efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Jeg så tilfældigt en af "Fifth gear" udsendelserne her for et par dage siden.Der lavede man en lille test over temaet store biler og lille biler i frontalt sammenstød.Der blev så en lille twist tilføjet idet den ene bil var væsentlig nyere end den anden.En stor Volvo stationcar 940 fra tidlig '90 uden airbag mod en lille Renault Modus fra 2004 der har fået flere stjerner i NCAP test.De blev smækket sammen med 65km/t, hvilken ville du helst være fører i ?
Nemlig Marek. Jeg så den så godt i TV men det ser ud til at være det samme.Nu bor jeg mindre end 10km fra det et hvor der hamrede to biler frontalt sammen, og jeg har altså ret svært ved at hvorfor dette er "manipulerende" eller "forkert".Hovedparten af sammenstød i det virkelige liv er ikke 90grader mod en betonmur, men mod div. tilfældige størrelser i ligeså tilfældige vinkler og menneskelige reaktioner.Den lille Renault klarede sig klart bedst.Dukken i Volvoen fik nærmest instrumentbrædtet integreret i bækkenet og var ikke til at fjerne fra stolen.I Renaulten sad dukken frit og var til at fjerne umiddelbart uskadt at se på.Jeg synes det var en rigtig god test af den virkelige verden, hvor nok 80% ville vælge Volvoen som den mest sikre.