ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Hydrauliske ventilløftere
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 18
Flest på samme tid: 876
(10, December 2025 - 09:39)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 10
I alt: 10
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Hydrauliske ventilløftere (Læst 35015 gange)
FIDDOO
Debattør
Indlæg: 43
Hydrauliske ventilløftere
«
Dato:
12, August 2008 - 13:55 »
Hvordan tjekker man om de hydrauliske ventilløftere er i orden ? Har toppen af min Seat og alt ser såmænd fint ud, bortset fra en utæt toppakning. Løfterne ser umiddelbart også fine ud, men kan man tjekke om de rent faktisk virker ?
Logget
vh. Frank K.
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Hydrauliske ventilløftere
«
Svar #1 Dato:
12, August 2008 - 14:29 »
Det er noget man hører, eller måler, når motoren kører.
Jeg tror det er meget svært at kontrollere, når toppen er af.
Hvis motoren ikke er helt ung, og løfterne ikke er for dyre, ville jeg skifte dem.
På min egen Mitsubishi snakker ventilerne undertiden, men nye løftere er hundedyre. Jeg tror på at problevet er værst i langsom tomgang, hvor man kan høre dem. Men at de virker korrekt, ved høje omdrejningstal.
Logget
Jørgen Harbst
FIDDOO
Debattør
Indlæg: 43
Sv: Hydrauliske ventilløftere
«
Svar #2 Dato:
13, August 2008 - 00:23 »
Jeg har haft lidt tikken ved kold start. Det plejer at forsvinde inden for 5 sekunder. Derefter er der intet at høre. Ud fra det, er det selvfølgelig umuligt at konstatere hvilke (n) det er som tikker.
De ligger prismæssigt på et par tusinde for 8 stk. vil jeg tro, så de ryger i igen. Så må det holde så længe det kan.
Logget
vh. Frank K.
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Hydrauliske ventilløftere
«
Svar #3 Dato:
13, August 2008 - 12:13 »
Mine koster henved 1000 kr pr stk. og der er 16, så jeg har også undladt at skifte, så længe problemet ikke er større.
Logget
Jørgen Harbst
FIDDOO
Debattør
Indlæg: 43
Sv: Hydrauliske ventilløftere
«
Svar #4 Dato:
13, August 2008 - 12:47 »
Puha, ja så skal jeg ikke klage. Men desværre typisk Mitsubishi. Ekstremt dyre reservedele. Det er vel en Galant du har ?
Min motor er tæt på de 300.000, så den får lov at køre så længe den kan og så ryger hele bilen.
Logget
vh. Frank K.
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Hydrauliske ventilløftere
«
Svar #5 Dato:
13, August 2008 - 14:01 »
nej det er en Carisma fremstillet i Holland på samme fabrik som volvo. behovet for reservedele er dog normalt ikke noget problem , da den efter 9 år og 250.0000 ikke rigtig har haft behov for andet end de sædvanlige sliddele. De fås til rimelige priser, især efter at jeg har opdaget at dele til bremser er de samme som volvos, og dem er der et stort alternativt marked for.
Logget
Jørgen Harbst
FIDDOO
Debattør
Indlæg: 43
Sv: Hydrauliske ventilløftere
«
Svar #6 Dato:
13, August 2008 - 23:59 »
Ja, stabile biler har Mitsubishi altid lavet.
Det er da interessant og heldigt at de passer dele sammen. Mitsubishi har jo ikke de billigste reserve dele.
Fik den ventil jeg manglede idag. Jeg samler skidtet i weekenden, så må vi se.......
Logget
vh. Frank K.
Dransfeldt
Senior
Indlæg: 107
Sv: Hydrauliske ventilløftere
«
Svar #7 Dato:
14, August 2008 - 08:13 »
Jeg har selv haft en Carisma fra Holland.
Og det er ikke kun bremserdele de passer sammen med Volvo.
Min blev på et tidspunkt kasseret til syn pga. en slidt bærekugle. Da jeg snakkede med en mekanikker om problemet fik jeg at vide at der var to muligheder.
Hvis jeg kørte på et Mitsubishi værksted, ville jeg kun kunne købe en komplet bærearm. Hvis jeg derimod kørte til et Volvo værksted kunne jeg nøjes med at købe en ny bærekugle.
Det krævde dog adgang til en presse for at montere den, men besparelsen var ca kr. 1.500,- pr side.
Mvh
Ole M D
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Hydrauliske ventilløftere
«
Svar #8 Dato:
14, August 2008 - 19:03 »
Jeg har også engang skulle skifte en bærekugle på en audi 80. gummimanshetten var i stykker men ellers var den i orden.
Den kunne kun fås til audi som en dyr komplet del.
Men en vaks reservedelsmand hos VW/Audi synes den lignede den til en VW. Det viste sig at man så kunne få et ganske billigt reperationssæt.
Samme fabrik, samme importør, samme forhandler, samme reservedelslager blot to forskellige navne og en stor prisforskel.
Logget
Jørgen Harbst
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Hydrauliske ventilløftere
«
Svar #9 Dato:
14, August 2008 - 21:51 »
Før i skifter ALLE jeres ventilløfter; Kontroller venligst olietryk i motoren. Fejl kan ses på unormal slid (rivning) på stempler.
Det er trods alt oliepumpen der giver (mod) tryk. Og hvis denne ikke er ok vil jeres ventiler snakke.
Marek.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Hydrauliske ventilløftere
«
Svar #10 Dato:
15, August 2008 - 02:26 »
Hvad har olietrykket med stemplerne at gøre?
De er da ikke tryksmurte-
Logget
Jørgen Harbst
FIDDOO
Debattør
Indlæg: 43
Sv: Hydrauliske ventilløftere
«
Svar #11 Dato:
16, August 2008 - 17:49 »
Så fik jeg samlet det igen og alt fungerer fint. Et sæt friske pakninger gjorde den tæt igen. Men den tikker stadig en smule
Logget
vh. Frank K.
HP
Senior
Indlæg: 260
Sv: Hydrauliske ventilløftere
«
Svar #12 Dato:
18, August 2008 - 10:27 »
Tikkeri fra motoren ved lave omdrejninger stammer ikke altid fra ventilløfterne - men meget ofte fra indsprøjtningsventilerne.
Et benzin-tilsætningsmiddel kan ofte fjerne/mindske støjen for en tid.
HP
rolig nu!
Logget
p
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Hydrauliske ventilløftere
«
Svar #13 Dato:
18, August 2008 - 12:54 »
Det kan også være revne stempler der slår mod cylinder væggen, eller def./slidte plejllejer.
Det lyder anderledes end ventiltikkeri, men jeg vil stadig kalde det "tikkeri"
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Hydrauliske ventilløftere
Seneste Debatindlæg
Overvågning i svinestalde...
af
jj-
[06, December 2025 - 19:30]
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
Google ads:
DR-Nyheder
Røde postkasser gik som varmt brød
USA har tilbudt Ukraine sikkerhedsgarantier, siger den tyske kansler
Region lancerer hjemmeside for folk med selvmordstanker
Kæmpe flyshow vender tilbage i en mere alvorlig udgave
Østjyllands Politi har fundet en håndgranat i Randers
Når julens magi koster kassen: Fredensvej går all in
Filminstruktøren Rob Reiner blev fundet død - nu er sønnen anholdt
USA's justitsminister: Flere bombeangreb mod flere mål i Californien er blevet afværget
Regeringen dropper dele af lovforslag om VPN-forbindelser
Thailand afholder valg i februar efter opløsning af parlament
Spotify har tekniske problemer
Kampfly vil flyve over København i juletræsformation
Danmarks håndtering af corona var overordnet set vellykket, fastslår rapport
Blot 35 lande deltager i Eurovision i 2026
For første gang i Nordjylland: Organer fra død person doneret
15 betjente fra Kosovo er nu uddannet i dansk fængselspraksis
Cliff Richard ramt af prostatakræft
51-årig knallertfører i kritisk tilstand
Spanien giver Airbnb tårnhøj millionbøde
Viktor Hald Thorup er klar til vinter-OL
Nyt fra ing.dk
Kan bagepulver bruges i stedet for natron og hjortetaksalt?
Kvanteeksperiment i DTU's kælder tog 15 minutter frem for 20 millioner år
Ups... Medarbejder røber hemmelighed om Danmarks nye luftforsvar
Regeringen dropper CO2-mål for forbruget: »Løsningen er desværre ikke så ligetil«
Regnestykke smadrer drøm om solceller på tage: 'Jernmarker' er uundgåelige
Blogindlæg: Lovsikret Enshitification
Synspunkt: Når man kradser i lakken, er Microsofts nye datacentre i Vestjylland langt fra rosenrøde
Historisk nedtur: Volkswagen lukker for første gang en fabrik i Tyskland
Kan man leve udelukkende af risengrød?
Mail blotlægger købskaos i Forsvaret: Kæmpekontrakt revet itu efter kun 27 timer
Blogindlæg: Formnext 2025: Konsolidering og kinesisk fremmarch
Fysik i julekøkkenet: Vejen til knasende svær og sprødt skind
Video: Fysikprofessoren viser vejen til den sprødeste svær
Endnu en ICC-dommer fortæller om Trumps digitale sanktioner: »Dén del er det værste«
1935: Dansk Ingeniørforening indvier nyt hus på Vester Farimagsgade
Erhvervslivets top bringer Kattegatbro ind i debat om sikkerhed
Tysk medie afslører: EU dropper forbud mod benzin- og dieselbiler i 2035
Leder: Tech-typerne har ikke kørekort til deres egne maskiner
Tyrafeltet genopstår som våben i Europas kamp for at blive fri af Putins gas
Først var det Chatkontrol. Nu ligner det, at regeringen vil forbyde VPN'er
Fremtidens julefrokost: Hør eksperternes bud på julemaden anno 2050
Smager appelsiner med store navler bedst?
Femern-tunnel forsinket: Tusindvis af lastbiler kan skabe køer på motorvejen mod København
Kvantecomputere svære at sammenligne: Forskere har et andet bud end qubits
Kommentar: Trump og tech-kræfter vil ødelægge EU og dominere Europa: Der er kun én måde at svare på
IC4-skandalen fortsætter: Tog ude af stand til at køre på værksted
Eks-ansat sagde farvel med 80 fyldte kasser: Chipgigant anklager ham nu i spektakulær spionagesag
Mange danskeres drikkevand er farligt forurenet med nitrat: Tjek her, om dit også er
USA truer Danmark med cyberspionage: To slags virksomheder er ekstra udsat
Betonklodser på julemarkeder kan gøre terrorangreb farligere: »Helt hul i hovedet«
Microsoft bygger tre nye datacentre i Danmark
Australien forbyder sociale medier for børn og teenagere
Et træ i byen koster op mod 90.000 kroner - så kommune skabte 22.000 digitale tvillinger
Forskere råber nu politikere op: Elbilerne sviner stiltiende byerne til med farlige partikler
Politiet mørklægger vigtige it-våben: Ingeniøren fandt dem let frem på nettet
Køkkentips: Dette skal du ifølge umami-eksperten have på smagshylden derhjemme
Opskrift: Gastrofysikerens brune julesovs med masser af umami
Umami-ekspert giver tips: Sådan skruer du op for ‘bassen’ i al slags mad
Skattekroner spildt: To ud af tre boligejere havde alligevel købt en varmepumpe
Cyberkriminelle vækker ondsindet kode, der i årevis sov i millioner af browsere
Historisk temperaturrekord: Klimaet rammer for første gang nedslående milepæl
Beredskabsekspert enig med norsk forsker: »Tænk jer om, før I kyler de gamle brændeovne ud«
To ud af tre af Energinets elnet-projekter koster mere end lovet: »Det er naturligvis skuffende«
Synspunkt: Ingeniører har brug for samfundsvidenskab og humaniora – ellers risikerer vi blinde vinkler
Endelig et offentligt it-mirakel: Kæmpe modernisering rammer plet – til tiden, til prisen og uden kaos
Det regner med penge til kvanteteknologi: »Vi vil have brugbare computere snart«
Nina mærker vindmøllernes brummen i brystet: »Det har været fuldstændig vanvittigt«
Gigantisk dansk mikrobe-kortlægning giver endnu et argument for mere vild natur
Vidensindlæg: Robotdirektør: Nye hyldevaresystemer fyrer op under automationen
Bliver Europa nogensinde energi-uafhængig?