* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 90
I alt: 90

Forfatter Emne: Så forstår jeg bedre hvorfor...  (Læst 15560 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Så forstår jeg bedre hvorfor...
« Dato: 29, September 2007 - 11:03 »
jeg altid er uheldig. Adgangsbegrænsning til universitetet kom da jeg skulle begynde, husprisernes himmelflugt som kun gav mig udgifter og ingen ekstra friværdi, min pensionsopsparing der bliver udhulet af pensionopsparingskat, at jeg for 10 år siden skulle betale ekstrabidrag til en efterløn som jeg aldrig får, at jeg skal betale arbejdsmarkedsbidrag (bruttoskat) selv om ledigheden er den laveste i årevis og begrundelsen for skatten er væk...

Læst på Niels Krause-Kjærs blog på Berlingske.dk:
"'68erne har ingen skam i livet
'68erne er danmarkshistoriens mest forkælede generation, og har ingen skam i livet.  Hele menneskehedens udvikling er båret af forældres ønske om, at børnene skal have det lidt bedre. Det stoppede med ‘68erne - den store, store generation født i årene efter 2. Verdenskrig - som med forbløffende intensitet har evnet at dominere lovgivningen til gavn for sig selv...

...Nu er generationen så ved at komme i efterlønsalderen på et tidspunkt, hvor samfundet råber på arbejdskraft. Ingen politikere tør trodse den store og stærke generation ved at fjerne eller stærkt begrænse efterlønnen. Så er det straks mere enkelt at lade dem slippe for at betale skat! Den forgyldte generation med livslang medvind på cykelstien, store gulpladebiler, friværdi, rejser til syden og adgang til skatteunderstøttede golfbaner. Den generation, der festede og smed regningen ind i børneværelset - nu skal den slippe for at betale skat, bare den gider arbejde lidt mere. Alt imens knokler ’68ernes børnebørn for at få råd til et hus mindre end 50 km fra den storby, hvor de arbejder.

Men, kunne nogle indvende, forslaget fra Dansk Industri om en skatterabat kan vel også komme andre generationer end ‘68erne til gavn? Niksen. Ifølge forslaget skal det nemlig afskaffes i 2017. Nogen skal jo betale festen."


god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Det var slet ikke DI's forslag...
« Svar #1 Dato: 03, Oktober 2007 - 08:13 »
Det var Venstres statsminister som i fortvivlelse over et skatte-nederlag i sidste måned ville ha et nyt forslag om skattelettelse gennemført i håb om at vinde næste folketingsvalg.

Derfor havde Fogh-Rasmussen bedt sine to venner: Skov fra DI og Krause-Kjær fra Berlingske om at diskutere sit nyeste forslag inden han selv fremlagde det.

Uddrag fra Statsministerens åbningstale:
"...Men regeringen vil allerede her i efteråret fremlægge en ambitiøs plan for at skaffe mere arbejdskraft i Danmark. Dels ved at få endnu flere mennesker her i landet flyttet fra overførselsindkomst til arbejde. Dels ved at tiltrække kvalificeret arbejdskraft fra udlandet.

Planen indeholder 10 hovedpunkter:
...
3. Vi vil give folkepensionister bedre mulighed for at arbejde uden at blive trukket i pensionen. Og vi vil gøre reglerne om opsat pension mere fleksible, så det bedre kan betale sig at udsætte pensionsalderen.

4. Vi vil indføre et særligt nedslag i skatten af arbejdsindkomst på maksimalt 100.000 kr. for skatteydere, der er 64 år. For at få skattenedslaget skal man have været fuldtidsbeskæftiget fra 60 års alderen.
..."

Konspirations teori?

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Så forstår jeg bedre hvorfor...
« Svar #2 Dato: 03, Oktober 2007 - 16:45 »
Jeg er ikke med....hvad er det du præcist bedre forstår?

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Så forstår jeg bedre hvorfor...
« Svar #3 Dato: 09, Oktober 2007 - 17:21 »
Referat fra Statsministerens Tirsdags pressemøde:
Ekstra Bladet d 09.10.07.
"Fogh forgylder de gamle
230.000 kr. i skattelettelser til 68’er-generationen

Det var en kraftig underdrivelse, da statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) i sin tale ved Folketingets åbning 2. oktober lovede ekstra skattelettelser på 100.000 kr. til vælgere over 64 år, der bliver på arbejdsmarkedet.

Skatterabatten blev præsenteret som gulerod, for at skaffe flere hænder på arbejdsmarkedet. Men i virkeligheden er gaven til 68-generationen mere end 230.000 kr., fordi den i forvejen modtager 130.848 kr. for at fravælge muligheden for efterløn og bliver i jobbet til 65-årsfødselsdagen.

- Jeg erkender, at det er et utraditionelt middel, men vi står også i næsten en desperat situation med mangel på arbejdskraft. Derfor må vi gribe til utraditionelle initiativer ved at give en gulerod til dem over 60 år, sagde Fogh på sit ugentlige pressemøde tirsdag.
"

og der vel kun en til at betale - mig :(
Så pension bliver vel noget jeg må læse om i historiebøgerne.

god debat

Miikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Så forstår jeg bedre hvorfor...
« Svar #4 Dato: 15, Oktober 2007 - 21:25 »
Jeg er ked af at du ikke er så gammel Mikael, at du har sat dig ind i reglerne om efterløn og pension........og at gå på arbejde når man kan få penge for at gå hjemme.

Hvis jeg skal skal knokle på et arbejdsmarked, når jeg kunne holde fri så vil jeg så gud ikke modregnes time for time i mine brandbeskattede pensioner.

Spørg du Morten hvorfor han valgte at komme på efterløn......idiotiske arbejdsforhold.

Hvis du er misundelig på dem der i forvejen er så dumme at blive på arbejdsmarkedet som jeg , hvor de igennem skatten betaler deres egen bonus i den periode, hvor de har været på arbejde, istedet for at holde fri.

Du kan simpelthen ikke regne Mikael... det kan Fogh til gengæld.

Og det er ikke 68´ere der forgylder sig selv.....det er politikere,  der ved, at de ikke bliver genvalgt ,hvis de rører ved folks pensionsområder, herunder efterlønnen.

De ved også, at det giver problemer, hvis man ukritisk importerer arbejdskraft, der ikke er integrabel i den danske befolkning og derved belaster socialomkostningerne.

Det er derfor en smart og utrolig billig måde, at løse manglen på arbejdskraft.

Mit spøgsmål er direkte til dig, ville du gå på arbejde et helt år for 100000kr skatte rabat hvis du kunne gå derhjemme med fuld ingeniørpension, og du fandt, at dit arbejde var en uinteressant plage??



Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Så forstår jeg bedre hvorfor...
« Svar #5 Dato: 16, Oktober 2007 - 08:21 »
Jeg er ked af at du ikke er så gammel Mikael, at du har sat dig ind i reglerne om efterløn og pension........og at gå på arbejde når man kan få penge for at gå hjemme.

Hvis jeg skal skal knokle på et arbejdsmarked, når jeg kunne holde fri så vil jeg så gud ikke modregnes time for time i mine brandbeskattede pensioner.
...
Mit spøgsmål er direkte til dig, ville du gå på arbejde et helt år for 100000kr skatte rabat hvis du kunne gå derhjemme med fuld ingeniørpension, og du fandt, at dit arbejde var en uinteressant plage??

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, simpelthen fordi jeg ikke har været i den situation. Jeg har som projektansat i de seneste 16 år stort set skiftet arbejdsplads og kolleger hvert år.

Hvorfor skal en gruppe ha en skattefordel fremfor andre?

Jeg erkender jeg ikke har forstand på skatte- /samfundsøkonomi. I mit lille hoved er der kun nogle ideer og opfattelse af hvad der er retfærdigt:
  • jeg er tilhænger af et progressivt skattesystem fordi de bredeste skuldre kan bære mest og der er endnu ikke fundet en bedre skattefordelingsmodel.
  • Vi er et samfund og ikke en samling egostiske anarkister. For at vores samfund kan køre sundt og godt er det nødvendigt med indtægter - skat.
  • Min far begyndte på arbejdsmarkedet da han var 18 år og jeg da jeg var 26 år, så alene af den grund bør jeg ikke begynde få pension før 8 år senere end min forældre.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Så forstår jeg bedre hvorfor...
« Svar #6 Dato: 16, Oktober 2007 - 23:38 »
Mikael du skriver

Citér
Hvorfor skal en gruppe ha en skattefordel fremfor andre?

Og jeg kan stille modspørgsmålet hvorfor skal Dyremose have mere i lønposen end 3000 kassedamer?

Udbud og efterspørgsel.

Så jeg skærer det lige ud i pap.

Det er gør din indsats og kræv din ret......men tænk dig lige om.

Efterlønnen blev i sin tid skabt for at løse et arbejdsløshedsproblem.
Der var ikke arbejde til alle.

De der havde job blev i deres job og det med førte at de unge ikke kunne komme i arbejde. Så man tilbød de ældre at de kunne give plads til de unge ved at de mest udslidte skulle kunne gå på efterløn. Der skete så bare det det at alle over 60 blev presset ud af arbejdsmarkedet af arbejdsgivere og kolleger.

Det gør man ikke en gang til. Man opdagede også at der var forskel på en efterlønner og en ung arbejdsløs.

For de ældre havde kvalifikationer, de unge endnu ikke havde tilegnet sig. Og når de "gamle" havde forladt arbejdsmarkedet så kunne man ikke skaffe dem tilbage på markedet uden at straffe dem!!!!

paradokset er så at mange af dem, som blev presset ud af markedet bare fordi de var fyldt 60, kan idag heller ikke få arbejde igen.

Hvis de var blevet i deres gamle job, som de egentlig opfyldte til arbejdsgiverens fulde tilfredshed, så havde de været gode skatteborgere og en indtægt for staten. Som efterlønner(folkepensionist) er man en direkte udgift for staten.

Hvis staten ønsker at formindske den udgift, som efterlønnen er, må man jo komme med et tilbud, der er stort nok til at de der kan, bliver på markedet.

Du har en ret til efterløn......frihed......som staten ønsker at mindske størrelsen af ved at købe sig din tid...på grund af arbejdskraftmangel...så du bliver en indtægt istedet for en udgift.......spørgsmålet er så, hvad vil du sælge din frihed for. 


 



Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Så forstår jeg bedre hvorfor...
« Svar #7 Dato: 17, Oktober 2007 - 06:52 »
Mikael du skriver

Citér
Hvorfor skal en gruppe ha en skattefordel fremfor andre?

Og jeg kan stille modspørgsmålet hvorfor skal Dyremose have mere i lønposen end 3000 kassedamer?

Jeg er fuldstændig ligeglad med hvad folk tjener - men får du løn svarende til 3000 kassedamer så skal du også betale skat som 3000 kassedamer - mindst.

Jeg er stor tilhænger af de gamle dyder: "Gør din pligt og kræv din ret"

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Så forstår jeg bedre hvorfor...
« Svar #8 Dato: 17, Oktober 2007 - 19:35 »
Og mit svar er

Min ret er at få en skattefordel, hvis jeg bidrager med en indsats, som andre ikke vil yde!
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Så forstår jeg bedre hvorfor...
« Svar #9 Dato: 17, Oktober 2007 - 19:47 »
Jeg forhandler løn med firmaet ikke med skattevæsnet.

Detteher minder mig om Asterix og Cleopetra, hvor bygningsarbejderne strejker for at få mindre i løn så de kan få flere skattefradrag og flere sociale ydelser.
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Så forstår jeg bedre hvorfor...
« Svar #10 Dato: 17, Oktober 2007 - 21:00 »
Så har du et par "torskegilder tilgode"  ;D ;D



Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk