hvis det var med atmosfærisk luft. Det er jo af en anden størrelsesorden end i bilerne. Hertil kommer at dækkene åbenbart bliver varmere.
I princippet kunne de jo komme i brand indvendig, hvor kølingen vel er ringere.
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider: [
1
]
2
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Flyet var punkteret!?
Seneste Debatindlæg
Novo Nordisk
af
jj-
[17, November 2024 - 07:39]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Hvor er Morten Jødal ?
af
E. Tranberg
[03, Oktober 2024 - 22:23]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, September 2024 - 20:05]
STORE og små tal.
af
jj-
[11, September 2024 - 19:31]
Moderate eller Immoderate...
af
jj-
[04, September 2024 - 20:06]
Cities - The main cause o...
af
jj-
[29, August 2024 - 20:16]
Climate Scientist_ Global...
af
jj-
[14, August 2024 - 20:36]
IPCC Generalsekretær adva...
af
jj-
[04, August 2024 - 11:19]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
HVH
[03, August 2024 - 07:22]
Talforståelse
af
Uffe Kaagaard
[22, Juni 2024 - 20:45]
Frygtens karrusel
af
jj-
[18, Juni 2024 - 20:18]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Google ads:
DR-Nyheder
Kraftigt snevejr udfordrer trafikken på Sydsjælland
Mexico gør klar til at modtage deporterede mexicanere fra USA
Trine Østergaard er ny anfører for håndboldlandsholdet
Politiet advarer om glat føre efter flere trafikuheld i Nordjylland
Nogle boligejere med F3- og F5-lån får højere renteudgifter næste år
Kvinde dømt for at voldtage sin retarderede søn
Alternativet smidt ud af finanslovsforhandlinger
Ansøgningsfristen er slut: Rekordmange har søgt julehjælp i år
Ti personer fra hvidvasknetværk anholdt
Silkeborg IF-fans i protest over salg
Nye portrætter af kong Frederik og dronning Mary offentliggjort
Kattegat slipper for dumping fra nyt kæmpe rensningsanlæg i Aarhus
Sveriges forsvar har afgivet første rapport om kabelbrud i Østersøen
Randers Kommune politianmelder søsterselskab til Nordic Waste
Politisk aftale om life science-industrien på plads
Republikanerne vil forbyde transkvinder at bruge Kongressens dametoiletter
Marius Borg Høiby anker ikke varetægtsfængsling
Maleri af P.S. Krøyer til salg på auktion
Rusland: Vores luftforsvar har skudt to Storm Shadow-missiler ned
Politi advarer bilister: Fynske Motorvej er meget glat
Nyt fra ing.dk
På Vestegnen brugte politiet allerede ansigtsgenkendelse i 2022. Stik imod alle anvisninger
Danske Vandværker beskylder fynsk kommune for lovbrud på drikkevandsområdet
Grøn Trepart: ’Perverst incitament’ på spildevandsområdet skal fjernes
Overblik: Det ved vi om kabelbruddene i Østersøen
Drama på Fanø: Vil ofre fredet eng - og lovgivning - for kontorbyggeri
Kameraer og AI afslører, hvornår ældre er ved at gå bort: »Ingen skal dø alene«
Eksperter: Vi betaler landmænd for jorde, der ikke giver bedre miljø og klima
Få svaret: Her er Danmarks mest attraktive IT-arbejdsplads
Aarhus letbane holder stille på grund af is – igen
Syvårig får job i it-firma: »For mig er han en slags Mozart«
Planteskoler om en milliard træer: Vi får brug for en plan, hvis vi ikke skal brænde træerne af igen
Vinterdæk vs. helårsdæk: FDM er ikke i tvivl om den bedste løsning
Leder: Trepartsaftalen er historisk, men om den går over i historiebøgerne som en sejr for miljøet er uvist
Massiv stigning: AI-overgrebsbilleder af børn eksploderer i Danmark
Regeringen vil plante 5000 træer i timen i 20 år: Kan det overhovedet lade sig gøre?
Scanning af sms’er får begrænset effekt: De kriminelle »finder nye veje«
ATV: Europa er bagud på kritisk teknologi – på tide at steppe op
Danske flådefartøjer i hælene på kinesisk skib efter kabelbrud
Genbrugshøjhus af gamle flasker og Netto-lamper skal bygges i København
Massiv kritik af ny kandidatreform: »Meningsløst« og »kæmpe velfærdstab«
Explainer: Kræftgift i drikkevand er »ligesom tobaksrøg i gamle dage«
Se video og billeder: Sjette test af Starship gik kun delvist efter planen
Brændende litium-batterier: Algoritme kan opdage brande før, de bryder ud
Tårnhøje softwarepriser rammer it-branchen hårdt: »Jeg må tage pengene fra andre it-projekter«
Kræftgift fundet i danske byers drikkevand: »Jeg bekymrer mig for det her«
Ekspert efter brud på kabler i Østersøen: »Svært at se, at der er tale om tilfældigheder«
Da broerne blev bygget i 1960’erne, blev vejene ikke saltet. Nu trænger saltet ind i armeringen
Netcompany henter topdiplomat til direktør-stilling
Litium-producent: Vesten kan ikke slippe for Kinas produktion
Tre manøvrer, som kan forbedre kontrollen med forurenet jord
Europas medicin-vagthund anklages for inhabilitet: Kan man både blåstemple lægemidler og arbejde for dem, der laver dem?
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Millioner flygter fra Musks kaos: Sådan fungerer Bluesky
Internetkabler i Østersøen ødelagt
Se med LIVE: Starship vil gentage landing i tårn – og fartøj på havet
De største danske it-projekter går voldsomt over budget - i Norge bliver de fleste billigere
Eksperter giver aftale lun modtagelse: Vi risikerer stadig år med massivt iltsvind
Massiv kritik af danske myndigheder: Farlig trafikstøj koster danskere livet
Danmark fordobler bidrag til ESA ...alligevel ærgrer dansk astronaut sig
1000 forskere slog i bordet: Nu er nobel-belønnet AI-system åbent for alle
Svenske ingeniører sniger teknologi ind i briller: »Om fem år er det slut med almindelige modeller«
Branchefolk reagerer med latter og skuffelse på ny afvisning af havmølleprojekter
Grønt lys til hoppesikring af Parken: Nationalarenaen skal forstærkes
74 folketingsmedlemmer har lækkede passwords og mails på Dark Web
Overblik: Stor 'landbrugsaftale' ser ud til at blive algegrøn
Rigspolitiets centrale it-systemer bryder loven: »Det er uheldigt«
Verdens storbyer bliver mindre grønne - I Europa skiller én by sig ud
Hvor er de resterende ti skibskronometre?
På færten af japansk pileurt og Bilag IV-arter: Hundesnuder bruges i naturovervågning
Hvad har Tinder og skak tilfælles? Vi dykker ned i algoritmerne bag moderne dating