efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
1 og kun 1 11kg flaske i brug må stå inde. Det er almindeligt i husholdningerne. Derfor kan de være leveret med helt eller delvis butan.
Jeg har i bagklogskabens klare lys lidt røde ører over, at jeg som kemiker ikke var først til at påpege forskellen på propan og butan. Det er helt oplagt, at den fremadrettede løsning er kun at anvende propanfyldte flasker.
For min del, må dine øren gerne beholde deres normale farve, Morten! Det jeg lærte om Gay-Lussac og gassers fysiske egenskaber var i emnet FYSIK! Vores kemilærer var faktisk meget dygtig, men undervisningen der handlede mest om mol og hen ad eftermiddagen foregik også undervisningen mest i mol, for der var kemilektoren desværre altid ret FULD!
I modsat fald hedder løsningen en større flaske, et flaskebatteri hvor flaskerne er forbundet parallelt (ikke i serie)
Et eksempel på serieforbundne flasker, store flasker eller tønder, er solera-princippet ved sherryaftapning, hvor man har forbundet fadene med de forskellige årgange med hæverter, men det har jo ingen mening hvis substansen ikke er en væske!
Når vi nu skal ud i de irrelevante detaljer, så ER f-"gas" en væske, så længe den er i flaskerne!