* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15981
  • Total antal emner: 1401
  • Flest online idag: 133
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 36
I alt: 36

Forfatter Emne: Servoens lov og pris! ;-)  (Læst 33350 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Servoens lov og pris! ;-)
« Svar #15 Dato: 30, April 2012 - 14:26 »
Det der ikke passer i dit tidligere indlæg er: "Hvis vi er enige om at standselængden er 8 meter ved 30 km/t så kan vi vel også være enige om at denne længde er 32meter"

Hvis du har indregnet reaktionstiden i det du kalder "standselængden", så udgøres en del af de 8 m det der svarer til reaktionstiden. I dette tilfælde er selve bremselængden maks 5 m og reaktionstiden så ca. 0,27 s. Når du kører 60 km/h er det kun bremselængden der vokser med kvadraten på hastighedsforøgelsen; den bliver maks. 20 m. Dertil kommer at den fordoblede hastighed ved 0,27 s giver 6 m. Totalt er det du kalder standselængden altså maks. ca. 26 m og ikke dine 32 m! Ved 90 km/h bliver differencen selvfølgelig endnu større! Jeg har ikke adgang til programkoden for din sjove lille script eller hvad det hedder, men du kan jo selv prøve at få det rettet, hvis du altså er enig med mig!  ;-)
« Senest Redigeret: 30, April 2012 - 14:57 af John Larsson »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Servoens lov og pris! ;-)
« Svar #16 Dato: 30, April 2012 - 14:59 »
Jeg er enig med John på begge punkter:
Bremselængden er sat for lang og danske bilister kører for tæt.

8m var, da jeg tog kørekort for m-a-n-g-e år siden den bremselængde, en bil skulle kunne overholde ved 30 km/t for at have lovlige bremser.
Det hævdedes af sagkyndige, at den i sin tid var sat som det rimelige for, hvad man kunne kræve af en Ford A på grusvej ...

I praksis har jeg aldrig kørt en bil, hvor bremselængden på tør asfaltvej var over det halve af dette.

Det næste punkt er reaktionstiden. I min køreundervisning skulle vi regne med 1 sekund - og det er også ca. det dobbelte af det rimelige for en normalt vågen fører.

Udregningen af standselængde går naturligvis på, at reaktionslængden stiger proportionalt med hastigheden (det er den strækning, man når at køre i reaktionstiden), hvorimod bremselængden handler om at afvikle kinetisk energi og derfor stiger med hastigheden i anden.
Med indsættelse af passende konstanter burde det være en simpel sag for alle ingeniører - uanset studieretning - at opstille den generelle formel for standselængde.

Jeg kan så tilføje, at hvis man kører efter de regler jeg lærte i køreskolen, går der ikke mange sekunder før den forankørende ikke længere er bilen lige foran, for der er smuttet en anden ind imellem!

Desuden er det ganske normalt i en personbilkø, at man ikke kun holder øje med den forankørende, men også med den foran og foran igen - og lyser et par stoplygter fremme i rækken, får bremsen straks et let tryk.
Det reaktionsmønster tror jeg er normalt for de fleste bilister og medvirkende til, at der trods alt ikke sker flere harmonikasammenstød.

Vurderingen af, hvad der er "sikker" afstand er mange tilbøjelige til at foretage for snævert. Men måske ville det hælpe, hvis udgangspunktet i køreundervisningen var realistisk og ikke vanvittigt overdrevne sikkerhedsafstande.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Servoens lov og pris! ;-)
« Svar #17 Dato: 30, April 2012 - 19:12 »
Nu er det 50 år siden jeg fik kørekort og som
Morten skriver så var bremselængden fra 30 km/t den gang indiskutabelt 8 meter, hvis man ville erhverve et kørekort.....og hvad man i ungdommen nemmer man ikke i alderdommen glemmer ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Servoens lov og pris! ;-)
« Svar #18 Dato: 30, April 2012 - 22:31 »
Nej selv for 45 år siden var læren at bremselængden på tør asfalt højest måtte være 8 m.  Det blev samtidigt nævnt at den normalt ville være væsentlig kortere.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk