* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 43
I alt: 43

Forfatter Emne: LPG til min bil?  (Læst 13668 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
LPG til min bil?
« Dato: 19, September 2007 - 17:30 »
Det har nok ikke undgået jeres opmærksomhed at jeg pt. arbejder i Rumænien og i Tyrkiet.

Hernede er det at konvertere sin bil til LPG det helt store.

Ud med reservehjulet - ind med gastanken. Lidt forbindelser til motor og en omskifter/indikator ved siden af autoradioen og så kører man på brændstof til 3/4 af benzin-prisen.

Hernede kan autoværkstedet oven i købet gøre det for en billig penge.

Men inden jeg kører min bil herned har jeg lige et par spørgsmål:
1) kan man overhovedet købe LPG i Danmark?
2) er det billigere end Diesel/Benzin?
3) hvordan er det med energi forbruget? km/l bedre dårligere end Diesel/Benzin?

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: LPG til min bil?
« Svar #1 Dato: 19, September 2007 - 18:14 »
Jeg kommer lige fra ferietur i Frankrig . Der har alle de store tankstationer GPL ( de franske har omvendt ordstillig) til ca halv literpris.  En moderne bil med lambdasonde og regulering af gasmængden efter den burde kunne køre tilnærmelsesvis lige så langt på en liter butan som på benzin, selv om brændværdien pr liter er noget mindre.
 På Balkan fik man i gamle dage ved tankning hovedsageligt butan, som har mindre oktantal end den propan, man hovedsageligt fik i nordeuropa. Det er kun et problem for biler, som normalt skal have 97 oktan benzin eller højere. Moderne computerstyrede biler tåler lavoktanbrændstof, idet de har en bankesensor og regulerer tændingen derefter. Det giver bare dårligere ydelse og dårligere økonomi.

Hvis der ikke er elektronisk styring af gasmængden, skal du ikke regne med mere end i bedste fald 80% ydelse regnet i km/l, og noget mindre med propan.

Du kan ikke mere i Danmark opdrive en offentlig tankstation for bilgas. Virksomhederne har det internt til gaffeltrucks.
Afgiftændring har ødelagt den økonomiske fidus ved det, og så er det gledet ud, samtidig med at vi fik nogle fordyrende nye sikkerhedskrav til installationen.  Dit bulgarske anlæg vil næppe klare en dansk bilinspektion. Men det skal det vel heller ikke.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk