* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 62
I alt: 62

Forfatter Emne: Opgradering til Windows 11  (Læst 8742 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Opgradering til Windows 11
« Dato: 31, Januar 2022 - 15:53 »
Min nye laptop, købt for 10 måneder siden, er forsynet med Windows 10.

Nu har Microsoft sendt mig en besked om, at jeg kan opgradere til Windows 11.

Jeg er lidt tilbageholdene med at gå i gang mest fordi jeg altid føler at jeg skal slås med deres installationsprogram om, at jeg bruger ikke alle MS' produkter.

Jeg bruger f.eks Chrome eller Firefox som browser, jeg kører mit eget mail-program og jeg har firewall/sikkerhedsprogram som ikke er MS heller. Endelig kører jeg en masse små-programmer til bla. billedbehandling, videoredigering, programskrivning, vandmåler-administration, mv.

Mit spørgsmål er blot:
Er der nogle af jer som har opgraderet til Win11 og havde i nogle problemer?

god debat
Mikael
Ha en god dag

Mikael Boldt

clausn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 21
    • Vis profil
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #1 Dato: 01, Februar 2022 - 11:54 »
Jeg købte ny laptop ultimo Nov. 2021, jeg undlod, at installere alle de programmer, der skal / bør være, til der var opgraderet til Windows 11. Jeg har ikke haft nogen problemer med opgraderinge.
Jeg håber andre kan klare det ligeså enkelt.
MVH
Claus
Claus Nielsen

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #2 Dato: 01, Februar 2022 - 17:04 »
Jeg forstår din tøven Michael

Jeg bruger også Chrome og Firefox og bliver mindst engang om ugen spurgt om jeg kan huske koden til min gamle Outlook mailaddresse fra dengang jeg havde Windows XP.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #3 Dato: 03, Februar 2022 - 11:11 »
Mit spørgsmål er blot:
Er der nogle af jer som har opgraderet til Win11 og havde i nogle problemer?

Jeg opgraderede tilbage i efteråret (Release candidate under Windows Insider). Min oplevelse af opgraderingen var ganske god, selve processen mindede mere om en større opdatering end en opgradering til en ny version - og det er sikkert ikke blevet dårligere i den endelige version af Win 11.
Jeg bruger selv en del ikke MS programmer som bla Chrome og har ikke oplevet noget problemer.
Min største udfordring var at få startmenu tilbage til venstre side. Det nye design lignede MacOS for meget for min smag ;-)
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #4 Dato: 03, Februar 2022 - 12:37 »
Dette emne er interessant da jeg jævnligt bliver bedt om opgradering til Win11, men endnu har strittet imod.
Erfaringer fra tidligere siger mig, at ændringerne mere er til fordel for Microsoft end for mig selv, og det irriterer mig at skulle vænne mig til ændringer for ændringernes  skyld.

Kan nogen evt. give en liste over disse ændringer?

Jan

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #5 Dato: 04, Februar 2022 - 19:33 »
Citat fra: Sophiante
Dette emne er interessant da jeg jævnligt bliver bedt om opgradering til Win11, men endnu har strittet imod.
Erfaringer fra tidligere siger mig, at ændringerne mere er til fordel for Microsoft end for mig selv, og det irriterer mig at skulle vænne mig til ændringer for ændringernes  skyld.

Kan nogen evt. give en liste over disse ændringe

Citat fra: Google
What is the difference between Windows 10 and 11?
Windows 11 brings a brand-new, more Mac-like interface to the OS. It features a clean design with rounded corners and pastel shades. The iconic Start menu also moves to the center of the screen along with the Taskbar. But you can move those back to the left, as they are in Windows 10, if you prefer.26. jan. 2022
Måske vil MS gerne have nogle af de rige kunder, som hidtil har købt Apple-computer? :)

Se forskellene mellem Windows 10 og 11 Komputer.dk
https://komputer.dk/computerudstyr/operativsystem/windows-11/se-forskellene-mellem-windows-11-og-windows-10

Windows 11 vs Windows 10 Here's what's new Tom's Guide.
https://www.tomsguide.com/news/windows-11-vs-windows-10

Mvh jj

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #6 Dato: 11, Februar 2022 - 16:32 »
Hej JJ Jeg ser at du spørger til BM på ingeniøren du kan betro Flemming at jeg stadig er i live ;D

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #7 Dato: 11, Februar 2022 - 20:09 »
Citat fra: B Mønnike
Hej JJ Jeg ser at du spørger til BM på ingeniøren du kan betro Flemming at jeg stadig er i live ;D
Jeg gætter på, at du forveksler mig med en anden med samme brugernavn?
Jeg ved ikke, hvem BM er?
Jeg bruger kun denne her debat side :)
Der kan muligvis siges meget godt om Ingeniørens debat system? :)
Men i øjeblikket kan jeg ikke lige komme i tanke om noget? :(

Mvh JJ

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #8 Dato: 14, Februar 2022 - 15:25 »
Citat fra: Google
What is the difference between Windows 10 and 11?
Windows 11 brings a brand-new, more Mac-like interface to the OS. It features a clean design with rounded corners and pastel shades. The iconic Start menu also moves to the center of the screen along with the Taskbar. But you can move those back to the left, as they are in Windows 10, if you prefer.26. jan. 2022

Lyder komplet gak i min verden.

Det er lige som en ny bilmodel, hvor eneste ændring er at uret er flyttet hen på midten, og der er en anden knop på gearstangen.

Og hvorfor MS ligefrem reklamerer med at de er mere 'Mac-like' er mig en gåde. Hvorfor fanden skulle dét være en fordel?

Det skulle da lige være for at forsøge at tiltrække Mac-kunder, men det er min [subjektive] opfattelse at Mac- og Apple-entusiaster har deres mere eller mindre gode grunde til at bruge Apple's produkter. Jeg kan slet ikke se en Mac-ejer for mig stå og tænke: "Hey, nu ligner Windows-PC'er jo en Mac meget mere, så nu køber jeg da sådan én næste gang!"
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #9 Dato: 14, Februar 2022 - 16:02 »
Lyder komplet gak i min verden.

Det er lige som en ny bilmodel, hvor eneste ændring er at uret er flyttet hen på midten, og der er en anden knop på gearstangen.
Det er måske fordi det er lettere at forklare, end at skulle gå ind på alt det, der er ændret bagved.

Min hustrus laptop og min fars ditto har begge fået besked fra MS på at de ikke kan opdateres til win11.

Jeg har også lagt mærke til de mange hacks som kan bringe udseendet tilbage til win10 udseende.
Ha en god dag

Mikael Boldt

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #10 Dato: 20, Februar 2022 - 14:52 »
Jeg stødte på en computer der var "opgraderet" til Windows 11, hvorfor den ikke ville acceptere driveren til USB-serielkonverteren, som er nødvendig for at udføre min arbejdsopgave
Til al held kunne jeg gå på producentens hjemmeside og hente en ny driver, som jeg installerede og fik meddelelsen: "Driveren du vil installere, er allerede installeret" (sådan cirka).
Nej tak.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #11 Dato: 20, Februar 2022 - 19:01 »
Jeg stødte på en computer der var "opgraderet" til Windows 11, hvorfor den ikke ville acceptere driveren til USB-serielkonverteren, som er nødvendig for at udføre min arbejdsopgave
Til al held kunne jeg gå på producentens hjemmeside og hente en ny driver, som jeg installerede og fik meddelelsen: "Driveren du vil installere, er allerede installeret" (sådan cirka).

Nu kender jeg jo ikke de nærmere omstændigheder, eller denne USB-serialkonverter du skal bruge, men prøvede du at google problematikken?

Den dér med at 'Nyeste driver er allerede installeret' eller 'Driver is up to date' kender jeg udmærket. Det er sindssygt frustrerende at man ikke kan få lortet til at køre, og windows insisterer på at det er den rigtige driver.

Kuriosum: Jeg havde en scanner, Canon CanoScan LIDE25, som jeg ikke kunne få til at virke efter opdatering til Windows 10. Og scanneren var for gammel til at de ville blive ved med at komme med opdaterede drivere til (blandt andre) den.
Nå. Så dyr er en scanner jo heller ikke, så jeg købte en ny, som kunne bruges under Windows 10: Canon CanoScan LIDE220.
I samme sekund jeg installerede driveren til den nye scanner, kunne jeg pludselig bruge min gamle scanner - med driveren til 220'eren.
"Hvis jeg havde vidst det..." etc.

Nej tak.

Spørgsmålet er om du kan blive ved med at undgå opdateringen. Jeg tror det bliver ligesom med WinXP: De stopper vedligehold af ældre systemer, og Win10 bliver på et eller andet tidspunkt et "ældre system" på godt og ondt.

Men måske kan du finde en USB-serialkonverter som kører under Win11?
Og måske er det nok at installere driveren til den, for at få den gamle til at virke igen...!
« Senest Redigeret: 20, Februar 2022 - 19:08 af Mads Aggerholm »
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #12 Dato: 21, Februar 2022 - 01:04 »
Tjah...
I er fanget i M$ verdenen. Opdateringer, drivere, langsomt system, hundredvis af medfølgende skodprogrammer ved hver installation eller update (vejr, horoskop osv.), ekstrem langsom update (timevis), tvungen køb af ny hardware (nye Win versioner understøtter ikke længere ældre maskiner), osv. osv.

Det er trældom. Men den gradvise tilgang fra M$ til i dag har gjort, at I accepterer det.

Jeg brød ud af denne kreds for tre år siden, og skiftede til Linux, I mit tilfælde Lubuntu.
Nemmere at installere end Win10: ca. 45 minutter i stedet for en halv dag.
Mindst lige så god brugerflade som Win10.
4...5 gange hurtigere.
Meget sikrere (det ligger i selve arkitekturen af UNIX System V som Linux bygger på).

Alle relevante programmer er frit tilgængelige:
LibreOffice, som kan alt hvad M$Office + M$Access kan.
CAD - KiCad, LibreCAD.
MATLAB . GNU Octave.
MS Paint - Kolourpaint.
Media player - VLC.
Browser - Firefox eller Brave.
Mail- adskillige.
Drivere - indtil nu nul problem.
osv. osv.

Begrænsningen ligger i arbejdsgiverens IT-afdeling. Ingen har lyst til at beskæftige sig med andet end M$ og deres færdigpakkede løsninger. For en arbejds-PC er chancerne nær 0 for en Linux løsning.

Private maskiner er en anden historie. Jeg hjælper gerne, og der er masser af online hjælp

Blot til oplysning: jeg ejer 5 laptops.
Den dyreste er en Dell som jeg købte for ca. 4 år siden. Den kører Win10 og er langsom.
De fire andre er 15 år gamle HP business laptops der kører Lubuntu. De er alle 4...5 gange hurtigere end Dell maskinen og super stabile. Pris pr. stk.: 300...400 DKR (eBay køb).

Jeg vedhænger et billede af mit Lubuntu-skrivebord.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #13 Dato: 21, Februar 2022 - 07:45 »
Drivere - indtil nu nul problem.

Jeg kan godt se fordelene, og det er ikke første gang jeg læser om dem. Jeg har været fristet til at prøve, men lige som Tranberg har jeg et par lidt specielle hardwares som jeg ikke umiddelbart kan finde Linux/Lubuntu/etc. drivere til.

Al hardware som almindelige mennesker formodes at anvende fås altid med drivere til Window og Mac. Bruger man ikke disse systemer, er man afhængig af at 'nogen' (gerne producenten, men ikke nødvendigvis) sætter sig ned og laver en driver til det, og hvis det ikke er særlig meget udbredt hardware, så er det ikke sikkert der findes nogen driver overhovedet.

Tranbers USB-Serielkonverter er et eksempel. Der er ikke mange der har brug for sådan én, så hvorfor skulle nogen ulejlige sig med at lave Linux-drivere til den?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Opgradering til Windows 11
« Svar #14 Dato: 21, Februar 2022 - 14:56 »
Der vist ingen tvivl om, at Windows er så velkendt, at de færreste har svært ved, at forlade det til fordel for Linux.
Det gælder også mig, selv om jeg gerne så, at Microsoft forsvandt.

Min søn søn som er totalt professionel Apple bruger idag, har leget lidt med Linux

Ubuntu. Da jeg viste interesse for noget andet end Wndows og Apple, gav han mig en lille Lenovo Thinkpad med 500Gb SSD disk med Ubunto.....og Firefox!

Kors hvor er den hurtig. og skak programmet der kommer med Ubuntu, er second to none. Mine billeder, vidioer , Word og Works tekster giver mig ingen problemer.

Men min alder trykker og generer mig for FreeCad kan jeg ikke få "hul" på (endnu) selv om jeg kan operere  med SolidWorks og ProIngeniring (og AutoCad).

Hvis man er bange for at konvertere til Linux, kan jeg anbefale Bents løsning, med at starte et Linux forsøg på en billig  brugt labtop



Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk