ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Servoens lov og pris! ;-)
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1402
Flest online idag: 79
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 67
I alt: 67
« forrige
næste »
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
Forfatter
Emne: Servoens lov og pris! ;-) (Læst 36290 gange)
John Larsson
Senior
Indlæg: 979
Sv: Servoens lov og pris! ;-)
«
Svar #15 Dato:
30, April 2012 - 14:26 »
Det der ikke passer i dit tidligere indlæg er: "Hvis vi er enige om at standselængden er 8 meter ved 30 km/t så kan vi vel også være enige om at denne længde er 32meter"
Hvis du har indregnet reaktionstiden i det du kalder "standselængden", så udgøres en del af de 8 m det der svarer til reaktionstiden. I dette tilfælde er selve bremselængden maks 5 m og reaktionstiden så ca. 0,27 s. Når du kører 60 km/h er det kun bremselængden der vokser med kvadraten på hastighedsforøgelsen; den bliver maks. 20 m. Dertil kommer at den fordoblede hastighed ved 0,27 s giver 6 m. Totalt er det du kalder standselængden altså maks. ca. 26 m og ikke dine 32 m! Ved 90 km/h bliver differencen selvfølgelig endnu større! Jeg har ikke adgang til programkoden for din sjove lille script eller hvad det hedder, men du kan jo selv prøve at få det rettet, hvis du altså er enig med mig! ;-)
«
Senest Redigeret: 30, April 2012 - 14:57 af John Larsson
»
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Servoens lov og pris! ;-)
«
Svar #16 Dato:
30, April 2012 - 14:59 »
Jeg er enig med John på begge punkter:
Bremselængden er sat for lang og danske bilister kører for tæt.
8m var, da jeg tog kørekort for m-a-n-g-e år siden den
bremse
længde, en bil skulle kunne overholde ved 30 km/t for at have lovlige bremser.
Det hævdedes af sagkyndige, at den i sin tid var sat som det rimelige for, hvad man kunne kræve af en Ford A på grusvej ...
I praksis har jeg aldrig kørt en bil, hvor bremselængden på tør asfaltvej var over det halve af dette.
Det næste punkt er reaktionstiden. I min køreundervisning skulle vi regne med 1 sekund - og det er også ca. det dobbelte af det rimelige for en normalt vågen fører.
Udregningen af
standse
længde går naturligvis på, at reaktionslængden stiger proportionalt med hastigheden (det er den strækning, man når at køre i reaktionstiden), hvorimod bremselængden handler om at afvikle kinetisk energi og derfor stiger med hastigheden i anden.
Med indsættelse af passende konstanter burde det være en simpel sag for alle ingeniører - uanset studieretning - at opstille den generelle formel for standselængde.
Jeg kan så tilføje, at hvis man kører efter de regler jeg lærte i køreskolen, går der ikke mange sekunder før den forankørende ikke længere er bilen lige foran, for der er smuttet en anden ind imellem!
Desuden er det ganske normalt i en personbilkø, at man ikke kun holder øje med den forankørende, men også med den foran og foran igen - og lyser et par stoplygter fremme i rækken, får bremsen straks et let tryk.
Det reaktionsmønster tror jeg er normalt for de fleste bilister og medvirkende til, at der trods alt ikke sker flere harmonikasammenstød.
Vurderingen af, hvad der er "sikker" afstand er mange tilbøjelige til at foretage for snævert. Men måske ville det hælpe, hvis udgangspunktet i køreundervisningen var realistisk og ikke vanvittigt overdrevne sikkerhedsafstande.
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Servoens lov og pris! ;-)
«
Svar #17 Dato:
30, April 2012 - 19:12 »
Nu er det 50 år siden jeg fik kørekort og som
Morten skriver så var bremselængden fra 30 km/t den gang indiskutabelt 8 meter, hvis man ville erhverve et kørekort.....og hvad man i ungdommen nemmer man ikke i alderdommen glemmer
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Servoens lov og pris! ;-)
«
Svar #18 Dato:
30, April 2012 - 22:31 »
Nej selv for 45 år siden var læren at bremselængden på tør asfalt højest måtte være 8 m. Det blev samtidigt nævnt at den normalt ville være væsentlig kortere.
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Servoens lov og pris! ;-)
Seneste Debatindlæg
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Google ads:
DR-Nyheder
Trump vil først mødes med Putin og Zelenskyj, når fredsaftale er tæt på
TV 2 får foreløbigt forbud mod at vise skjulte optagelser i dokumentar
Lastvogn med flere hundrede grise er væltet
Mette F. om mulig fred: Ukraines ret til selvbestemmelse skal respekteres
Israel modtager formodede rester et af tre tilbageværende gidsler
Tre odenseanske mænd dømt for bedrageri i millionklassen
Skiløbere uden hjelm risikerer en bøde i Italien
Danmarksdemokraterne genåbner forhandlinger i Odsherred
Fire nye personer anholdt for Louvre-kup
Champagne fra prins Charles og prinsesse Dianas bryllup kommer på auktion
EU strammer lovgivningen for legetøj
Novo Nordisk: Nyt vægttabshåb viser lovende takter
Mærsk vil genoptage sejladsen igennem Det Røde Hav
Flere europæiske lande opruster mod droner
I Randers skal alle kontanthjælpsmodtagere nu i fuldtidsaktivering
Flere personer med handicap skal i beskæftigelse
Domstol: Danmark overtrådte ikke menneskerettigheder i sag om fængselsdød
Minister: Cybertruslen mod Danmark er alvorlig
Nyvalgte i Odsherred skal klædes på til beslutninger om fjernvarmeskandale
Datatilsynet savner begrænsninger i Rigspolitiets brug af ansigtsgenkendelse
Nyt fra ing.dk
Læg spaden og stop bobcat'en: Succes med mindre radikal naturgenopretning i Gribskov
Upload dit pas for at komme på Facebook? Aldersgrænse kan styrke tech-giganternes datahøst
Europas stormagter skifter fokus fra nyt kampfly til helt anden teknologi
Opinion: Klimatopmødet: Tredobling af finansiering til tilpasning blev det mest markante resultat – udfasning af fossil energi blev blokeret
Klimamødet var en fuser: Men 90 lande har faktisk tændt det grønne lys
Ekspert: Letbaner er farlige og forældede – »uforståeligt, at man vender tilbage til så forældede trafikløsninger«
Sweco skærper fokus på projektledelse: »Ikke blot en værktøjskasse, men en faglig disciplin«
15-årigt vidunderbarn får ph.d. i kvantefysik: Drømmen er at skabe ‘supermennesker’
Kaptajn slog broalarmen fra og tog nøglen med sig – så faldt styrmanden i søvn på broen
Mens Trump krævede Grønland, åbnede Danmark sit telenet for amerikansk AI
Forsikringsbranche efterlyser ny vægtning mellem natur- og kystbeskyttelse: »Arter vil uddø alene på grund af vandstand«
Stop med at bruge ordet klimasikring – når virkeligheden er, at man kun kan klimatilpasse
Udskældt skovtype kan nogle gange være det bedste valg for vores gispende vandmiljø
Togrejser er 30 gange dyrere end bilen: »Vi har ikke råd til dem,« lyder det fra bramfri departementschef
Her er danskernes ’værste naboer’: Tre energianlæg er på listen
Hummelgaard brygger på Chatkontrol Light i kulissen
Havet kan rumme gigantiske mængder grøn energi: Men forskere er skeptiske
Nyeste version af Starship skadet under første test
Brintkedel eller varmepumpe? Her er den klart billigste af de to klimateknologier
Forsvaret vidste alt om trådene til Putins krigsøkonomi - alligevel indgik de kæmpekontrakt
Menneskerobotter ruller af samlebåndene: Tre ting spænder ben for dem
Harvard-professor om interstellart objekt: »Vi har brug for et wake-up call«
1996: Kunstig køling var et gennembrud for Carlsberg
Sådan bygger man sin egen elracerbil
AI knækker populær Turing-test: Internettets sidste forsvar sat skatmat mod bottrafik
Mere motorkraft på vej: Bezos' monsterraket kan snart måle sig med Musks
Se listen: Her er Danmarks mest attraktive it-arbejdspladser 2025
Synspunkt: Er vi egentlig kommet videre, hr. minister?
»Engang kom beviser og dokumentation i store flyttekasser«: Nu satser advokathuse stort på AI
Sådan har midtjysk kommune knækket NIS2-koden: »Vi vil forvente at bestå et tilsyn«
Kolossale betonklodser hober sig op på Femern-byggeri: Ny chef overtager projekt i krise
Først blokerede Microsoft mailkonto: Nu er topdommere lukket ude af Amazon og Paypal
Palantir-lignende dansk selskab er et nødvendigt skridt på vejen mod digital suverænitet
Russisk spionskib skygget gennem dansk farvand: »Der foregår noget på havbunden«
USA's værste atomulykke ramte ø for 45 år siden: Nu vil Trump tænde for reaktor igen
Nasa afliver rygter: Kosmisk gæst er ‘bare’ en komet - men alligevel vigtig
Google vil flytte datacentre til rummet i 2030'erne: »Faktisk ikke tom snak,« siger rumprofessor
Togkollision i Tjekkiet med 42 kvæstede: Overset STOP-signal kan være årsag
Nvidias rekordregnskab skyder AI-boblen til hjørne: »Vi er i alle skyer«
Dansk musikfænomen blev slået omkuld af AI i et studie på Ibiza
Choktal: Danmark genanvender langt mindre plast, end vi troede
It-folk dumper Netcompany: Det værste ry i branchen
Køer spiser ’mirakelpulver’ for at bøvse og prutte mindre metan: Men skader klimafoderet dyrene?
Synspunkt: Fælles opråb: Staten bør købe grøn cement og stål
Løs ledning udløste kaskade af fejl, før seks mennesker styrtede i døden
Verden frygter, at AI-boblen brister: Nvidia melder (måske) svaret ud i aften
Krig i Gaza og immigrantjagt i USA: Danske pensionsmilliarder strømmer til kontroversiel software
It-fejl udløste forkerte tal på officiel valgside
To lysglimt får rygterne til at svirre: Svejsede eller skød Mars-raket sig fast?
Leder: Lad forskerne tale frit