* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 107
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 69
I alt: 69

Forfatter Emne: Kulturforskelle  (Læst 5724 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Kulturforskelle
« Dato: 20, Oktober 2007 - 17:48 »
Jeg Har lige været i Rom på en dejlig kulturferie og har været hele oldtidsmøllen igennem. Det er bare fantastisk at se hvad man kunne for 2000 år siden.

Men så er der meget andet, der er meget forskelligt fra det der sker  herhjemme i Danmark

Det mest bemærkelses værdige er at;

Togene kommer og afgår til tiden!!!!!!!

Man kan vade lige over en seksporet vej, i myldretiden, uden at se sig for og uden at få en skramme.

Der er flere hurtigtkørende scootere end biler og der er fantastisk mange biler. Så mange at ambulncer og andre udrykningskøretøjer næsten ikke kan komme frem!

Taxakørsel er utroligt billigt.

Der 100 meter mellem gående bevæbnede politipatruljer, for ikke at tale om de kørende(i Alfaer).

Men det der får mig til at skrive dette, var et indlæg i morgenposten , hvor en nys tilbagekommen fra Norditalien, fortalte om,  hvor beskidt han oplevede København, ved sin tilbagekomst.

Jeg oplevede det absolut modsatte...absolut modsatte.....jeg oplevede det som om at ....ja jeg kan ikke beskrive det....så rent var der der, hvor jeg kørte fra lufthavnen til Vanløse og videre til Alllerød.

Bortset lige fra de aller vigtigste turiststeder, så var alle vejrabatter grøftekanter fyldt med skidt og lort. Papir, dåser, plastaffald, plastic og glasfasker og andet ragelse flød så man næsten ikke kunne se hvad der var nedenunder.

Og vedligeholdelsen af bygninger og andre ting var gennemsnitlig så dårlig, at det var et rent kulturchok at komme tilbage til København.

Det var også en øjeåbner at opleve den københavnske myldretidstrafik, der oplevedes som racerkørsel, i forhold til den romerske sneglefart i det centrale Rom.


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Kulturforskelle
« Svar #1 Dato: 20, Oktober 2007 - 23:50 »
Jeg kan supplere med to oplevelser fra Rom for ca 18 måneder siden.

Der kom et optog af ridende gendarmer, to grupper , forskellige uniformer og forskelligt farvede heste. De var vist ude at træne til et optog ved et større nationalt jubilæum,som vi hørte om da vi kom hjem. Det bemærkelsesværdige var at der efter hestene kom 3 store feje- og gadevaskemaskiner, som tog sig af hestenes efterladenskaber. Kunne man forestille sig det i København??


Vores hotel lå i et fint ambassadekvarter, med velhaverhuse og kostbare biler.  Som noget helt særligt havde man ægte gamle fiat 500 smukt restaurerede med læderindtræk, men ellers autentiske, som de fandtes overalt i Rom sidst jeg var der i  tresserne.
Der var også en del andre meget små moderne vogne, som kunne finde plads i byen. Men det fineste var åbenbart en ægte Fiat 500, todørs med hængsler bagest.
« Senest Redigeret: 21, Oktober 2007 - 11:01 af harbst »
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk