efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Tidsrejser er jeg meget imod. De kan forårsage time-loops. Der vil blive overbefolkning og forurening igen og igen.
På "Terra Nova" har forfatteren bestemt, at det lykkes efter planen trods mange problemer Men da tid kun er en skalar er tidsrejser ikke muligt i virkligheden.calar-or-a-vector]http://physics.stackexchange.com/questions/59782/is-time-a-scalar-or-a-vector[/url]
1. Lyshastigheden kan overgås med et særligt "overdrive"
Hvis en science-fiction historie skal foregå et andet sted end på Jorden og/eller dens nærmeste planeter, er det jo nødvendigt at finde på et eller andet system som kan gennembryde 'lysmuren' så at sige.
Der findes flere andre "tilnærmede" muligheder.Vi kan have en robot kopi af os, til at gå på planeten.
Hvis en science-fiction historie skal foregå et andet sted end på Jorden og/eller dens nærmeste planeter, er det jo nødvendigt at finde på et eller andet system som kan gennembryde 'lysmuren' så at sige.Som regel er selve dét sjældent essensen af en historie
Desværre har meget få danskere forsøgt sig (eller har de svært ved at få bøger i genren udgivet?),...
dog har flere markante forfattere enkelte Sci-Fi bidrag i deres forfatterskab.
Det er en udbredt misforståelse, at kommunikation med hastighed over lysets hastighed vil medføre, at tidsrejser er mulige.
JMA, du tænker Sci-Fi anderledes end vi andre!
Jeg er bange for at der har været så få GODE forfattere imellem, at deres historier ikke har haft gang på jorden blandt forlagsredaktører og bibliotekslektører! Hvorfor genren er blevet mere eller mindre permanent undertrykt på dansk - det meste af min Sci-Fi-læsning er foregået på engelsk.
Til Mads: I min drengetid florerede en type letbenede Sci-Fi-historier, hvor sciencedelen mest bestod i opfindelsen af nye våben og ubegrænset færdsel gennem Verdensrummet...
Ja, sådan troede jeg også at science-fiction var, indtil jeg læste en sci-fi bog - mere eller mindre ved et tilfælde. Den hed 'Tankepoliti' af Alfred Bester.
Science fiction eller ej, elleve forlag afslog at udgive den! Ét af dem var så flink at skrive, at han synes historien var rigtig god, men segmentet var ganske enkelt for lille til at han ville binde an med en udgivelse.