efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
http://jp.dk/indland/article1971092.eceHvis salt spredt som granulat sænker frysepunktet for sne / is på vejene til omkring -6C.Hvordan kan salt i en 22% opløsning med vand plúdselig gå ned på -17C ?Hvis historien sand, hvorfor har man så først opdaget dette nu ?
Hvorfor skulle Mariager pludeselig besidde store salt resourcer ?
Ifølge min gode gamle gummibibel har en 22% vandig opløsning af NaCl et frysepunkt på -19,18° - altså endnu lavere end i Kuscos oplæg.Men det forudsætter naturligvis, at blandingen er ideel, hvilket på ingen måde er tilfældet, når man spreder granuleret salt på vejene.Dertil kommer, at smeltningen af is koster energi (ca. 334 J/g), hvilket medfører, at temperaturen falder.
Det her er lidt bagvendt Morten og Kusco! I det øjeblik den 22-procentige saltlage opløser det første iskrystal er saltkoncentrationen lavere end 22 procent! Man kan kun komme ned i nærheden den teoretiske minimumstemperatur, så længe der er uopløste saltkrystaller OG uopløste iskrystaller OG varmeudvekslingen med omgivelsen er meget begrænset!
Men som nævnt i mit første indlæg er frysepunktet af en 22% saltopløsning -19,18°, så jeg ser ingen modstrid i, at Vejcenter Syddanmark registrerer en virkning ned til -17°.
Nu skal sne jo normalt ikke måles i kg - for netop den helt kolde frostsne har en massefylde ned til 0,05 g/mL. Så 2 cm sne svarer kun til 1 mm regn. Det er da klart, at hvis vi får en snestorm som dem, der har været et par stykker af i denne vinter, er saltlagen utilstrækkelig.Men et tyndt lag kan nok påvirkes.Jeg har tiltro til, at vejcentrets folk godt kan skelne mellem, hvornår de skal sende en sneplov ud, og hvornår en saltvogn.