efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Netop! Du skriver selv ordet acceleration. Læs videre i en elementær lærebog i mekanik.
Einsteins relativitetsteorier - først den specielle og siden den generelle - fører til, at ALLE størrelser: længde, tid og kraft - ændrer sig, når to legemer er i bevægelse i forhold til hinanden. Man kan ikke sige, om det er den ene eller den anden størrelse, der ændres - den størrelse, man måler på, vil være anderledes end samme størrelse ville være uden bevægelse.
Ærligt talt Morten, du behøver ikke udtale dig mere om teorien men kan du ikke se du er selvmodsigende? Ja – nej?
Har du selv forstået det du prøver at fortælle?
Citat fra: Henry efter 22, Marts 2011 - 21:57Ærligt talt Morten, du behøver ikke udtale dig mere om teorien men kan du ikke se du er selvmodsigende? Ja – nej? Nej!Citat fra: Henry efter 22, Marts 2011 - 21:57Har du selv forstået det du prøver at fortælle?JA!Men både jeg selv og andre er forundrede over, at man ikke bare kan lægge to hastigheder sammen!60 km/h + 60 km/h = 119,999999... km/h - ikke præcis 120 km/h (og det bliver værre ved store hastigheder).
Einsteins almene relativitetsteori kan også beregne, hvordan tid, rum, kræfter og alle andre størrelser ændres, når det ene legeme er accelereret i forhold til det andet. I Merkurs tilfælde kan ændringen i periheldrejningen som følge af dette gøres op til 43 bueminutter på 100 år - ifølge Einsteins egen beregning.
Helt rigtigt, (bortset fra at du mener bue sekunder)
Merkur på grund a Inerti ved acceleration mister hastighed
Det du sigter til her Morten, må vel betyde at Merkur [...] mister hastighed hver gang den er på vej mod Perihelion , ikke ?
Det har absolut intet med inerti at gøre (og inertiens lov er forøvrigt en bevaringslov!). Derimod adderer hastigheder ikke lineært ifølge relativitetsteorien.
Jo, forstået på den måde, at perihelfarten er lidt lavere end den ville være, hvis Newtons love var nøjagtige også ved høje hastigheder - fordi der skal mere energi til at øge farten.
så den "manglende" fart dukker op igen ved at farten mindskes mindre end forventet ved bevægelsen mod aphelion.
Merkur burde altså egentligt slet ikke være der, og vel heller ikke alle andre planeter… men være styrtet ned på Solen
Det har været kendt siden Newton; at acceleration kræver energi,(kraft)
Dit New Zealand-eksempel er i princippet helt korrekt
Er der noget jeg har misforstået ?I givet fald hvilken naturlov ?
Merkurs decelerationsfase
Einsteins mest berømte ligning lyder E = m*c2Hvad vi derimod IKKE kan lade ligge er, at udtrykkets enorme betydning bl.a. bunder i, at m (massen) IKKE er konstant, men afhænger af farten. Idet m stiger med stigende fart. Det gør energien (E) følgelig også, da c (lysets konstante fart) jo er fast.
I forhold til dit spørgsmål: Merkur har større masse, når den er nærmere solen, da v er større. Når den igen fjerner sig, falder v og dermed også m. Den totale energi (summen af kinetisk og potentiel energi) er uændret.
Jeg vil IKKE kaste mig ud i de præcise formler - som jeg længe ikke har haft brug for og derfor har glemt, men fortsat forstår og kan slå op. Men man kan lave en rækkeudvikling med udgangspunkt i hvilemassen m0 og farten v.Rækkeudviklingens første to led er:E = m0*c2 + ½ m0*v2 ...
Det ses let, at første led fastslår en entydig sammenhæng mellem masse og energi (banebrydende nyt!) og andet led svarer til den klassiske kinetiske energi. De følgende led er afvigelser fra den klassiske mekanik med mindre og mindre betydning, men betydningen stiger, jo nærmere v kommer mod c.
Så langt kan man komme med speciel relativitetsteori. Men da enhver krum bevægelse også har acceleration, skal man beregne den med almen relativitetsteori, hvis det skal være præcist. Det kan jeg ikke, men Einstein har gennemført beregningen på Merkurs bane og fået den til at passe.
Derimod er du helt på vildveje, når du skriver:Merkur burde altså egentligt slet ikke være der, og vel heller ikke alle andre planeter… men være styrtet ned på Solen..
Det problem løser Newtons gravitationslov ganske præcist, og løsningen er ikke blevet anfægtet siden omkring 1720!
Sådan har planeterne nu gjort i henved 4,5 mia. år ...
Med de forbehold jeg tog, ville man kunne rejse til New Zealand på den angivne måde!Påstanden om energitab er rent vås (når vi altså ser bort fra den meget betydelige luftmodstand og alle de andre uovervindelige vanskeligheder, der ikke indgik i eksemplet).