* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 41
I alt: 41

Forfatter Emne: Brunering af messing  (Læst 67874 gange)

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Brunering af messing
« Svar #15 Dato: 25, Februar 2008 - 09:00 »
I går kom det så vidt - bade med NaOH, svovlsyre og svovllever samt et stort med destilleret vand, naturligvis.
Jeg havde skåret en messingplade op i mindre prøvestykker, så jeg kunne forsøge mig lidt frem.

Resultat: 100% FLOP!

Svovllever egner sig åbenbart ikke til messing - måske til sølv, det er der man finder de fleste referencer på nettet.
Jeg vil nu besøge en våben/jagtforretning og se hvad de har til messing.

MvH,

Bent.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Brunering af messing
« Svar #16 Dato: 26, Februar 2008 - 23:27 »
Det var da en sørgelig afslutning på forsøget!
Som tidligere nævnt har jeg ingen erfaring, men et kvalificeret gæt er, at zinkindholdet i messing ødelægger processen - zinksulfid er ikke sort, men hvidt.

Jeg har imidlertid taget udfordringen op og fundet et par engelsksprogede opskrifter beregnet til messing.

Først stødte jeg på U.S. Militaria Forum, hvor spørgsmålet har været oppe og endte med en anbefaling af produktet "Brass black".
Dette produkt kan købes mange steder på nettet - men øjensynligt kun i USA, og der er af uransagelige grunde eksportforbud  :(
Det er dog værd at spørge efter hos en dansk våbenhandler ...

Til hjemmebrug fandt jeg flere opskrifter, der ser lovende ud:

http://www.bozzle.com/i_Misc.html har en stribe traditionelle opskrifter, herunder en på "bronzing brasswork":
Bronzing Brasswork.
Brass shop-fronts and other brasswork can be given a bronze finish by the following chemical treatment:
Ammonium oxalate . . . . . . 6 oz.
Salammoniac . . . . . . . 6 oz
Vinegar . . . . . . . 2 pints.
Water . . . . . . . . 1 gal.


Jeg ved ikke om ammoniumoxalat er til at skaffe for private (det er et standardkemikalium i kemiundervisning).
Salammoniac hedder på dansk ammoniumchlorid - eller som trivialnavn salmiak.
Vinegar er jo eddike, og her er problemet kun, om der menes den sædvanlige koncentration på 5%.
De engelske mål kan du i givet fald selv omregne.
Lidt højere oppe på samme side står et par opskrifter på patinering af kobber - de kan formentlig også bruges:

Antiquing Copper .
An appearance of antiquity can be obtained on copper or bronze objects, such as casts, door furniture, etc., in various ways. The metal should be clean and free from grease and then immersed in the following solution:
Copper nitrate. . . . . . . 8 oz.
Calcium chloride . . . . . .8oz
Ammonium chloride . . . . . 8oz
Water . . . . . . . . 1 gal.
Alternatively, use the following:
Nitrate of iron . . . . . 4 oz.
Hyposulphate of soda . . . . . 4 oz
Water . . . . . . . 1 quart.
Apply until the required tone is obtained and then rinse with clear water.

Kemikalienavnene i disse to opskrifter kan let oversættes - bortset fra "hyposulphate of soda" - der til gengæld er ganske nemt at skaffe. Det kaldes på dansk natriumdithionit og bruges som affarvningsmiddel til tøj. Det kan følgelig købes de samme steder, hvor man forhandler tekstilfarver.

Held og lykke med de videre forsøg - uanset om du nu køber en pasta af ukendt sammensætning eller fortsat prøver selv.

Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Brunering af messing
« Svar #17 Dato: 02, April 2008 - 14:08 »
Så fik jeg fat på "Brass Black" via en internethandler i Tyskland.
Jeg besøgte først en våbenhandler som havde produktet, men ikke ville sælge det til en privatperson.
Der er ingen angivelse af hvad væsken indeholder andet end en kraftig giftadvarsel med øjeblikkelig indtagelse af brækmiddel hvis man har lyst til at drikke.
Advarslen går på at Brass Black indeholder Selendoixid. Men der er nok andre virkemidler, mon ikke?
Jeg prøver det en af de kommende dage.

MvH,

Bent.

hansw

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 72
    • Vis profil
Sv: Brunering af messing
« Svar #18 Dato: 07, April 2008 - 10:46 »
Jeg har en lille bog om metalfarvning, - meget gammel, som jeg genså fornylig. Den indeholder en hel del opskrifter.
Hvis det har interesse kan jeg skanne noget af den ind og lægge op et eller andet sted.
(Inden den forsvinder i det almindelige rod igen.)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Brunering af messing
« Svar #19 Dato: 07, April 2008 - 11:28 »
Hvis du har mulighed for at scanne den ind som en PDF-fil vil det være i top, ellers scan løs og så fikser jeg det.

Der er plads på vores webhotel.

Send det til mig, eventuelt via www.sendspace.com hvis det er mere end 10MB.

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

hansw

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 72
    • Vis profil
Sv: Brunering af messing
« Svar #20 Dato: 09, April 2008 - 10:10 »
Ok, jeg starter scanneren ved først komne lejlighed.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk