ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Bornholmtunnel søger midler til feasibility study
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 18
Flest på samme tid: 876
(10, December 2025 - 09:39)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 7
I alt: 7
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Bornholmtunnel søger midler til feasibility study (Læst 8794 gange)
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Bornholmtunnel søger midler til feasibility study
«
Dato:
06, Oktober 2007 - 10:03 »
Foreningen Bornholmtunnel har af Bornholms Politi fået anerkendt en offentlig indsamling af midler til fordel for midler til en grundkapital i en fond med det formål at tilvejebringe en fast trafikforbindelse til Bornholm.
Målet er i første omgang at skaffe de 725.000 kr. til det første forstudie af en tunnelløsning, som rådgivningsfirmaet COWI A/S i 2006 gav et tilbud på til Foreningen Bornholmtunnel.
Ved at yde et bidrag øger du chancerne for selv at få glæde af tunnelen.
Du kan give dit bidrag ved at indbetale til Nordea reg. 0650 kontonr. 6449-625-682. Læs mere på
www.bornholmtunnel.dk
Nedenstående er sakset fra
www.bornholmtunnel.dk
:
5 milliarder kroner - eller tyve
På Færøerne blev man i 2002 færdig med at bygge den knap fem kilometer lange vejtunnel Vágatunnilin under Vestmannasund, der går knap 105 meter ned under havoverfladen. Tunnelen har kun kostet omkring 240 millioner kroner og åbnede den 10. december 2002.
Den 29. april 2006 åbnede den 6.2 km lange Norðoyatunnilin, som ligeledes har kostet under en halv milliarder kroner at bygge. (Se billeder)
Der er omkring 35 kilometer mellem Vang og Sandhammaran i Sverige - med op/nedkørsel kommer tunnelen nok op på over 40 kilometer.
Hvis man kunne bruge den samme teknik som på Færøerne, vil en syv gange så lang tunnel mellem Bornholm og Sverige koste omkring 2-3 milliarder kroner - eller svarende til 5-7 års omsætning på BornholmsTrafikken.
BornholmsTrafikkens årlige driftsudgifter har de seneste år ligget på omkring 400 millioner kroner om året - med et driftsunderskud på omkring 100-150 millioner kroner om året.
Hvis BornholmsTrafikkens nuværende årlige drift på 400 millioner kroner kan overføres til en 30-årig finansiering af en tunnel, vil man have omkring 10 milliarder til at bygge Bornholmtunnelen.
På et møde den 18. april 2006 kom en tunnelekspert fra COWI med et optimistisk bud på en pris mellem 5 og 20 milliard kroner.
Mike Smith fra
www.tunnelbuilder.com
skriver 3-11-2002:
There is an abundance of knowledge amongst Norwegian contractors about fjord crossings of up to 10 km length. Equally, having opened the world's longest road tunnel last year, they know a lot about tunnels up to 25 km in length. To apply this knowledge to a subsea tunnel of 35 km is within the limits of credibility. Since Laerdal, the equipment has improved, to the extent that Atlas Copco now offers fully-computerised drillrigs that will advance 6 m/round drilling an exact profile; Dyno Nobel offers emulsion explosives that will ensure maximum returns on this quality of drilling, with less noxious fumes; Swedvent offers fans that will ventilate over the distances involved; and Volvo offers loaders and haulers.
So, you have the skills and equipment available on your doorstep. What will it cost? Ten years ago Statens Vegvesen achieved less than Euro 5,000/m on Flam-Gudvangen, which at 11.5 km was the longest road tunnel at the time, and was developed from one portal. On the assumption that your Bornholm tunnel can be developed from two portals, and allowing for cost escalation on the 17.5 km distances from portal to centre, I would expect bids in the order of Euro 10,000/m, so you should get some change from Euro 350 million [2,5 milliarder dkr, red.] for the complete job.
Priseksempler:
Storebæltsbroen:
Budget: 10.345 mio. kr.
Pris: 13.878 mio. kr.
Overskridelse: 34 pct.
Offentligt ejet aktieselskab
Storebæltstunnelen:
Budget: 3.518 mio. kr.
Pris: 7.745 mio. kr.
Overskridelse: 120 pct.
Offentligt ejet aktieselskab
Øresundsforbindelsen:
Budget: 14,900 mio. kr.
Pris: 21.900 mio. kr.
Overskridelse: 50 pct.
Offentligt ejet aktieselskab
Københavns Metro
Budget: 4.500 mio. kr.
Pris: 9.000 mio. kr. (seneste skøn)
Overskridelse: 100 pct.
I/S mellem Ørestadsselskabet og
Københavns Kommune
Farøbroen:
Budget: 745,8 mio. kr.
Pris: 969,2 mio. kr.
Overskridelse: 30 pct.
Offentligt
Victoria Line, Metro i London:
Budget: 48,1 mio. pund
Pris: 70,0 mio. pund
Overskridelse: 45,5 pct.
Offentligt ejet aktieselskab
Tunnelen under Den engelske Kanal:
Budget: 2600 mio. pund.
Pris: 4650 mio. pund
Overskridelse: 78,8 pct.
Offentligt ejet aktieselskab
god debat
Mikael Boldt
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Bornholmtunnel søger midler til feasibility study
Seneste Debatindlæg
Overvågning i svinestalde...
af
jj-
[06, December 2025 - 19:30]
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
Google ads:
DR-Nyheder
Danmarks håndtering af corona var overordnet set vellykket, fastslår rapport
Blot 35 lande deltager i Eurovision i 2026
For første gang i Nordjylland: Organer fra død person doneret
15 betjente fra Kosovo er nu uddannet i dansk fængselspraksis
Cliff Richard ramt af prostatakræft
51-årig knallertfører i kritisk tilstand
Spanien giver Airbnb tårnhøj millionbøde
Viktor Hald Thorup er klar til vinter-OL
Kunstmuseet Louvre holder lukket på grund af strejke
Kommune frikendt i sag om kolonihaver
Ung mand havde kniv og sabel med i byen
Forskere genopdager ærtesorter med hjælp fra kunstig intelligens
Putin-kritisk punkband er blevet dømt som ekstremistisk organisation
Mindst 37 døde efter oversvømmelser i Marokko
Administrerende direktør i Aarhus Havn stopper øjeblikkeligt
Rekordmange seniorer har et job
Pandora får ny administrerende direktør tidligere end planlagt
Friluftsrådet har anmeldt 1.000 'skræmmeskilte' i naturen
760.000 radioudsendelser fra DR's arkiv bliver tilgængelige
Midlertidigt militært område oprettet ved banegård i Holstebro
Nyt fra ing.dk
Ups... Medarbejder røber hemmelighed om Danmarks nye luftforsvar
Regeringen dropper CO2-mål for forbruget: »Løsningen er desværre ikke så ligetil«
Regnestykke smadrer drøm om solceller på tage: 'Jernmarker' er uundgåelige
Blogindlæg: Lovsikret Enshitification
Synspunkt: Når man kradser i lakken, er Microsofts nye datacentre i Vestjylland langt fra rosenrøde
Historisk nedtur: Volkswagen lukker for første gang en fabrik i Tyskland
Kan man leve udelukkende af risengrød?
Mail blotlægger købskaos i Forsvaret: Kæmpekontrakt revet itu efter kun 27 timer
Blogindlæg: Formnext 2025: Konsolidering og kinesisk fremmarch
Fysik i julekøkkenet: Vejen til knasende svær og sprødt skind
Video: Fysikprofessoren viser vejen til den sprødeste svær
Endnu en ICC-dommer fortæller om Trumps digitale sanktioner: »Dén del er det værste«
1935: Dansk Ingeniørforening indvier nyt hus på Vester Farimagsgade
Erhvervslivets top bringer Kattegatbro ind i debat om sikkerhed
Tysk medie afslører: EU dropper forbud mod benzin- og dieselbiler i 2035
Leder: Tech-typerne har ikke kørekort til deres egne maskiner
Tyrafeltet genopstår som våben i Europas kamp for at blive fri af Putins gas
Først var det Chatkontrol. Nu ligner det, at regeringen vil forbyde VPN'er
Fremtidens julefrokost: Hør eksperternes bud på julemaden anno 2050
Smager appelsiner med store navler bedst?
Femern-tunnel forsinket: Tusindvis af lastbiler kan skabe køer på motorvejen mod København
Kvantecomputere svære at sammenligne: Forskere har et andet bud end qubits
Kommentar: Trump og tech-kræfter vil ødelægge EU og dominere Europa: Der er kun én måde at svare på
IC4-skandalen fortsætter: Tog ude af stand til at køre på værksted
Eks-ansat sagde farvel med 80 fyldte kasser: Chipgigant anklager ham nu i spektakulær spionagesag
Mange danskeres drikkevand er farligt forurenet med nitrat: Tjek her, om dit også er
USA truer Danmark med cyberspionage: To slags virksomheder er ekstra udsat
Betonklodser på julemarkeder kan gøre terrorangreb farligere: »Helt hul i hovedet«
Microsoft bygger tre nye datacentre i Danmark
Australien forbyder sociale medier for børn og teenagere
Et træ i byen koster op mod 90.000 kroner - så kommune skabte 22.000 digitale tvillinger
Forskere råber nu politikere op: Elbilerne sviner stiltiende byerne til med farlige partikler
Politiet mørklægger vigtige it-våben: Ingeniøren fandt dem let frem på nettet
Køkkentips: Dette skal du ifølge umami-eksperten have på smagshylden derhjemme
Opskrift: Gastrofysikerens brune julesovs med masser af umami
Umami-ekspert giver tips: Sådan skruer du op for ‘bassen’ i al slags mad
Skattekroner spildt: To ud af tre boligejere havde alligevel købt en varmepumpe
Cyberkriminelle vækker ondsindet kode, der i årevis sov i millioner af browsere
Historisk temperaturrekord: Klimaet rammer for første gang nedslående milepæl
Beredskabsekspert enig med norsk forsker: »Tænk jer om, før I kyler de gamle brændeovne ud«
To ud af tre af Energinets elnet-projekter koster mere end lovet: »Det er naturligvis skuffende«
Synspunkt: Ingeniører har brug for samfundsvidenskab og humaniora – ellers risikerer vi blinde vinkler
Endelig et offentligt it-mirakel: Kæmpe modernisering rammer plet – til tiden, til prisen og uden kaos
Det regner med penge til kvanteteknologi: »Vi vil have brugbare computere snart«
Nina mærker vindmøllernes brummen i brystet: »Det har været fuldstændig vanvittigt«
Gigantisk dansk mikrobe-kortlægning giver endnu et argument for mere vild natur
Vidensindlæg: Robotdirektør: Nye hyldevaresystemer fyrer op under automationen
Bliver Europa nogensinde energi-uafhængig?
Ægtepar tabte ladestander-sag i Højesteret: Folketinget stemmer nu for nye regler
IBM-topchef advarer: Boom i datacentre er en økonomisk illusion