ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Debug af motorstyring?
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 680
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 15982
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 83
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 41
I alt: 41
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Debug af motorstyring? (Læst 25579 gange)
Lars P.
Debattør
Indlæg: 57
Debug af motorstyring?
«
Dato:
29, Maj 2008 - 23:25 »
Hej ingeniørdebat!
For tiden kører jeg i en sjov lille Peugeot 205 1.4i fra 1994, som jeg faktisk er blevet rigtig glad for. God økonomi, hurtig og nærmest ingen rust! Men den har altid haft et mærkeligt problem i motorstyringen, det halve år og 5000 km jeg har haft den. Symptomer:
1. Motoren trækker klart bedst ved koldstart i koldt vejr... Helt fra lave til høje omdrejninger (jeg ved godt det er tortur). Når motoren er varm er der pudsigt nok ikke NÆR så meget ryk i den, men den gør dog hvad den bliver bedt om.
2. Når motoren er RIGTIG varm (f.eks. efter køkørsel) kan den finde på at gå i en meget dyb tomgang der næsten lyder som om den er ved at gå i stå. Samtidigt har den svært ved at tage imod gas i mellem-omdrejningsområdet. Her er vi ude i hvad jeg vil kalde en defekt. Når jeg trykker speederen mere end halvvejs i denne situation er effekten nærmere opbremsning end acceleration. Når den så kommer op i omdrejninger tager den normalt fat igen.
3. Jeg har een gang konstateret fine grå tændrør, og en anden gang konstateret at de var rimeligt sodet til. Desuden er der mistænkeligt meget sort sværte ved udmundingen af udstødningsrøret... (for fed blanding?)
Motoren er en TU3MC/Z med Bosch monopoint indsprøjtning. Den bruger næsten ikke noget olie, men lidt mere benzin end jeg egentlig havde håbet. Jeg har skiftet olie, tændrør og luftfilter uden at det gjorde hverken fra eller til.
Nogen overkommelige idéer til at finde/rette fejlen?
Er der egentlig nogen der ved hvordan jeg læser fejlkoder ud af computeren?
Mine egne ideer er lidt skøre, men udspringer af at peugeot har været så nærige at de ikke engang har bekostet en motortemperaturviser i instrumentbrættet, kun en advarselslampe ved overophedning... Så jeg overvejer om jeg skulle få en microcontroller til at overvåge diverse sensor inputs til motorstyringen. Så kunne jeg måske få en idé om hvorvidt en sensor viser mærkeligt når motoren laver unoder. Det er dog et større projekt og jeg ved ikke helt om det er besværet værd...
Mvh.
Lars Ole Pontoppidan
Logget
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Debug af motorstyring?
«
Svar #1 Dato:
30, Maj 2008 - 08:26 »
Prøv at finde temp. føleren på motoren og se om det ikke snarere er den der er defekt.
Der mår være to stk. hvoraf den ene trækker den overhednings lampe, den er selvfølgelig uinteressant.
Når motoren er varm (og kører) er der så ligesom en markant bensin lugt i udstødningen, med en tendens til røg af og til ?
Logget
bovbjerg
Gæst
Sv: Debug af motorstyring?
«
Svar #2 Dato:
30, Maj 2008 - 09:11 »
På min søns Citroen BX med samme motor og indsprøjtning, kan man læse fejlkoderne ud med tændingsnøglen. Måske kan man også dette på din Peugeot.
m.v.h.
Jens
Du drejer nøglen til alt er slået til, lige før startmotoren aktiveres og slipper den. Derefter drejer du nøglen et lille stykke videre, men ikke til startmotor, kun til at motorstyringslampen slukker. Så holder du den der i 3-5 sek og slipper. Motorstyringslampen vil nu blinke med koder.
Koderne består af to cifre, f.eks. "12" og kommer ved at motorstyringslampen blinker x antal gange - pause - x antal gange. Altså i dette tilfælde et blink, pause, to blink. Derefter lyser den konstant.
Den vil netop starte med at blinke 12, som betyder "Test start". Så drejer man nøglen igen i 3-5 sek. og nu vil den så begynde at blinke fejlkoder, hvis den har nogen, som f.eks. 22 (fejl i stepmotor). Derefter lyser den konstant igen.
Man gentager processen, indtil den kommer med kode 11, hvilket betyder "Test slut". Nu kan man bare slukke den eller vælge at slette koderne.
Hvis du vil slette de lagrede fejlkoder, skal du efter "test slut"-koden (11), holde nøglen drejet i over 10 sek og derefter slukke.
Oversigt over fejlkoder:
11 Test slut
12 Test start
13 Lufttemperaturføler i indsugningen
14 Kølervæsketemperaturføler
15 Benzinpumperelæ ikke aktiveret
18 Turbokølepumpekontakt
21 Gasspjældspositionsføler/TPS/tomgang
22 Stepmotor/Tomgangselektroventil/Luftventil
23 Tomgangskontakt
25 Luftspjældsmanifoldrelæet er ikke aktiveret
26 Luftspjældsmanifoldrelæet er ikke aktiveret
27 Fartføler
31 Automatisk Blandingsregulering / Multipliceringskorrektion
32 Automatisk Blandingsregulering / Tillægskorrektion
33 Luftmængdemåler / manifoldtrykføler
34 Fordampningskulfilterkredsløb/Kanisterventil
35 Gasspjældspositionsføler/TPS/Fuldgas
36 Forvarmelambdasondekredsløb
41 Omdrejningspositionsføler/Hallsensor/Tændingssignal
42 Indsprøjtningsdysekredsløb
43 Bankestyringskredsløb
44 Bankeføler
45 Tændspole kredsløb
46 Ladetryksregulator
47 Turboladerstyring
51 Lambdasonde
52 Blandingsregulering/Spænding ved kontroludtaget
53 Høj eller lav batterispænding
54 Defekt ECU / Styreboks eller antibankestyring
55 CO-Potentiometerkredsløb
!!! 31, 32 & 51 kan skyldes utæthed ved indsugning eller udstødning før lambdasonde !!!
Logget
Lars P.
Debattør
Indlæg: 57
Sv: Debug af motorstyring?
«
Svar #3 Dato:
30, Maj 2008 - 18:02 »
bovbjerg, tak for info om fejlkoderne! Jeg har prøvet at gøre som beskrevet og får "Test start" koden, men herefter får jeg ikke nogen kode, men konstant blinken (talte til mindst 60 blink). Ved næste vrid på nøglen blinker den bare videre... Mon det betyder at der ikke er nogen fejlkoder?
Kusco, ja, jeg har selv mistænkt temperaturføleren "coolant temperature sensor" som den hedder i Haynes bogen. Men hvor finder man liige sådan en...
Jeg har ikke bemærket at den lugter af benzin i udstødningen og der er ikke umiddelbart røg i udstødningen. Men jeg har ikke været ude og kigge.
Logget
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Sv: Debug af motorstyring?
«
Svar #4 Dato:
02, Juni 2008 - 11:15 »
Der findes en god, illustreret gennemgang af monopoint systemet, som godt nok er skrevet for VAG, men det er de samme komponenter der er brugt i din bil:
http://peecee.dk/upload/view/88668
http://peecee.dk/upload/view/88670
eller, hvis der er problemer med download, fra denne side:
http://www.tempfiles.net/download/200806/16059/monopoint_01.html
http://www.tempfiles.net/download/200806/16060/monopoint_02.html
«
Senest Redigeret: 02, Juni 2008 - 11:42 af hansw
»
Logget
Lars P.
Debattør
Indlæg: 57
Sv: Debug af motorstyring?
«
Svar #5 Dato:
02, Juni 2008 - 22:44 »
Perfekt, hansw! Jeg har ledt med lys og lygte efter noget mere teknisk om systemet. Men er det virkelig så gammelt, der står 1987 i dokumentet?
Ifølge wikipedia er det faktisk et ret specielt indsprøjtningssystem Bosch lavede dengang. De valgte IKKE at have en sensor til at måle airflow i indsugningen, som jo er den naturlige komponent at bestemme benzinmængden ud fra, men, som jeg har forstået det, bruges der istedet feed forward principper ud fra speederpositionen og temperaturfølere til at gætte benzinmængden. Lambdasensoren i udstødningen er så den eneste rigtige feedback på benzinblandingen der vist også bruges til at ændre parametrene adaptivt.
Jeg mener også at kunne fornemme dette, da speeder responsen er dejlig hurtig. Monopointen venter ikke på at airflowet stiger, men gætter bare på at der skal en stråle benzin i når man prikker til speederen
Logget
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Sv: Debug af motorstyring?
«
Svar #6 Dato:
03, Juni 2008 - 12:40 »
PSA indførte Monopoint systemet på Citroen BX og Peugeot 309 i 1990 så vidt jeg ved.
Du kan finde en "Servicemeddelande" for BX'en her:
http://autos.groups.yahoo.com/group/peug309/files/
Og her finder du iøvrigt også en del materiale om 205.
Mht. gasspjældspotmeteret er det en lidt kilden sag.
Du kan finde en justeringsvejledning her:
http://peugeot.siggi-web.de/
Du er jo ikke den eneste der har haft lidt problemer med systemet.
Den kører jo forresten med en god gammeldags strømfordeler, med centrifugal- og vacuumregulering. (!)
Prøv at tjekke vacuumdåsen.
Sug i slangen, - og luk med tungen så undertrykket ikke forsvinder. Efter lidt tid er der stadig undertryk på hvis membranen er tæt. Det mærkes tydeligt.
Temperatursensoren er den berygtede "blå sensor".
Den sidder på termostathuset.
Som nævnt kører BX jo med samme motor.
Derfor kan du finde mange informationer om motortypen her:
http://forum.citroenakuten.com/
«
Senest Redigeret: 03, Juni 2008 - 12:53 af hansw
»
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.403
Sv: Debug af motorstyring?
«
Svar #7 Dato:
03, Juni 2008 - 16:13 »
Hvis den har gammeldags strømfordeler skal du også prøve at checkke svingklodser og fjedre som regulerer tændtidspunktet med omdrejningstallet. Mange glemmer at smøre mekanismen. Den kan sætte sig fast, når motoren bliver varm, og fjedrene kan være blevet slappe/ knækket med alderen.
Den rigtig måde er med et stroboskob med omdrejninfsæller og vinkelmål at kontrollere tændingsforskydningen med omdrejningstallet. Gode manualer har de rigtige data.
Logget
Jørgen Harbst
Lars P.
Debattør
Indlæg: 57
Sv: Debug af motorstyring?
«
Svar #8 Dato:
05, Juni 2008 - 23:09 »
Det ser ikke umiddelbart ud som om den har en gammeldags strømfordeler og vacuum slange til at forskyde tændingen, tændkablerne kommer fra et firkantet epoxystøbt (?) modul uden slanger.
Men jeg havde fingrende nede i olien i dag og tror faktisk jeg fandt og kurerede en fejl. En slange fra indsugningsmanifolden op til noget vacuumhalløj var mere eller mindre knækket nede ved manifolden. Det har garanteret betydet falsk luft ind! Jeg kunne fikse det ved at lave et rent snit og sætte den på igen, slangen blev ca. 1 cm kortere.
Efter dette fiks tog jeg strømmen af ved batteriet i ca. 20 min for at nulstille motorcomputeren (så den kan lære forfra) og det virker sørme som om skavanken er væk nu! og diagnostic udlæsning viser nu "12" start test efterfulgt af "11" slut test, og ikke uendeligt med blink... Den har nok haft godt af en genstart.
Men jeg er ikke 100% tilfreds endnu. Tomgangen er stadig noget urolig og jeg mener altså stadig den burde kunne trække lidt bedre og mere rent. Så hvordan får jeg den til at spinde igen... Hvad skifter man på en 14 år gammel, 155000 km slidt bosch monopoint for at få alle hestene tilbage i stalden
Logget
Lars P.
Debattør
Indlæg: 57
Sv: Debug af motorstyring?
«
Svar #9 Dato:
05, Juni 2008 - 23:13 »
og tak for links forresten, hansw, der er nok at studere!
Logget
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Sv: Debug af motorstyring?
«
Svar #10 Dato:
06, Juni 2008 - 09:14 »
Hvis du ikke har en strømfordeler har du ikke et Mono-Jetronic, som beskrives i pdf-erne jeg linker til, men nok snarere et Mono-Motronic.
Når tændrørskablerne kommer fra et modul som du beskriver, er det nok modellen med dobbelt tændspole, der kører efter Wasted Spark princippet, dvs. tændrørene er serieforbundet og gnister også i udstødningstakten (waste) Tændingsrækkefølgen er 1-3-4-2, dvs. 1+4 henhv. 2+3 er serieforbundet.
Logget
Lars P.
Debattør
Indlæg: 57
Sv: Debug af motorstyring?
«
Svar #11 Dato:
08, Juni 2008 - 22:20 »
Hvis der stadig er nogen der er interesserede i mit pøjgodt-motor-eventyr er der her nogle billeder:
http://pontoppidan.info/lars/tmp/p205_injector1.jpg
Her ses hele insprøjtningen fra siden, og jeg holder den brækkede vacuumslange.
http://pontoppidan.info/lars/tmp/p205_injector2.jpg
Close-up af injektoren. Bemærk at der er tre skruer på nederste beslag, i modsætning til de billeder jeg ellers har af jettronic, hvor beslaget har fire skruer? Har du set det før hansw?
http://pontoppidan.info/lars/tmp/p205_fordeler.jpg
Tændfordeleren. Det ligner jo ikke ligefrem en rotor...
Tak for cluet om at det nok er et mono-motronic system. Det gav straks nogle interessante hit på google, f.eks.
http://www.cc.ece.ntua.gr/~achan/Cars/Car_Modifications.htm
- jeg skal studere lidt nærmere hvad han foreslår. Han diskuterer også det med at motoren har flere kræfter i koldt vejr, som jeg også fornemmer.
I øvrigt er den begyndt at køre rigtig godt efter jeg fik ordnet den slange, så der er nok ikke det store i vejen med resten af systemet når det kommer til stykket
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Debug af motorstyring?
Seneste Debatindlæg
Novo Nordisk
af
harbst
[
I dag
ved 13:45]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Hvor er Morten Jødal ?
af
E. Tranberg
[03, Oktober 2024 - 22:23]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, September 2024 - 20:05]
STORE og små tal.
af
jj-
[11, September 2024 - 19:31]
Moderate eller Immoderate...
af
jj-
[04, September 2024 - 20:06]
Cities - The main cause o...
af
jj-
[29, August 2024 - 20:16]
Climate Scientist_ Global...
af
jj-
[14, August 2024 - 20:36]
IPCC Generalsekretær adva...
af
jj-
[04, August 2024 - 11:19]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
HVH
[03, August 2024 - 07:22]
Talforståelse
af
Uffe Kaagaard
[22, Juni 2024 - 20:45]
Frygtens karrusel
af
jj-
[18, Juni 2024 - 20:18]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Google ads:
DR-Nyheder
Malerier af 'sagnomspunden grevinde' efterlyses af museum
Historisk jazzhus er endegyldigt reddet
Trump får lov til at søge om at få afvist tys-tys-sagen
Gatwick Lufthavn genåbner efter fund af 'mistænkelig genstand'
LTF-tatovering udløser 60 dages fængsel
Vintervejret giver især store trafikale udfordringer i Nordsjælland
Londons politi: Mystisk pakke foran ambassade var ikke en bombe
Italienske soldater såret i raketangreb på FN-base
Danmarks mindste kommune har gode erfaringer med skolemad
Mand får 10 års fængsel for besiddelse af 68 kilo amfetamin
Bramgæs æder i stigende grad landmænds afgrøder
Rasmus Paludan dømt for racisme
Del af Gatwick Lufthavn evakueret
Axelsen buldrer videre til semifinale
Dansk basketballstjerne støder til landsholdet før vigtig kamp
Kreml: Rusland affyrede hypersonisk ballistisk missil for at advare Vesten
JP/Politikens Hus skifter ud på flere topposter
Eccos direktør stopper
Politi har sprængt mistænkelig pakke foran amerikansk ambassade i London
Lyngby Boldklub arbejder på eliteafdeling for kvindefodbold
Nyt fra ing.dk
Nye anbefalinger for AI på ungdomsuddannelser
Superleder-svindelforsker får sparket
Podcast: Missiler over Ukraine, Musk raketter til Månen og Bluesky til alle
Ny finanslov gør det billigere at reparere hårde hvidevarer
Efter Ingeniøren-afsløring: Derfor skal danskerne drikke giftig PFAS
Saudi-Arabien nægter aftale om stop for olie og gas
The New York Times vs. OpenAI: ChatGPT-skaberen har slettet data i retssag, hævder avisen
Ingeniøren beklager uberettigede udsagn i leder om By & Havn
Komplicerede krumspring for vandmiljøet: Nu er vejen banet for Aarhus’ store renseanlæg
Synspunkt: Grøn aftale er historisk – dårlig – for Bornholm
Amazon gav op: Sådan virker Danmarks første Føtex uden ansatte
Læs papirudgaven af Ingeniøren
På Vestegnen brugte politiet allerede ansigtsgenkendelse i 2022. Stik imod alle anvisninger
Danske Vandværker beskylder fynsk kommune for lovbrud på drikkevandsområdet
Grøn Trepart: ’Perverst incitament’ på spildevandsområdet skal fjernes
Overblik: Det ved vi om kabelbruddene i Østersøen
Drama på Fanø: Vil ofre fredet eng - og lovgivning - for kontorbyggeri
Kameraer og AI afslører, hvornår ældre er ved at gå bort: »Ingen skal dø alene«
Eksperter: Vi betaler landmænd for jorde, der ikke giver bedre miljø og klima
Få svaret: Her er Danmarks mest attraktive IT-arbejdsplads
Aarhus letbane holder stille på grund af is – igen
Syvårig får job i it-firma: »For mig er han en slags Mozart«
Planteskoler om en milliard træer: Vi får brug for en plan, hvis vi ikke skal brænde træerne af igen
Vinterdæk vs. helårsdæk: FDM er ikke i tvivl om den bedste løsning
Leder: Trepartsaftalen er historisk, men om den går over i historiebøgerne som en sejr for miljøet er uvist
Massiv stigning: AI-overgrebsbilleder af børn eksploderer i Danmark
Regeringen vil plante 5000 træer i timen i 20 år: Kan det overhovedet lade sig gøre?
Scanning af sms’er får begrænset effekt: De kriminelle »finder nye veje«
ATV: Europa er bagud på kritisk teknologi – på tide at steppe op
Danske flådefartøjer i hælene på kinesisk skib efter kabelbrud
Genbrugshøjhus af gamle flasker og Netto-lamper skal bygges i København
Massiv kritik af ny kandidatreform: »Meningsløst« og »kæmpe velfærdstab«
Explainer: Kræftgift i drikkevand er »ligesom tobaksrøg i gamle dage«
Se video og billeder: Sjette test af Starship gik kun delvist efter planen
Brændende litium-batterier: Algoritme kan opdage brande før, de bryder ud
Tårnhøje softwarepriser rammer it-branchen hårdt: »Jeg må tage pengene fra andre it-projekter«
Kræftgift fundet i danske byers drikkevand: »Jeg bekymrer mig for det her«
Ekspert efter brud på kabler i Østersøen: »Svært at se, at der er tale om tilfældigheder«
Da broerne blev bygget i 1960’erne, blev vejene ikke saltet. Nu trænger saltet ind i armeringen
Netcompany henter topdiplomat til direktør-stilling
Litium-producent: Vesten kan ikke slippe for Kinas produktion
Tre manøvrer, som kan forbedre kontrollen med forurenet jord
Europas medicin-vagthund anklages for inhabilitet: Kan man både blåstemple lægemidler og arbejde for dem, der laver dem?
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Millioner flygter fra Musks kaos: Sådan fungerer Bluesky
Internetkabler i Østersøen ødelagt
Se med LIVE: Starship vil gentage landing i tårn – og fartøj på havet
De største danske it-projekter går voldsomt over budget - i Norge bliver de fleste billigere
Eksperter giver aftale lun modtagelse: Vi risikerer stadig år med massivt iltsvind
Massiv kritik af danske myndigheder: Farlig trafikstøj koster danskere livet