efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Nu ved jeg ikke hvor meget du kender til opladning af li-po batterier Men det er noget langhåret noget. Til opladning (skal) der bruges en "balancer" eks;www.hyperion-eu.com/public/manuals/LBA10-A123-Manual-DA.pdfIngen af cellerne må afvige 0,05 Volt fra hinanden. Alm. håndladning er døden for li-po'er.Marek
De moderne opladelige Li batterier er i lidt forskellig teknik. Men fælles for dem er at energitætheden er høj og risikoen for alvorlige ulykker meget større end med de gammelkendte bly elle nikkel typer. De er også meget følsomme for oveladning, både med hensyn til strøm og spænding. Lad være med at prøve på nogetsomhelst med at massere enkelte celler. Du kan ikke gøre det korrekt og du opnår intet. Det kan man kun med de gamle typer.Man kan sagtens lave elektronik til styring af store strømme . 10 A er slet ikke noget problem.
De moderne litium elementer er langt fra så robuste, somde gamle typer. Indholdet er reaktivt og de kan eksplodere ret voldsomt. Opladningen skal styres meget præcist for at de ikke ødelægges, eller dety der sker en værre ulykke. Derfor rådet om ikke at massere enkelte celler med manuel styring. Jeg er enig om at opladning af et batteri ville være bedst på celleniveau. Men det er ret uoverkommeligt med mange celler. Det nærmeste jeg har set i kommercielle batterier er en termoføler for hver celle. I øvrigt kan man selv gøre meget for at battericellerne forbliver ens. Sørg for at batteriet i brug og under opladning har ensartet temperatur. Ikke noget med solskin på den ene side eller at lade det ligge på isolerende underlag så køling på undersiden bliver dårlig. Det sidste er der mange med bærbare computere ,som ikke tænker på. Bateriet ligger normalt i bunden, så den skal i brug og især under ladning stå på et hårdt bord og ikke på tæpper, puder eller dyner.
Altså; jeg prøver med billedsprog;I venstre side er det en programmerebar 12Volt lader til; NiCd, NiMH, LiLo, LiPo, Pb(bly). Altså programmeres til type, spænding og ønskede strøm.Efter den en lipo lader, der lader li-poen gennem de tynde ledninger, hvorved der er kontrol med hver celle med 0,02 Volts nøjagtighed. Batteriet bruges gennem de tykke ledninger.Der kan dog lades gennem de tykke uden noget intelligent kontrol med opladningen.Marek.