efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Her siger jeg og forøvrigt til alle andre her ,at den eneste så godt som CO2 frie energikilde, der kan overtage den basale energiforsyning er Akraft. Det er min grund for at anbefale Akraft som alternativ til den fossile energi frembingelse.
En tysk Cementfabrik [...] deres produkter i forvejen indeholder glasfibre
Fusion er ikke engang en fugl på taget. Den er ikke istand til at flyve der op, da den stadig bebor drømmeland....og for mig er den uinteressant, idet at selv om jeg skulle opnå en alder som madame Jeanne Louise Calment, villle denne teknik ikke være kommet ud af laboratoriet endnu. Så lad os tale om det der kan lade sig gøre i den tid vi er her
Jeg må nok sige, at jeg er ret enig med Bjarke om fusionsenergiens praktiske muligheder. Hvad er det egentlig der gør dig så optimistisk, Morten?
"guld og grønne fusionskilowattpriser"
jeg har bare så svært ved at se blot embryoet til et gennembrud!
Det europæiske projekt JET blev på den baggrund levetidsforlænget - sprang så at sige en generation over (NET = Next European Torus), og man har i løbet af denne periode passeret break even, altså været aktivt energiproducerende; ganske vist kun i omkring 1/10 sekund ad gangen.
Embryoet mener jeg JET har leveret for nogle år siden.
Jeg tror at jeg beholder mine "tyve tønder land", mine pensionspenge, til en noget sikrere investering!
Hvis det ender med at fungerende fusionskraftværker må være i terawattstørrelse, er der jo kun plads til en håndfuld på verdensplan. Hvad det betyder mht forsyningssikkerhed på det lokale plan og det politisk/økonomiske samarbejde, kan man kun gisne om!