efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Det værste der kan ske er vel at den sprænger huset i luften, at USA derefter konkluderer ud fra et sattelitbillede at Nordkorea har angrebet et NATO-land og derefter udløser 3. verdenskrig baseret på A-våben.
elementære elektriske begreber, som ingen af debattørerne havde helt fuldstændig styr på.
De reelle strømforsyninger og opladelige batterier kan ækvivaleres med enten en spændingskilde og en modstand eller en strømkilde og en modstand . De to er helt ækvivalente.
Derfor er spændingen heller ikke "kun en afledt størrelse" (det citat fra John Larsson, som triggede mig til at blive ved udover den indledende påpegning af effektens betydning).
Måske er vores "uenighed" kun et spørgsmål om forholdsord! ;-)
Men lad nu julefreden sænke sig over både fysik, teknik og forholdsord ...
Så prøver jeg på en anden måde , som i anledning af den snarlige højtid vil være sukkersød og uden sten til glashuset. Ved betragtninger over kredsløb, anvender man ofte den klassiske kredsløbsteori for lineære kredse. Jeg beklager at den nok er over gymnasienivauet, men alle elektroteknikkere burde kende den mere eller mindre. De praktiske elektroteknikkere kender den fra praktiske computerprogrammer, hvor man ikke behøver at sætte sig ind i den teoretiske baggrund. Det forudsætter at ohms lov gælder, hvilket vil sige at der er en lineær sammenhæng mellem spænding og strøm( og deres afledede med tiden) i alle grene. Spændinger er mellem grenenes endepunkter (kaldet knudepunkter ) og strømmene er i en gren. En lukket vej gennem flere grene kaldes en maske. I grenene tillades en elementær størrelse, som kan være en modstand , kapacitet, induktans, spændingsgenerator , eller strømgenerator. Gensidige induktanser , og styrede generatorer kan også indgå. Med disse elementære kredløbselementer, kan man lave ækvivalente modeller , for praktisk taget alle de komponenter, som findes i den virkelige verden. Det være sig batterier , transistorer, elektronrør, transmissionsledninger og transformatorer. Kun de ulineære komponenter( hvor ohms lov ikke gælder) kniber det med uden særlige kunstgreb. Ved opstilling af maskeligninger og knudepunktsligninger med Kirchoff's love og de elementære ligninger for elementerne i grenene, kommer man til et sæt lineære ligninger med strømmene eller spændingerne som ubekendte. Opstillingen og Løsningen er triviel, men besværlig uden computerhjælp. De reelle strømforsyninger og opladelige batterier kan ækvivaleres med enten en spændingskilde og en modstand eller en strømkilde og en modstand . De to er helt ækvivalente. Det er thevenins sætning. Hvis I kendte Thevenin, ville I ikke have haft den debat om stømkilde kontra spændingskilde. Vi andre ville så have undværet underholdningen.
I dag skette det; komplet død mobil. #Eriksson Walkman""Jeg har ikke gjørt noget som helst end det jeg plejer. Altså opladning ca. 1 gang hver søndag. Nu var det torsdag i går og der var stadig strøm på. Da jeg satte laderen til lyste min "ON" knap rød Ellers intet reaktion. Pillede både batteri og kort ud, men kold blev den. Først smed jeg den i fryseren i ca 20 min.,men da det ikke hjalp ,kom den i bilen Ca. -5gr. Det hjalp hellere ikke. Tilbage i varmen. Kun den røde knap lyste som jeg aldrig har set lyse før. Har sat den til en anden PC ,det hjalp hellere ikke . Har målt på bateriet. Perfekt.Pludselig uden forklaring var den i live igen. Død telefon har meddelt mig at den er helt opladet.Nej, giv mig noget kobber, tak.Marek.