* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 52
I alt: 52

Forfatter Emne: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet  (Læst 29806 gange)

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet
« Svar #15 Dato: 11, November 2007 - 19:00 »
Motoren i en TDI bliver ikke varm ved at stå og knurre i tomgang - det er i øvrigt også forbudt, og kræver at man skal have gang i ekstranøglen.
Jeg prøvede forleden da jeg havde computeren koblet på, der var kølevandstemperaturen 68 grader efter 30 minutters tomgang ved 10 graders udetemperatur.

I min Skoda er der 2 .elektriske varmelegemer i varmeapparatet på vidst nok samlet 600 W, og de giver da et vidst tlskud.

Bortset fra det Mønnike, så er det mine penge, og jeg prioriterer velvære året rundt i bilen højt, hvorfor aircondition var et must ved købet af denne bil efter selv at have monteret det i bilen før. Nu er jeg kommet lidt til penge, og så skal der også et fyr i.

I bilen før havde jeg en 2,7 kW Kenlowe Hotstart, der gjorde god fyldest, men var afhængig af strøm.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet
« Svar #16 Dato: 11, November 2007 - 20:02 »
Motoren bliver ikke varm af at gå i tomgang.....OK....jeg begynder attro på storken

Men hvad er forskellen på at brænde brændstof af i et fyr, frem for i en motor....resultatet...udslippet er da stort set det samme....?????

Er forskellen bare, at det ene er lovligt og det andet ikke......så ligner det for mig kreativ bogføring. ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet
« Svar #17 Dato: 11, November 2007 - 21:07 »
Hvor tror du brændstoføkonomien i en TDI kommer fra Bjarke?

Hvorfor mon masser af dieselbiler kommer med oliefyr som standard -de fleste bare i en tovlig spareudgave uden cirkulationspumpe og ur, så de kun virker når motoren er startet?


Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet
« Svar #18 Dato: 12, November 2007 - 03:04 »
Citér
Men hvad er forskellen på at brænde brændstof af i et fyr, frem for i en motor....resultatet...udslippet er da stort set det samme....??

Njah men den store forskel ligger vel i trenden inden for diesel at motoren såvidt muligt skal om danne brændstoffet til mekanisk energi og ikke andet.
Det er jo fint nok, men mindre fint når man ønsker at få varme i vognen i en fart.

Det er iøvrigt også min oplevelse at motoren i tomgang batter lidt men dog lidt, men rigtig varm tager laaang tid.
Derdover er det mindre smart med bilen kørende i tomgang -forladt. Her hvor jeg bor kunne nogen nemt få vendt op og ned på begreberne omkring ejendomsret.

plammox

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 190
    • Vis profil
Sv: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet
« Svar #19 Dato: 12, November 2007 - 09:47 »
Jeg har stor forståelse for Tranbergs ønske om et oliefyr.

Som sædvanligvis lykkelig (med)ejer af en Corolla Verso D4D 2.0 er mit eneste problem indvendig duggen på vintermorgener.

Det tager mindst 5 km at få motoren varm, så varmeapparatet fungerer efter hensigten. Og bare blæse tør luft via a/c op på ruden tager lang tid. Det ender ofte med at man får blæst et lille område af ruden tørt (for neden, i midten) og så må man liste sig afsted, mens man titter gennem 10% rudeareal.

Får man den fikse idé at bruge en spritspray på forruden, ser man hurtigt et fysisk eksempel på underafkøling... så kan man skrabe rim af på indersiden, også.

Dieselbiler burde ikke sælges uden forrudevarme.

"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet
« Svar #20 Dato: 12, November 2007 - 11:42 »
Men hvad er forskellen på at brænde brændstof af i et fyr, frem for i en motor....resultatet...udslippet er da stort set det samme....?????

Når olien eller benzinen afbrændes udenfor motoren, kan det ske med væsentlig mindre forurening og bedre virkningsgrad hvad opvarmning angår.

Det var derfor man seriøst i mange år arbejdede på at komme gode moderne dampmaskiner i personbiler.
Jørgen Harbst

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet
« Svar #21 Dato: 12, November 2007 - 11:58 »
Man kunne sige at benzinbiler kører rundt med et tændt fyr hele tiden, hvilket giver hurtig varme om vinteren og brændstofspild resten af året.

Dieselbilen med fyr bruger kun ekstra brændstof når det er koldt.

Når motoren er forvarmet kommer forbruget ned på det minimale efter max 5 i stedet for 15 km (min boerdcomputer står altid på øjeblikkeligt forbrug)


 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk