ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Bornholmtunnel søger midler til feasibility study
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1402
Flest online idag: 81
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 6
I alt: 6
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Bornholmtunnel søger midler til feasibility study (Læst 8782 gange)
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Bornholmtunnel søger midler til feasibility study
«
Dato:
06, Oktober 2007 - 10:03 »
Foreningen Bornholmtunnel har af Bornholms Politi fået anerkendt en offentlig indsamling af midler til fordel for midler til en grundkapital i en fond med det formål at tilvejebringe en fast trafikforbindelse til Bornholm.
Målet er i første omgang at skaffe de 725.000 kr. til det første forstudie af en tunnelløsning, som rådgivningsfirmaet COWI A/S i 2006 gav et tilbud på til Foreningen Bornholmtunnel.
Ved at yde et bidrag øger du chancerne for selv at få glæde af tunnelen.
Du kan give dit bidrag ved at indbetale til Nordea reg. 0650 kontonr. 6449-625-682. Læs mere på
www.bornholmtunnel.dk
Nedenstående er sakset fra
www.bornholmtunnel.dk
:
5 milliarder kroner - eller tyve
På Færøerne blev man i 2002 færdig med at bygge den knap fem kilometer lange vejtunnel Vágatunnilin under Vestmannasund, der går knap 105 meter ned under havoverfladen. Tunnelen har kun kostet omkring 240 millioner kroner og åbnede den 10. december 2002.
Den 29. april 2006 åbnede den 6.2 km lange Norðoyatunnilin, som ligeledes har kostet under en halv milliarder kroner at bygge. (Se billeder)
Der er omkring 35 kilometer mellem Vang og Sandhammaran i Sverige - med op/nedkørsel kommer tunnelen nok op på over 40 kilometer.
Hvis man kunne bruge den samme teknik som på Færøerne, vil en syv gange så lang tunnel mellem Bornholm og Sverige koste omkring 2-3 milliarder kroner - eller svarende til 5-7 års omsætning på BornholmsTrafikken.
BornholmsTrafikkens årlige driftsudgifter har de seneste år ligget på omkring 400 millioner kroner om året - med et driftsunderskud på omkring 100-150 millioner kroner om året.
Hvis BornholmsTrafikkens nuværende årlige drift på 400 millioner kroner kan overføres til en 30-årig finansiering af en tunnel, vil man have omkring 10 milliarder til at bygge Bornholmtunnelen.
På et møde den 18. april 2006 kom en tunnelekspert fra COWI med et optimistisk bud på en pris mellem 5 og 20 milliard kroner.
Mike Smith fra
www.tunnelbuilder.com
skriver 3-11-2002:
There is an abundance of knowledge amongst Norwegian contractors about fjord crossings of up to 10 km length. Equally, having opened the world's longest road tunnel last year, they know a lot about tunnels up to 25 km in length. To apply this knowledge to a subsea tunnel of 35 km is within the limits of credibility. Since Laerdal, the equipment has improved, to the extent that Atlas Copco now offers fully-computerised drillrigs that will advance 6 m/round drilling an exact profile; Dyno Nobel offers emulsion explosives that will ensure maximum returns on this quality of drilling, with less noxious fumes; Swedvent offers fans that will ventilate over the distances involved; and Volvo offers loaders and haulers.
So, you have the skills and equipment available on your doorstep. What will it cost? Ten years ago Statens Vegvesen achieved less than Euro 5,000/m on Flam-Gudvangen, which at 11.5 km was the longest road tunnel at the time, and was developed from one portal. On the assumption that your Bornholm tunnel can be developed from two portals, and allowing for cost escalation on the 17.5 km distances from portal to centre, I would expect bids in the order of Euro 10,000/m, so you should get some change from Euro 350 million [2,5 milliarder dkr, red.] for the complete job.
Priseksempler:
Storebæltsbroen:
Budget: 10.345 mio. kr.
Pris: 13.878 mio. kr.
Overskridelse: 34 pct.
Offentligt ejet aktieselskab
Storebæltstunnelen:
Budget: 3.518 mio. kr.
Pris: 7.745 mio. kr.
Overskridelse: 120 pct.
Offentligt ejet aktieselskab
Øresundsforbindelsen:
Budget: 14,900 mio. kr.
Pris: 21.900 mio. kr.
Overskridelse: 50 pct.
Offentligt ejet aktieselskab
Københavns Metro
Budget: 4.500 mio. kr.
Pris: 9.000 mio. kr. (seneste skøn)
Overskridelse: 100 pct.
I/S mellem Ørestadsselskabet og
Københavns Kommune
Farøbroen:
Budget: 745,8 mio. kr.
Pris: 969,2 mio. kr.
Overskridelse: 30 pct.
Offentligt
Victoria Line, Metro i London:
Budget: 48,1 mio. pund
Pris: 70,0 mio. pund
Overskridelse: 45,5 pct.
Offentligt ejet aktieselskab
Tunnelen under Den engelske Kanal:
Budget: 2600 mio. pund.
Pris: 4650 mio. pund
Overskridelse: 78,8 pct.
Offentligt ejet aktieselskab
god debat
Mikael Boldt
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Bornholmtunnel søger midler til feasibility study
Seneste Debatindlæg
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Google ads:
DR-Nyheder
To personer afgået ved døden efter lastbil-ulykke
Iskold ballet-drøm gik i opfyldelse for Josephine
Mistænkt fra skyderi mod amerikanske militærfolk har arbejdet for CIA
Dødstallet i Hongkong bliver ved med at stige - nu er det 75
Dyrenes Beskyttelse politianmelder svineproducenter fra TV 2-dokumentar
64-årig skal i fængsel for seksualforbrydelser mod mindreårige drenge
Rockere får halveret straffen for gruppeoverfald
Pizza Hut går konkurs og lukker 13 danske restauranter
Skatteregning kan være på vej til 68 folketingspolitikere
Ringkøbing-Skjern får sin tredje borgmester på en uge
Længe ventet serie skaber Netflix-nedbrud
Frankrig vil indføre ny frivillig militærtjeneste
Curlinglandsholdet misser EM-semifinalen
Kemistuderende dømt for planlægning af terrorangreb på Eurovision
Støtteperson dømt for seksuelle overgreb på dreng med handicap
Landsret blåstempler fredning af Stevns Klint
Odense Universitetshospital nedlægger 250 stillinger i 2026
Otte mænd får livstid efter eksplosion på Krim-bro
Irske Kneecap gæster igen Roskilde Festival
Populær sladder-podcast rykker fra Podimo til Radio IIII
Nyt fra ing.dk
Synspunkt: Cybersikkerhed er forsyningssikkerhed – og vi skal stå sammen om opgaven
Minister erkender »kæmpe svigt« i indsats mod forurening fra FMC Cheminova: Lover ny miljøgodkendelse er klar inden nytår
Grøn fiasko: Trods danskernes sortering under køkkenvasken brændes tonsvis af madaffald af
Dansk månemission et skridt nærmere: Skal fotografere landingsområder
»Alle værst tænkelige scenarier kombineret«: Eksperter om Hongkong-brandens årsager
Tre anholdte i Hongkong står bag brand, mener politiet: De har »handlet groft uagtsomt«
Firkantet rat og steer-by-wire: Peugeot på vej med teknologisk opgradering
Udleder for meget CO2: Fra næste år skal dansk pant indsamles på el
Derfor bidrager vores firma til Ruslands økonomi: Læs den danske direktørs forklaring
Er du i sikkerhed? Eller kan AI knække din adgangskode på få sekunder?
Leder: Ministerens kritik af sygehusbyggerier er gennemskuelig teatertorden: Budgetter vil skride igen
Dyk ned i tallene: Elbiler vælter frem i Europa, men ikke overalt
EU-lande nikker ja til Chatkontrol: En lille gulerod og en stor pisk
Danskernes skattepenge går tabt i luften: Metan fosser ud af danske biogasanlæg
Otte boligblokke står i flammer i Hongkong: Flere er omkommet
Politiets egen rådgiver og Datatilsynet er enige: Der mangler lovhjemmel til ansigtsgenkendelse
Europas rumagentur trækker mod militære opgaver
Solcelleboom presser elnet i hele verden: Solrigt kæmpeland ruller ukonventionelt indgreb ud
Fem kraftvarmeselskaber får bøde i kartelsag om el-reservekapacitet
Europa dropper amerikansk cloud
Umulige adgangsforhold på trapper og i elevatorer hæmmer redning ved hjertestop: Minister griber ind
Elbiler vælter ud – men ladestandere samler støv uden strøm
Læg spaden og stop rendegraveren: Succes med mindre radikal naturgenopretning i Gribskov
Upload dit pas for at komme på Facebook? Aldersgrænse kan styrke tech-giganternes datahøst
Europas stormagter skifter fokus fra nyt kampfly til helt anden teknologi
Opinion: Klimatopmødet: Tredobling af finansiering til tilpasning blev det mest markante resultat – udfasning af fossil energi blev blokeret
Klimamødet var en fuser: Men 90 lande har faktisk tændt det grønne lys
Ekspert: Letbaner er farlige og forældede – »uforståeligt, at man vender tilbage til så forældede trafikløsninger«
Sweco skærper fokus på projektledelse: »Ikke blot en værktøjskasse, men en faglig disciplin«
15-årigt vidunderbarn får ph.d. i kvantefysik: Drømmen er at skabe ‘supermennesker’
Kaptajn slog broalarmen fra og tog nøglen med sig – så faldt styrmanden i søvn på broen
Mens Trump krævede Grønland, åbnede Danmark sit telenet for amerikansk AI
Forsikringsbranche efterlyser ny vægtning mellem natur- og kystbeskyttelse: »Arter vil uddø alene på grund af vandstand«
Stop med at bruge ordet klimasikring – når virkeligheden er, at man kun kan klimatilpasse
Udskældt skovtype kan nogle gange være det bedste valg for vores gispende vandmiljø
Togrejser er '30 gange dyrere end bilen': »Vi har ikke råd til dem,« lyder det fra bramfri departementschef
Her er danskernes ’værste naboer’: Tre energianlæg er på listen
Hummelgaard brygger på Chatkontrol Light i kulissen
Havet kan rumme gigantiske mængder grøn energi: Men forskere er skeptiske
Nyeste version af Starship skadet under første test
Brintkedel eller varmepumpe? Her er den klart billigste af de to klimateknologier
Forsvaret vidste alt om trådene til Putins krigsøkonomi - alligevel indgik de kæmpekontrakt
Menneskerobotter ruller af samlebåndene: Tre ting spænder ben for dem
Harvard-professor om interstellart objekt: »Vi har brug for et wake-up call«
1996: Kunstig køling var et gennembrud for Carlsberg
Sådan bygger man sin egen elracerbil
AI knækker populær Turing-test: Internettets sidste forsvar sat skatmat mod bottrafik
Mere motorkraft på vej: Bezos' monsterraket kan snart måle sig med Musks
Se listen: Her er Danmarks mest attraktive it-arbejdspladser 2025
Synspunkt: Er vi egentlig kommet videre, hr. minister?