efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Det er ikke dieselolie, som sviner mere end benzin. Det er dieselmotoren, som sviner mere. Ved passende forvarmning af brændstoffet og lav kompression kunne man vel få en Otto motor (tændrøresmotor normalt omtalt som benzinmotor) til at køre på samme slags brændstof som dieselmotoren uden at svine mere end på benzin.
Jeg har aldrig forstået hvorfor diesel skulle favoriseres.
.. Jeg har aldrig forstået hvorfor diesel skulle favoriseres.
Nu var det ikke min mening at ville diskutere hvad en ottomoter er. Hvis vi holder os til den store danske encyklopædi så er det kort fortalt en tændrørsmotor , hvor dieselmotoren er med kompressionstænding.Begge dele findes både som totakt og firtakt og med karburator eller direkte indspøjtning i cylinderen.GDI motoren minder på visse måder om den moderne dieselmotor. Den bruger benzin ,som sprøjtes ind i cylindern omkring top i kompressionsslaget. kompressionen er diog ikke større end at der skal tændrør i. Den giver også flere partikler end en normal benzinmotor. Gasolie- næsten som dieselolie- kan brændes af i fyr uden at det forurener nær så meget som en dieselmotor. Så jeg er ikke enig i at det er det tunge brændstof, som er problemet. Det er dieselmotorprincippet som giver svineriet. Men brændstoffet er selvfølgelig ikke helt ligegyldigt. Jeg har været lidt involveret i mange af gasturbine og gasmotorprojekterne i Danmark. Mig bekendt er der aldrig lavet en dieselmotor som kunne køre på gas. Der var en med gasindsprøjtning med ektremt højt tryk, men der skulle alligevel olie i et tændkammer samtidig, for at få antændt gassen. Så vidt jeg husker, brugte man en 400 Bar gaskompressor til indsprøjtningen. Der blev sat tændrør i alle de andre "gasdieselmotorer".Herved menes en oprindelig dieselmotor ombygget til gasdrift.
Krupp ! skriver pedanten.Freidrich Afred Krupp von Bohlen und HalbachogGustav Krupp von Bohlen und HalbachVar ledere af Krupp mens Diesel levede