efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Så længe vi ikke har styr på årsagen til neutrino oscilliationerne tror jeg ikke på cirkulære kredsløb af Merkur, ej heller symmetriske sorte huller.
hvilken dokumentation ligger egentlig bag ved påstanden om at varmeudstråling (foton bombardementer) har en bremsende effekt på en sonde ??
Citat fra: HVH efter 30, November 2014 - 22:42hvilken dokumentation ligger egentlig bag ved påstanden om at varmeudstråling (foton bombardementer) har en bremsende effekt på en sonde ??Der er lufttom inde I denne mølle ikke ?Impuls og impulsbevarelse er centrale begreber i Newtons mekanik, fotoners impuls står centralt i Einsteins almene relativitetsteori - og kan forøvrigt let påvises eksperimentelt med en "lysmølle": et lille demonstrationsapparat, som mange gymnasier ejer, og som består af en udpumpet glaskugle indeholdende en 4-vinget vandret mølle ophængt på en pinol. Møllens blade er små aluminiumstykker, der på den ene side er sortmalede.Belyses møllen, begynder den at rotere som følge af den udsendte varmestråling. At det er varmestråling, kan ses af rotationsretningen, der nemlig får de sorte flader til at "flygte" fra lyset. En overfladisk antagelse kunne være, at de blanke flader burde bevæge sig bort, da impulsændringen af reflekterede fotoner jo er dobbelt så stor som af absorberede. Men der absorberes altså så mange fotoner på begge sider, at de udsendte IR-fotoner fra den sorte flade tilsammen har større impuls.Om en sonde reelt accelereres eller bremses, kan jeg ikke udtale mig om uden mere præcis viden om sonden, men effekten er mulig.
Lige en anden ting, - hvilken dokumentation ligger egentlig bag ved påstanden om at varmeudstråling (foton bombardementer) har en bremsende effekt på en sonde ??
Solar Distance µPa (µN/m2) 0.20 AU = close 227 0.39 AU = Mercury 60.6 0.72 AU = Venus 17.4 1.00 AU = Earth 9.08 1.52 AU = Mars 3.91 3.00 AU = asteroid 1.01 5.20 AU = Jupiter 0.34
perfect reflectance: F = 9.08 μN per square metre (9.08 μPa) (normal to surface)
Møllens blade er små aluminiumstykker, der på den ene side er sortmalede.
Ja, lysmøllen er indrettet som på videoen - der er flere modeller, og det er ikke den viste jeg har set. Men forskellene er uden for glaskuglen, så det er ligegyldigt for demonstrationen.Kinetisk energi af masseløse partikler giver kun mening relativistisk, og kun som en formel afledet af impulsen. Se HERDerimod tager Newtons mekanik udgangspunkt i IMPULS, og kraften er defineret som den tidsafledede af impulsen. Skoleelever, der normalt ikke er så stive i differentialregning, bliver præsenteret for 2. lov i den forenklede form F = m*a - som virker i dagligdagen, men netop heller ikke giver mening for masseløse partikler.Der er tilsvarende problemer i 3. lov - ligegyldige for golfkugler, men ikke for fotoner Kraft er IKKE et primært begreb for Newton - det er impuls. Og den kinetiske energi er ikke altid bevaret - kun et systems totale energi.I Newtons grundform er både 2. og 3. lov altomfattende, og Einstein har ikke anfægtet Newtons love, kun defineret impuls på en udvidet måde, der giver mening også for fotoner. Og så naturligvis totalt omdefineret energibegrebetJeg skrev derfor omhyggeligt om impulsbevarelse og ikke et ord om kinetisk energi.Rækkeudvikler man Einsteins impulsformel, giver 1. ordens tilnærmelsen netop det klassiske led m*v, så for alle partikler med masse og hastigheder langt under c er der ingen forskel.Jeg gentager, at jeg ikke vil bidrage til debatten om selve teorien - men vil dog lige minde dig om, at når lysmøllen drejer "den forkerte vej", skyldes det, at det ikke er de fotoner, der optages, der er hovedårsag til bevægelsen, men de NYE fotoner, der udsendes fra primært de sorte flader ved opvarmning (som indebærer, at de oprindelige fotoner forsvinder og veksles til varmeenergi, der sekundært udløser en ny emission især i IR-området. Disse fotoners retning (og dermed deres impuls) har intet at gøre med de indgående fotoners. Derimod afhænger den af de forskellige overfladers ulige egenskaber.Jeg forestiller mig, at noget tilsvarende kan være tilfældet med Pioneer-sonden?Men jeg HAR IKKE STUDERET og VIL IKKE STUDERE de nærmere detaljer.
Findes der nogen egentlig bevis for at emission også frarister fotoner noget af deres energi, og som "rekyl effect" kan få fx en sonde til at bevæge sig ?
Citat fra: HVH efter 01, December 2014 - 18:16Findes der nogen egentlig bevis for at emission også frarister fotoner noget af deres energi, og som "rekyl effect" kan få fx en sonde til at bevæge sig ?Jeg gentager (for sidste gang i denne tråd) at du skal tænke i IMPULS og ikke energi for at få noget meningsfuldt ud af vekselvirkninger mellem fotoner og materielle genstandes bevægelse.Farvel og tak for denne gang.
foton energi konverteres til kentiske energi både ved.... [...]kenetisk energi [...]Jeg tvivler på mulighed 2, det er såmænd det hele.