* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 57
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 40
I alt: 40

Forfatter Emne: Internethandel med garanti  (Læst 14603 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Internethandel med garanti
« Dato: 01, Oktober 2007 - 14:46 »
Som omtalt andetsteds så skal jeg købe nyt fjernsyn.
her vil jeg ikke diskutere det tekniske men, hvordan jeg køber mit fjernsyn.

ekstrabladet.dk fredag den 20 September, kunne man læse om internet handelsfirma som ikke vil overholde reglerne.

I kolofonen til artiklen står:
"Stol ikke blindt på e-mærket
Der er ofte gode tilbud og billige priser på internettet, men lige så ofte kan det være meget svært at få god kundeservice, hvis noget går galt – reparation og ombytning kan i grelle tilfælde trække ud i månedsvis.

Indtil videre har Getmore – ligesom 462 andre hjemmesider – e-mærket.

Det er en garanti for, at hjemmesiden overholder diverse love og regler, og mærket er dermed en sikkerhed for forbrugeren. Men man bør ikke stole blindt på en netvirksomhed, bare fordi den har fået det blå stempel:

– Før en virksomhed får e-mærket, gennemgår vi hjemmesiden og selve firmaet for at se, om alt er i orden.

– Der, hvor vi slipper, er ved kundeservicen. Vi reagerer dog, hvis der er løbende erfaring med dårlig kundeservice, siger Lars Schmidt Larsen fra e-handelsfonden, som står bag e-mærket. "


Kigger man for eksempel på www.hifipriser.dk så står ovenstående firma med både DK mærket, e- mærket og med 5 stjerner ud for kundeservice.
Så dette skulle være et godt, sikkert sted at handle - men det er det åbenbart ikke.

Hvad så?

Det er da klart at jeg kigger på internethandel for mit nye fjernsyn, jeg er klar til at bruge mange penge, men jeg vil ikke snydes eller være til grin.

For eksempel: hos Merlin på Bornholm kan jeg købe et fjernsyn for 13.000 kr, men går jeg på internettet kan jeg købe samme fjernsyn (firma, mærke og type) til 9.000 kr hos et DK- og e- mærket firma.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Internethandel med garanti
« Svar #1 Dato: 01, Oktober 2007 - 15:58 »

Jeg ved ikke om der er forskel på bornholmere og jyder, men når det kommer til køb af alt andet end fødevarer, har jeg som jyde ofte held til at "prutte" prisen ned.
Hvis du hos Merlin henviser til internetprisen på dit ønskede tv er jeg næsten sikker på, at han er til at forhandle med.

Hvis Merlin vil acceptere en pris på kr 10.000 ville jeg slå til pga. af:
1) God service og vejledning, samt det er nemmere at reklamere hvis der er fejl på apparatet.
2) Handlen bliver holdt i nærområdet (butikken bliver bevaret og den betaler skat til kommunen)

mvh Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Internethandel med garanti
« Svar #2 Dato: 01, Oktober 2007 - 16:11 »

Jeg ved ikke om der er forskel på bornholmere og jyder, men når det kommer til køb af alt andet end fødevarer, har jeg som jyde ofte held til at "prutte" prisen ned.
Hvis du hos Merlin henviser til internetprisen på dit ønskede tv er jeg næsten sikker på, at han er til at forhandle med.

Hvis Merlin vil acceptere en pris på kr 10.000 ville jeg slå til pga. af:
1) God service og vejledning, samt det er nemmere at reklamere hvis der er fejl på apparatet.
2) Handlen bliver holdt i nærområdet (butikken bliver bevaret og den betaler skat til kommunen)

mvh Uffe

Prutte prisen ned måske men ikke 25%.

Merlin betaler ikke skat - det er et islandsk investeringsselskab. Medarbejderne betaler skat, men de er også provisionslønnede.

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Internethandel med garanti
« Svar #3 Dato: 01, Oktober 2007 - 16:37 »
Du skal aldrig forhandle med medarbejderne hvis du vil "prutte" om prisen. -Du skal handle med butiksindehaveren som har kompetencen til at slå af på prisen.
Hvis ikke du kan slå en handel af, som du kan være tilfreds med, skal du gøre ham klart at købet bliver foretaget over "nettet". -SÅ KA' HAN LÆRE DET ;)
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Internethandel med garanti
« Svar #4 Dato: 01, Oktober 2007 - 16:51 »
...Hvis ikke du kan slå en handel af, som du kan være tilfreds med, skal du gøre ham klart at købet bliver foretaget over "nettet". -SÅ KA' HAN LÆRE DET ;)

Nu er vi så der hvor jeg gerne vil fortsætte diskussionen.

på føromtalte hjemmeside med priser har jeg nu 10 internet virksomheder, der sælger samme tv. hvilke kriterier skal jeg bruge i udvælgelsen? hvad skal jeg gøre udover at lægge mærke til DK- og e-mærket ?

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Internethandel med garanti
« Svar #5 Dato: 01, Oktober 2007 - 19:19 »
En virksomhed hvor man nemt og enkelt kan se den fysiske adresse, telefon og navn på ansvarlig person er altid et godt tegn.

der er folk som alligevel har mistet penge uden at der er kriminelt fup. De forudbetaler, leverancen trækker ud og firmaet går konkurs i mellemtiden.
Sikreste middel mod det, er at få varen sendt pr efterkrav.
Det ville jeg gøre, hvisså dyr en ting skulle sendes. Så er opkrævningsomkostningerne småpenge i forhold til hvad der kan spares på nethandel, eller tabes ved en konkurs.
Jo billigere et firma tilbyder sådan en vare, mod forudbetaling, jo større er risikoen.
Jørgen Harbst

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Internethandel med garanti
« Svar #6 Dato: 01, Oktober 2007 - 20:15 »
Jeg betaler ikke forud jeg betaler med Dankort.

forbrugerstyrelsens hjemmeside står:
"Betaling med betalings- eller kreditkort, hvor du indtaster kortnummer, udløbsdato og eventuelt kontrolcifre, giver generelt den bedste sikkerhed. Hvis varen ikke dukker op, kan banken tilbageføre pengene til din konto.

Generelt er forudbetaling med fx giro, bankoverførsel, check o.l. en dårlig ide. Hvis varen aldrig dukker op, kan pengene være tabt.
"

Den med synlig adresse virker ikke, for alle selskaber med DK og e-mærke er a/s eller aps, men hvis firmaet vil udlevere varen fra en butik eller lager så har man måske fat i noget. Dog er det nemmere for dig end for mig at tage et smut til Herlev.

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Internethandel med garanti
« Svar #7 Dato: 01, Oktober 2007 - 21:17 »
Kig evt. i det link jeg postede i forbindelse med en anden tråd forleden.
http://www.forbrug.dk/fileadmin/Filer/Ren_besked/Ren_besked_om_internet_og_postordre.pdf

MVH Tommy

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Internethandel med garanti
« Svar #8 Dato: 01, Oktober 2007 - 23:02 »
Jeg har kun en enkelt dårlig erfaring med internethandel: Jeg købte en færgebillet, og der skete noget med forbindelsen EFTER at jeg havde afgivet betalingsoplysninger, men INDEN jeg fik mit referencenummer.
Mols-Liniens kontor havde aldrig hørt om noget lignende, så jeg fik en sludder for en sladder og næste trin var at spørge banken om tilbageførsel.
SVARET VAR BEKRÆFTENDE.
Jeg kunne naturligvis få pengene tilbageført, men der var bare en masse papirbøvl ...
Da de ikke anså Mols-Linien for et fupfirma, opfordrede mig til at prøve at klage direkte en gang til, og denne gang var jeg lidt mere ihærdig, kom igennem til bogholderiet, fik løst mit problem og fik en undskyldning.  :)

Derimod har jeg fornylig købt hårde hvidevarer til mit nye hus og snusede hos diverse forhandlere, som alle var langt dyrere end nettet.
Jeg endte hos den butik, som jeg havde mest fidus til, med en forslagsliste (et par specifikke valg) og i hvert tilfælde billigste internetpris anført ved siden af. Det lykkedes næsten forhandleren at matche disse priser, og han fik ordren.
Sådan kan man altså også prutte!  ;D
Mvh. Morten Jødal

Rasmus N

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Internethandel med garanti
« Svar #9 Dato: 02, Oktober 2007 - 12:17 »
Hvis jeg skal til at handle i en netbutik, som jeg ikke har brugt før, plejer jeg lige at Google lidt på firmanavnet for at se om der dukker nogen ubehageligheder op.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk