efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Selvfølgelig ved rigtige ingeniører det. Frysepunktssænkning, kogepunksforhøjelse , eutektikum med videre hørte da til 1. årspensum i kemi på den gamle højskole.
Mon det også ville være muligt at adskille isotoper, U-235 og "tungt vand" den vej?
Tungt vand separeres enklest fra let vand ved destillation, da det har højere kogepunkt - men vel at mærke først efter at det tunge vand er opkoncentreret, hvilket bedst sker ved elektrolyse: de tunge deuteroner er simpelthen så meget langsommere end de lette protoner, at de taber "kapløbet" hen mod katoden. Så vandadskillelse vil efterlade en rest kraftigt "beriget" vand, som kan destilleres.
Man kan også bruge laser til at separere isotoper, men for urans tilfælde er det stadig mere omkostningsfuldt end gasmetoden
I gamle dage, da akkumulatorer var åbne, må det have været rigtigt - men du ved sikkert bedre end jeg hvor meget ekstra vand der blev påfyldt i løbet af en akkumulators levetid. Hvis det var lige så meget som den oprindelige mængde vand (uden syre), bliver koncentrationen af tungt vand ca. fordoblet. Mere har det næppe været?Prisen for tungt vand er i øjeblikket - afhængig af renhedsgrad - 300-450$/liter. Den laveste pris svarer til den kvalitet der bgruges i en CANDU reaktor med kun ca. 95% D2O. Den høje pris er for tungt vand til medicinske formål.Jeg tvivler på denne pris berettiger til særlig behandling af akkumulatoraffald udover det der kræves af miljøhensyn. Og i en forseglet akku sker der slet ingen opkoncentrering.I naturligt vand er der ca. 0,3%o tungt vand, og uden at være ekspert vil jeg mene at man skal højere op i koncentration end en fordobling før den videre adskillelse kan ske ved destillation.
Men, altså, uanset rekombinationsmåden, så sker der initialt stadig væk en spaltning, og dermed mener jeg ikke at nye akkumulatorer adskiller sig fra ældre typer mht. til evt. opsamling af opkoncentreret tungt vand.
Denne brintgenerator fungerer ved elektrolyse og bruger 3 til 5 liter vand om dagen. Når den har stået og produceret i 20 år, hvor meget tungt vand er der mon så i cellerne?
Citat fra: John Larsson efter 03, Februar 2013 - 20:10Men, altså, uanset rekombinationsmåden, så sker der initialt stadig væk en spaltning, og dermed mener jeg ikke at nye akkumulatorer adskiller sig fra ældre typer mht. til evt. opsamling af opkoncentreret tungt vand.Her er jeg uenig med dig, for i en gastæt akku, der rekombinerer, vil der nydannes letvand i samme omfang som det spaltede - og det ender vel nede i cellerne igen? - og fortynder dermed det berigede vand. Medmindre jeg har misforstået noget afgørende i en akkumulators indretning!