* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 42
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 34
I alt: 34

Forfatter Emne: Guigg-timer bruger 6 watt i standby off mode.  (Læst 46777 gange)

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Guigg-timer bruger 6 watt i standby off mode.
« Dato: 06, Oktober 2007 - 20:18 »
-Det er er ellers en meget brugevenlig kontaktur, hvor alle programmer kan vælges med en' tast.
-En mobil-lader bruge ca. 3 watt.
-Så jeg håber politikerne vil begynde at stille flere krav til fabrikanternes energi-mærkning af elektrisk udstyr?
-Jeg har ikke fundet ud af, hvor kontakturet bliver produceret?
-Jeg har andre kontakture med 0 watt energiforbrug i standby-off-mode og de har indbygget en lille genopladelig batteri på print-pladen.

mvh jj

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Guigg-timer bruger 6 watt i standby off mode.
« Svar #1 Dato: 06, Oktober 2007 - 22:09 »
Det var godt nok meget...50 kWh pro anno.

Da ingenting er gratis...undtagen lommeuld(Ellemann Jensen), så er mit spørgsmål , hvor mange kW forbruger laderen så på, at lade det opladelige batteri op? ;)

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Guigg-timer bruger 6 watt i standby off mode.
« Svar #2 Dato: 07, Oktober 2007 - 11:23 »
Hvorfor har du valgt en forbruger af 18.6 volt, istedet for en 12 volts sag.

Jeg synes iøvrigt, at den 12 volts betragtning der i dit indlæg, er tankevækkende og interessant.

Jeg er også irriteret over, når man rejser, i det nødvendige, at skulle  medbringe diverse transformatorer, til telefoner, kameraer og andet blærbart kommunikations og måleudstyr, fordi de alle fabrikanter mener at  deres  valg af spændinger er den rette.

Fra Nokia´s 3.7 volt og i værste fald til 24volt strømforsyninger. Ikke alene kunne der spares milliarder i strømforbruget ved at have en 12 volts installation.

Det er jo også evident, at den mængde af transformatorer der er tale om, heller ikke er gratis og CO2fri i deres fremstillingsprocesser.

Der står så bare det minimale ønske tilbage, at løse; Der skal være12volts installationer i bygninger over hele verden. ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Guigg-timer bruger 6 watt i standby off mode.
« Svar #3 Dato: 07, Oktober 2007 - 13:27 »
Min HP er født med den størrelse adapter

Problemet med lav volt, jævnstrøm spænding er vel at der er stor modstand i ledningerne, så man kan vel ikke lave et distributionsnet for 12V=.

Men inden i vores huse kan vi så "sagten" lave et lavvolt jævnspændingsnet. spørgsmålet er vel blot hvor stor skal denne så være? 12, 18, 24V?

I dag kan mange at vores gadgets oplades via pc'ens USB-stik. Senest har jeg set dette hos www.usbcell.com :



AAA batteri, mobiltlf-batteri, og 9V batteri
(spørgsmålet så om de 5V USB-en giver kan produceres bedre en via pc'en?)

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Guigg-timer bruger 6 watt i standby off mode.
« Svar #4 Dato: 07, Oktober 2007 - 13:59 »
Citat fra: B Mønnike
Da ingenting er gratis...undtagen lommeuld(Ellemann Jensen), så er mit spørgsmål , hvor mange kW forbruger laderen så på, at lade det opladelige batteri op?
-Det har jeg ikke målt, da det bare er en knapcelle med lodde-terminaler og timeren bliver aldrig varm.
-Jeg har kun målt på Quigg-timer-forbruget med en almindelig husholdnings-watt-meter fordi jeg ikke kunne forstå, hvorfor Quigg-timer blev varm i standby-mode.
-Den er forsynet med et batteri, men den lever nok kun strøm til uret og ikke til start af relæ on.
-Måler jeg Quigg-timer standby-forbruget med thru-rms-multimeter får jeg:
P = 231,3 * 34,5/1000 = 7,98 watt relæ off
P = 231,3 * 34,7/1000 = 8,03 watt relæ on

mvh jj

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Guigg-timer bruger 6 watt i standby off mode.
« Svar #5 Dato: 07, Oktober 2007 - 14:50 »
Hej Mikael

Det er tilsyneladende en smart løsning med med de USB opladelige batterier.......det sørgelige er at de maximalt er på 1300 mAh pr stk. i AA versionen

Battery Type
Rechargeable AA NiMH Battery 1.2v 1300mah


Mit kamera ville ikke engang tænde med et batter af den størrelse

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Guigg-timer bruger 6 watt i standby off mode.
« Svar #6 Dato: 07, Oktober 2007 - 16:55 »
hov hov jj

Sådan kan man ikke beregne effekt.

selv om din strøm skulle være målt korrekt som effektivværdi forudsætter din udregning både

 --at faseforskyudningen er nul 
  og 

-- at strømmen er sinusformet.

Især det sidste er næppe tilfældet, når der er ensretning involveret.
Jørgen Harbst

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Guigg-timer bruger 6 watt i standby off mode.
« Svar #7 Dato: 07, Oktober 2007 - 19:54 »
Citat fra: harbst
....,at strømmen er sinusformet.

Især det sidste er næppe tilfældet, når der er ensretning involveret.
-Hvorfor skal strømmen være sinusformet når der bruges thru-rms-multimeter til måling af strømmen?
-Er det ikke rimeligt at regne spænding og strøm i fase når strømmen er nul hver gang spændingen er nul?

mvh jj

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Guigg-timer bruger 6 watt i standby off mode.
« Svar #8 Dato: 08, Oktober 2007 - 09:45 »
jj, Harbst har ret.

"-Hvorfor skal strømmen være sinusformet når der bruges thru-rms-multimeter til måling af strømmen?"
Det skal den heller ikke, her har du ret (det hedder i øvrigt TRUE-rms).

"-Er det ikke rimeligt at regne spænding og strøm i fase når strømmen er nul hver gang spændingen er nul?"
Hvor ved du det fra? Har du haft et to-kanals oscilloskop på?

Med det jeg kender til sådanne små apparater er det du ser næsten kun blindeffekt (som du ikke betaler for).

To muligheder:

1: der sidder en lille transformator. Den strøm du ser er magnetiseringsstrømmen, faseforskudt 90 grader (induktiv).

2: der sidder en kondensator i serie som "dropper" spændingen. Strømmen du ser er også faseforskudt, men nu i den anden retning (kapacitiv).

Det er ikke muligt at måle effekt med et multimeter, da du kun kan måle ENTEN spænding ELLER strøm på et givet tidspunkt. Rigtige effektmetre måler begge dele samtidigt (True-rms eller ej).

MvH,

Bent.

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Guigg-timer bruger 6 watt i standby off mode.
« Svar #9 Dato: 11, Oktober 2007 - 18:44 »
Citat fra: Bent Andersen
Med det jeg kender til sådanne små apparater er det du ser næsten kun blindeffekt (som du ikke betaler for).
OK! -Kan du oplyse en definitation på blindeffekt?
Citat fra: Bent Andersen
Det er ikke muligt at måle effekt med et multimeter, da du kun kan måle ENTEN spænding ELLER strøm på et givet tidspunkt. Rigtige effektmetre måler begge dele samtidigt (True-rms eller ej).
-Vil resultatet blive korrekt, hvis jeg anvendte to true-rms-multimeter samtidig?  -Med en' til måling af spænding og en' til måling af strøm?
-Vil en evt. faseforskydning ikke nærmest give mindre målt effekt?
-Er det ikke rimeligt at regne med en effekt-forbrug på ca. 6 -> 8 watt når Quigg-timer på det varmeste sted bliver ca.37,8°C i off-mode?
-De 6 watt er iøvrigt målt med en grøn Ide-Line energimåler type PM-200.
-Hvorvidt det er en rigtig effektmeter kan jeg ikke afgøre da jeg aldrig har set forbrugertest på energimåler?

mvh jj

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Guigg-timer bruger 6 watt i standby off mode.
« Svar #10 Dato: 11, Oktober 2007 - 19:54 »
Blindeffekt er et andet ord for den effekt, som svarer til den wattløse strøm.

Stømmen kan deles i to komponenter,  den ene giver rigtig effekt sammen med spændingen og den anden giver effekten nul.  Tallet man får ved at multiplicere denne dels effektivværdi med spændingens effektivværdi kaldes også blindeffekt

Jeg havde skrevet et længere indlæg om kurveform og effektformelen. Det er på en eller anden måde blevet væk.
Den korte version er at Bent Andersen har ret. Strømmen skal ikke nødvendigvis være sinusformet, men der er andre kurveformer, hvor formlen ikke gælder, selv om strømkurven har nulgennemgang samtidig med spændingskurven.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Guigg-timer bruger 6 watt i standby off mode.
« Svar #11 Dato: 12, Oktober 2007 - 11:33 »
-Er det ikke rimeligt at regne med en effekt-forbrug på ca. 6 -> 8 watt når Quigg-timer på det varmeste sted bliver ca.37,8°C i off-mode?

Uanset alle de lærde diskussioner om kurveformer og faseforskydning vil jeg mene, at du har en god pointe i, at apparatet faktisk bliver ret varmt. Så der altså afsættes en ikke helt ringe effekt i det!
Kun undrer jeg mig over, hvor nøjagtigt dit termometer mon er, når du kan angive temperaturen som "ca. 37,8°C"?  ;)
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Guigg-timer bruger 6 watt i standby off mode.
« Svar #12 Dato: 12, Oktober 2007 - 15:02 »
Citat fra: Morten Jødal
Kun undrer jeg mig over, hvor nøjagtigt dit termometer mon er, når du kan angive temperaturen som "ca. 37,8°C"?
-De 37,8°C er målt med en håndholdt-infrarød-termometer, som ifølge manualen er kalibreret til at måle overflader med en albedo på 0,9 og display viser resultater med 1 decimal :)
Guigg-timer har antagelig en albedo på 1? -Jeg har ikke målt temperaturen, hvor Quigg-timer har været tilsluttet i f.eks. 24timer - eller længere i off-mode.
-Jeg er ikke overbevist om, at der er tale om blindeffekt, som jeg ikke betaler for?

mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Guigg-timer bruger 6 watt i standby off mode.
« Svar #13 Dato: 12, Oktober 2007 - 17:17 »
-Jeg er ikke overbevist om, at der er tale om blindeffekt, som jeg ikke betaler for?

Lad mig så skære det ud i pap, da jeg åbenbart ikke udtrykker mig helt klart: Din temperaturmåling BEVISER, at der afsættes varme i apparatet, og det vil sige en effekt, du betaler for.
Om det så er 8 Watt eller lidt mindre, kan vi ikke afgøre (jfr. Harbst og Bent Andersen).

Min lille spøg om nøjagtigheden af din temperaturmåling skal du ikke tage for andet end en spøg - jeg ville ikke have skrevet "ca." foran, når du måler med en decimal.
Mvh. Morten Jødal

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Guigg-timer bruger 6 watt i standby off mode.
« Svar #14 Dato: 12, Oktober 2007 - 20:04 »
Citat fra: Morten Jødal
Min lille spøg om nøjagtigheden af din temperaturmåling skal du ikke tage for andet end en spøg - jeg ville ikke have skrevet "ca." foran, når du måler med en decimal.

-OK! -Det er min erfaring, at det er en god ide at skrive ca. tal så der er noget at kritisere :)
-Men jeg håber politikerne vil undlade at hæve energiskatter og istedet stille flere krav til elektronik-fabrikanter, som producere udstyr, der kræver standby-strøm :)
-Alene en bedre mærkning af watt-forbrug ved udførelser af de forskellige timer-programmer ville være en stor hjælp :)
Guigg-timer-relay.JPG
http://img340.imageshack.us/img340/7690/guiggtimerrelaywp7.jpg

mvh jj

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk