* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 82
I alt: 82

Forfatter Emne: gammel opfindelse - Lynafleder  (Læst 13556 gange)

ahoj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
gammel opfindelse - Lynafleder
« Dato: 14, September 2007 - 12:55 »
Efter sommerens uvejr, og omtale af "gammel opfindelse - Lynafleder" i det gl. forum, har jeg i sommerens løb gået og funderet over, om jeg kunne anvende mine sternbræddeafdækninger i mine gavle som lynafledere ved at tilslutte dem til 2 ubenyttede jordspyd med en samlet modstand på 4 ohm. Sternbræddeafdækningerne er fremstillet af rustfaststålplade 100x0,5 mm. Jeg har indtryk af at prof. lynafleder er holdt i en afstand af bygningen, det er selvfølgeligt ikke muligt i mit tilfælde.
Jeg vil selvfølgelig udligne de to jordspyd og afdækningerne.
Der er 17 m mellem afdækningerne, så hvis jeg har forstået den gl. debat korrekt, må disse beskytte hele huset

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: gammel opfindelse - Lynafleder
« Svar #1 Dato: 14, September 2007 - 14:06 »
Lynaflederne behøver ikke nødvendigvis at holde afstand til huset. Det afhænger af husets materialer og geometrien.

Hvis du har et tag med sædvanlig hældning og dine sternbradder sidder nede i kanten af taget vil de ikke kunne beskytte huset.

Over gangsmodstanden til jord er ikke så afgørende, Det vigtigste er at få fordelt lynstrømmen så hus og omgivelser følges ad i den potentialrejsning der kommer . og at indkommende fjerne ledninger er potentialudlignet. 
Med en lynstrøm på 10 kA  og 4 Ohm  får du en potentialhævning  på  40 kV . Så kan du jo nok indse at der er mulighed for hændelser i forhold til ledere som ikke følger med op.

Få fat i et seriøst skrift om lynbeskyttelse så vil du også kunne slå efter om din rustfri sternafdækninger har dimen´sion stor nok til ikke at "brænde igennem" jeg er tvivlende på grund af materialets relativt dårlige ledningsevne.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk