* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 60
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 57
I alt: 57

Forfatter Emne: Hvad lavede helikopteren?  (Læst 24990 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Hvad lavede helikopteren?
« Dato: 31, Oktober 2007 - 17:19 »
Hej.
Både i går og i dag fløj der en privat heli her og ikke en af de mindste.

Det "underlige" var at, den havde en "konstruktion" under sig som kan beskrives som kun udvendig armering til betonfundament til et hus på 200-1000 m2. Jeg kunne ikke se noget net mellem. Denne konstruktion var hængt op i mange virer og var vandret (for det meste). Mindede lidt om en bikube.
Konstruktionen "fløj" i ca. 20 meters højde over mark. Der var noget der kunne minde om retningsstabilisator, men er i tvivl.

Hvad kan det være?

Målinger af en slags med "konstruktionen" (antenne)?
Hvad søger de her på Lolland?

Skal jeg; sælge, købe, flygte?  ;D ;) ???

Marek.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvad lavede helikopteren?
« Svar #1 Dato: 31, Oktober 2007 - 17:41 »
Den var på jagt efter lollændere der sætter kommaer efter "at" og wire med enkelt "v";D

Så flygt :D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Hvad lavede helikopteren?
« Svar #2 Dato: 31, Oktober 2007 - 17:42 »
Set på dr.dk:
http://www.dr.dk/Regioner/Sjaelland/Nyheder/Lolland/2007/06/13/130114.htm
"Helikopteren leder efter vand i jorden
13. jun. 2007 13.09 Lolland

Det er hverken bortgåede deprimerede eller forsvundne senildemente ældre helikopteren leder efter, når den fra i dag flyver rundt i lav højde over store dele af Vestlolland.

Det er vand.

Med en stor sekskantet jernramme hængende under sig bruges helikopteren til at kortlægge det vestlollandske drikkevand. Udstyret er nemlig i stand til at måle den elektriske modstand i jordlagene ned i flere hundrede meters dybde.

Og kortlægningen af det 100 kvadratkilometer store område foretages af Miljøcenter Nykøbing Falster, der på den måde skaffer sig et billede af, hvor de vandførende jordlag løber. Det er dog i sdste ende kommunen, som skal beslutte sig for, hvordan den ny viden skal udmøntes i konkrete planer for drikkevandet.
"


Jeg kunne huske at jeg engang så et program Videnom, hvor antenne systemet blev forklaret.

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Hvad lavede helikopteren?
« Svar #3 Dato: 31, Oktober 2007 - 18:49 »
Bjarke;
Efter at vi Polakker bæsatte denne læklump i Østersøen; har vi arbejdet meget hårdt på at tage kartofler ud af munden på de lokale. Nogle gange bliver dog oversættelsen af "Lollandsk bonde" til "Baked beans".

Tyrkfejl og kommen, kan kun tilskrives M$ og aldrig mig....! ;) :D



Mikael.
Tak for den artikel. Passer fint.  Men hvad skal Lolland med mere vand?  ??? Jeg er voldsomt overrasket over det der er blevet gjørt her for at drænne markerne. Og det var med håndkraft den gang. >:(

Marek.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Hvad lavede helikopteren?
« Svar #4 Dato: 31, Oktober 2007 - 19:22 »
...  Men hvad skal Lolland med mere vand?  ???...

Putte det på flaske og sælge det på københavnske cafeer eller til at fortynde Nordsjællandske whisky-sjusser - hvis i kan finde på et franskklingende navn. Ellers kan det vel altid kanaliseres og bruges som vaskevand og til toiletskyl. ::)


Fandt et par links:

DR VidenOm:
Jagten på grundvand
På siden er der også et klip fra tv-udsendelsen.

Her er en god artikel om emnet

Her er et link til Aarhus Universitet som har udviklet metoden

Her et et link til noget andet man kan bruge vand i undergrunden til:
kortlægning af undergrunden GeoThermi
God debat

Mikael Boldt 
Ha en god dag

Mikael Boldt

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Hvad lavede helikopteren?
« Svar #5 Dato: 31, Oktober 2007 - 20:28 »
Perfekt svar Boldt. ;D
Det var lige det der hang i luften her, og alt passer.
Har set (linket) udsendelsen nu. Samme dims i luften som her. :)

Tak.

Marek. :)

jimsim

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Hvad lavede helikopteren?
« Svar #6 Dato: 04, November 2007 - 02:09 »
Vi har også lige haft besøg af denne helicopter - men det gik knap så godt...

http://www.tv2fyn.dk/article/142447

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Hvad lavede helikopteren?
« Svar #7 Dato: 26, December 2007 - 23:38 »
Kære moderator Bjarne Mønnike. Selv om det er for sjov er det for billigt at kritisere stavning og tegnsætning. Og hvis du endelig ville rette burde det være korrekt. Du mangler ordet 'staver' før wire for at sætningen er en korrekt sætning.

Den var på jagt efter lollændere der sætter kommaer efter "at" og wire med enkelt "v"
Venlig hilsen
Eigil Winkel

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvad lavede helikopteren?
« Svar #8 Dato: 27, December 2007 - 13:22 »
Jeg er ganske enig Eigil Winkel, at man ikke skal fornærme folk.

Så jeg ser frem til, at du staver mit navn korrekt fremover. ;D

Jeg hedder BJARKE Mønnike og jeg finder det meget fornærmende, at folk uden humor og en pedantisk trang til at irettesætte folk, for deres stavefejl med tilbagevirkende kraft, ikke kan stave mit navn rigtigt. ;)

Men at grave gamle tekster frem i lyset, på den måde du gør det, vil være spild af tid, den slags har man Ekstrabladet og Politiken til.

I din direkte mail til mig skriver du ordret:

Citér
Hje Bjarne, det er for billigt af en moderator. Du mener vel 'staver wire med v'. Hvor blev 'staver' af i din kommentar?
Fej foran egen dør, tak! En moderator er ikke ens mor.


Jeg synes, at hvis man er utilfreds med et indlæg, bør man straks efter skrive et indlæg, med en relateret kritik og ikke vente 2 måneder. I det tidsrum har jeg begravet 3 af mine nære venner!
Jeg kan være død og borte inden en så langsom kritik når min skærm

Nu relaterede mit indlæg sig  dengang til Mareks beskrivelse, af en oplevelse. Marek er ved at lære sig dansk stavning og hvis man ikke kommenterer hans stavning ind imellem, så kommer han ikke videre.

Men samtidigt er det da også en opfordring til alle og mig selv at påse, at den tekst man udgiver er så korrekt, som man magter det.

Nu drejede tingene sig om en tekstfejl. Da disse sider er er ikke et danskkursus, men et teknisk diskussionsfora så bæres der sandeligt over med "tyrk og tsatse fjel", der forekommer i utrolige mængder på disse sider, så længe det tekniske indhold ikke forstyrres.

For præsentererde man indlæggene generelt ,for en danskyndig ville karakteren ikke kunne vises i en PISA karakterskala ;)


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Hvad lavede helikopteren?
« Svar #9 Dato: 27, December 2007 - 21:35 »
HeliKopter..HeliCopter.. Hmmmm...

På en måde har i ret i og kommenterer indlæg, hvor truk og atste fjel gor lasningen til an pinde.

Jeg tager det Meget personligt når nogen kommenter min stavemåde eller formuleringsævnen. Den kan kun blive bedre...og alle rettelser er velkommen.  (ll,mm)
På en side som her er det meningen at budskabet skal formidles; ikke bogstaver.

Vand........Vand......

De fleste dyr kan finde vand indenfor nogle (K)meters afstand. Det Heli()opteren kan er en slags efterligning. af vores evner?

Kan mennesker mærke vand.???

Hvad mener Du..? ::)

Marek.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Hvad lavede helikopteren?
« Svar #10 Dato: 28, December 2007 - 09:22 »
De fleste dyr kan finde vand indenfor nogle (K)meters afstand. Det Heli()opteren kan er en slags efterligning. af vores evner?

Kan mennesker mærke vand.???

Mener du at udstyret under helikopteren bare er en sofistikeret variant af min onkels pilekvist, den han brugte dengang der skulle graves brønd?

Fup eller ej, der var ingen på egnen som ikke begyndte at grave en brønd før onkel havde været der med pile-kvisten.

Måske vi mennesker - midt i alle vores hjælpemidler - har glemt at lytte til vores instinkter.

Uanset hvad, så tror jeg ikke onkel ville kunne tegne et så sofistikeret billede af vandet i undergrunden som den viste teknologi og hvis han kunne, så ville det helikopteren laver på en eftermiddag nok kræve 1000-ender af folk med pilekviste. Hvem sagde beskæftigelsesprojekt?

God debat

Mikael Boldt
 
Ha en god dag

Mikael Boldt

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Hvad lavede helikopteren?
« Svar #11 Dato: 16, Oktober 2008 - 21:47 »
Her i sensommer har jeg lagt mærke til at noget korn på naboens mark ikke modnede som resten. Der var en slags grøn stribe på marken. Der er nogle træer omkring, men det forklarer absolut ikke , at skyggen havde den effekt.
Naboens brønd er "altid" fyldt, mens min er tom.

Marek.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvad lavede helikopteren?
« Svar #12 Dato: 18, Oktober 2008 - 13:54 »
Du antyder selv, at naboens jord i en "stribe" (lidt upræcist udtrykt) er mere vandførende end resten.
Arkæologer har, lige så længe som luftfotografering har været kendt, udnyttet, at gravearbejde gør jorden løsere og dermed mere vandførende. En sen eftermiddag med lange skygger er ideel til at tage et billede, hvor fx en bronzealderlandsby træder tydeligt frem i form af de steder, hvor kornet vokser lidt højere.
Så længe holder virkningen sig altså, og naboens "stribe" kan derfor være alt fra et gammelt drænrør til en palisade fra vikingetiden - eller slet og ret en lavning, der efterhånden er blevet fyldt med jord fra naboarealerne og derfor ikke er synlig i terrænet.
Uden nøjere beskrivelse ingen præcis tolkning!
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvad lavede helikopteren?
« Svar #13 Dato: 25, Oktober 2008 - 15:46 »
Marek

Et hul i jorden er bare et hul i jorden, med mindre der er et foirmål med at lave hullet, hvi sformålet er at finde vand, kan man håbe at der kommer vand i hullet,nedefra, så ændrer hullet karakter til at kunne blive en mulig brønd, hvis vandforbruget ikke overstiger tilløbet.

Når du taler om begrebet brønd, så må grunden være at  du har et hul hvorfra du tapper vand, men samtidigt er det forbrug større end tilløbet.

Nu beskriver du din brønd som altid tom, jeg må så deraf slutte at du er ejer af et hul i jorden :-)

Er din brønd lige så dyb som naboens?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvad lavede helikopteren?
« Svar #14 Dato: 29, Oktober 2008 - 16:37 »
På det overordnede plan er det vist forlængst opklaret, hvad helikopteren lavede - den er faktisk en "højteknologisk pilekvist".
Men netop nu er det planen, at den også skal gå i gang i mit område, og det blev annonceret i lokalavisen af hensyn til folk, der er bange for skræmte heste m.v.
Annoncen indeholdt et link til nærmere oplysninger.
En beskrivelse af de aktuelle målinger - herunder en overordnet beskrivelse af metoden - findes her.
Firmaet SkyTEM, som udfører mållingerne, har en engelsksproget beskrivelse af teknikken her.
Endelig var der et link til en rigtig god og grundig artikel om metoden - skrevet på dansk af to af de involverede forskere.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk