* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 115
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 55
I alt: 55

Forfatter Emne: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet  (Læst 29888 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet
« Dato: 08, November 2007 - 18:30 »
I en artikel i Popular Mekanik om bil konstruktion

http://www.popularmechanics.com/automotive/how_to/4230086.html

Undrer automobil redaktøren sig over, at bilkonstruktører ikke tænker som mekanikere.
Hvilket foranlediger flere problemer med bilerne, end man reelt fortjener.
Han giver en række eksempler på ret idiotiske konstruktioner, der er  svære at reparere.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet
« Svar #1 Dato: 08, November 2007 - 21:56 »
Det kunne du ikke være bekendt Mønnike, nu bruger jeg flere dage på at læse på amerikanske fora. ;D

Men det drejer sig jo egentlig om dig, du kan lave din bil selv, men vælger af dovenskab at bruge adskillige dages nettoløn på noget du selv kunne lave på en lørdag eftermiddag på bilen.

Selv glæder jeg mig til at montere oliefyr i bilen i en af de kommende (lange) weekender.

6000 kr i arbejdsløn for 1 dags arbejde på et værksted er for meget, det vil jeg godt ofre en weekend og nogle aftener på.

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet
« Svar #2 Dato: 08, November 2007 - 23:33 »
Så er vi to Tranberg.
jeg har netop idag modtaget et Webasto ThermoTop E diesel fra Padborg Elektro til kr.: 5640,-
Jeg kunne heller ikke drømme om at lade et værksted gøre det.
Ikke kun for pengenes skyld men når man nu har et godt nok gammelt svendebrev som mekanikker så er det sgu da en fallit erklæring at køre på værksted.

Oliefyret er første trin i min ombygning til Rapsolie.

Jeg skifter selvfølgelig også tandrem selv  :D

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet
« Svar #3 Dato: 09, November 2007 - 12:11 »
....
jeg har netop idag modtaget et Webasto ThermoTop E diesel fra Padborg Elektro til kr.: 5640,-
...

Jeg har købt via nettet i Tyskland og har givet det samme, men incl. modelspecifikt indbygningssæt til en listepris af 127 Euro

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet
« Svar #4 Dato: 09, November 2007 - 17:04 »
Hej Tranberg med flere

Hvis jeg var jer ville jeg da hellere installere et træfyret gas generator anlæg på bilen.  ;D ;D

Med den udsigt til de stigende bensinpriser, der for tiden tales om, ville bilen være fremtidssikret. Så fik man foruden brændstof(CO) også  varme og en liflig brænderøg. ;D ;D

Men det glæder mig at der er nogle dygtige og meget rige unge mennesker der har råd til at sætte et bensindrevent fyr i deres bil i stedet for at få monteret en el dyppekoger til ca. 300 kr plus moms.
De fleste har vel et tænd/slukur i forvejen. ;)


Nu er det således at hvad hjertet er fuldt af det løber munden over med eller på godt gammelt dansk: ”Skyd først …..spørg bagefter”.

Da mit hjerte er fyldt med irritation over mekanikken, i nogle værktøjsmaskiner, jeg er ved at få repareret og denne artikel i PM udtrykker en irritation, over lignende unødvendige komplekse mekaniske tiltag  i biler, på en måde, der udtrykker den samme frustration,  jeg oplever for tiden, på mit arbejde, har jeg følt at det kunne være interessant at finde ud af, om maskiningeniører bevidst går over åer efter vand.

Jeg har også bandet over de tekniske tanketorsk, jeg har mødt i de biler jeg har skruet på……….men biler af  i dag er ikke mere biler, men produkter.

De har reelt  ikke noget med mekanik at gøre mere. Det er en samling metal og plast dele, der er tegnet i en designskoles første klasse og lukket inde i en ligeså dårligt designet stålkasse. Denne samling dele, skal samles i en bestemt rækkefølge, for at produktet kan blive så billigt som muligt og umuligt at reparere…..for ellers varer det for længe inden der kan sælges et nyt produkt.

Så Tranberg brug dit begrænsede..”I can hop” og læs artiklen. For den er faktisk et forståeligt angreb på maskiningeniører i bil branchen. At jeg så tror, at dårlige konstruktioner er mere udbredte, end det kunne være ønskeligt i virkeligheden, var faktisk det jeg ønskede, efterhånden skulle vise sig af indlæggene i denne tråd. ;)

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet
« Svar #5 Dato: 09, November 2007 - 19:46 »
Bilkonstruktørerne kan ikke være helt tabt bag en vogn, når f.eks. en Toyota Carina kan køre langt over 300.000 km uden større problemer.

En dyppekoger kan i heldigste fald hæve motortemperaturen 20 grader hvis det ikke blæser - et fyr kan varme kabinen op til 20 og motoren til 70 grader.

Men dine betragtninger passer sikkert på værktøjsmaskiner.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet
« Svar #6 Dato: 09, November 2007 - 20:16 »
Tænk hvis man kunne holde den carina vedlige, så den kørte 2000000 Km.......eller mere ;)

I min Berlingo drejer jeg på startnøglen. Sætter sædevarmen til og  fuld varme på kabinen og inden jeg har kørt 200 meter så er den stort set frostfri.

Berlingoen er et produkt, der ligner alle de andre havregrynspakker, der kommer ud af bilfabrikkerne worldwide idag.
Der er bare lidt bedre plads i den.

Sidste gang jeg havde et fyr i en bil(werbasto) var i en VW 412. Dette fyr var dyrt i bensinforbrug og reparationer. Jeg har ikke siden ønsket at anskaffe mig problemer af  den art.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet
« Svar #7 Dato: 09, November 2007 - 21:57 »
Nu må jeg spørge dumt...
Findes der varmefyr til benzinbiler? Jeg kender dem kun til dieselvogne, netop fordi de er så helv...s lang tid om at blive varme. Eller har jeg misset noget? Mine benzinere var afrimede og varme efter få minutter.

MvH,

Bent.



E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet
« Svar #8 Dato: 09, November 2007 - 23:24 »
Tænk hvis man kunne holde den carina vedlige, så den kørte 2000000 Km.......eller mere ;)

Hvad skulle problemet være?

Olie, bremser, tændrør, støddæmpere, tandstang, servopumpe.
Det kan ikke være væsentligt sværere end end Volvo 240 f.eks.

Det eneste er fandens værk tandremmen - den store motordræber.

I min Berlingo drejer jeg på startnøglen. Sætter sædevarmen til og  fuld varme på kabinen og inden jeg har kørt 200 meter så er den stort set frostfri.

Sikkert.. Overdrivelse fremmer forståelsen.


Sidste gang jeg havde et fyr i en bil(werbasto) var i en VW 412. Dette fyr var dyrt i bensinforbrug og reparationer. Jeg har ikke siden ønsket at anskaffe mig problemer af  den art.

En VW412 ( 4 døre 12 år for sent) gik alligevel ikke over 9 på literen med sit kompressionsforhold på 6:1, mon det kunne mærkes om fyret var i gang eller ej? Altså bortset fra temperaturen i kabinen om vinteren.





« Senest Redigeret: 10, November 2007 - 00:02 af E. Tranberg »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet
« Svar #9 Dato: 10, November 2007 - 09:26 »
Nej kun tre døre, for det var en LS Variant med en to liters motor VW type 4 og 85 hk.

Den kørte kun 6 km/literen med mig som chauffør. Men hvor var det en dejlig bil. Bensin prisen var 2.6 kroner/ Literen  indtil 1978 hvor den blev byttet til en 127 type 2.

Når jeg kan huske problemerne med "fyret" var det fordi jeg fik skiftet det "på garantien" fra det originalt monterede til Werbasto
der var et hak bedre.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet
« Svar #10 Dato: 10, November 2007 - 10:39 »
Til dig benzin fyr spørgsmålet:
Ja der findes fyr til benzin vogne.  www.padel.dk

Der er altså mange andre grunde til at montere et fyr på vognen en ren komfort. selvom det vel også er en god grund  ;)

Jeg fik en dyppe koger monteret i da jeg købte bilen fra ny, men den kan slet ikke klare sig mod et fyr.
For det første virker den kun når den er i nærheden af en stikkontakt.
For det andet gør den ikke meget mere end at holde frostfrit. Selv når den har været igang i flere timer magter den ikke at bidrage så meget at motortemp. nålen har løftet sig fra bunden.

Fyret varmer motor og kabinen helt op (der er en lille vandpumpe indbygget + at den starter bilens egen kabineventilator).
Det sparer betragteligt på motor slid for ikke at snakke om det sikkerhedsmæssige i at bilen er dug og is -fri.

Min bil en 20km/l dieselvogn og den bliver altså ikke så varm at det batter før end den har kørt 10-12km.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet
« Svar #11 Dato: 11, November 2007 - 11:51 »
Hej Kusco

Du må ikke misforstå mig, for dine argumenter holder ikke ved kørsel i Danmark.

I Nordnorge og Nordsverige(Kiruna og omegn) har parkeringspladserne elstik, så der findes elvarmere, der kan varme biler op og jeg er helt med på, at bor man sådanne steder, kan en bensinmotorvarmer være en nødvendighed  for at få motoren igang.

Mine sidste 3 biler uden bilvarmer har alle kørt over 250000km, uden at det var motoren der var slidt. Min nuværende har lige passeret 130000 uden kommentarer fra motoren.


Jeg er enig med dig, at en varm, dug og isfri bil, er sikrere at køre i når udsynet er i orden.


Du Skriver, at du skal køre en  10-12 kilometer, før end bilen er isfri, hvilket ifølge min regnebog, må være lig med et forbrug på en halv liter brændstof.

Hvis du istedet for, at lade fyret brænde x antal liter brændstof af. lod motoren gøre det, ved at starte motoren 10 minutter før, end din start, ville du have sparet et beløb, der kunne dække et forbrug af brændstof til 14000 km. ved at have undladt at købe et fyr.

Forstået således, at det er ligemeget om fyret eller motoren brænder brændstoffet af, for at varme motoren op. De 5600 kr. som fyret kostede, kan der købes 700liter brændstof for ,hvilket giver 14000 km med 20km/l.


Til Tranberg

Tror du en(Ford)VOLVO holder ligeså længe som en 211 california VOLVO????
Min nabo har lige købt sig en ny Volvo V70. Han gav sin gamle velholdte V70 der havde gået 180000 i bytte...og måtte af med 450000kr. Han fortæller at han haft en afskrivning på den gamle på 40000 om året i de 8 år han har haft den. :o

Med for de beløb kunne jeg køre i Berlingo de næste 48 år alt iberegnet. Man kan også købe guld for dyrt ;)



« Senest Redigeret: 11, November 2007 - 12:12 af B Mønnike »
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet
« Svar #12 Dato: 11, November 2007 - 12:45 »
Hej Mønnike:
Altså først og fremmest går min modstand mod dyppekogeren at den ikke kan klare opgaven nemlig at gøre bare motor driftsvarm og da slet ikke kabinen med.
Selvom nogen i Kiruna måtte have etableret El-stik løsninger ved diverse parkeringspladser betinger det stadig at man er i nærheden af dem.
Jeg tror næppe nogen kan forsvare at det ganske land skal plastres til med 230V stik der iøvrigt hver skal kunne levere 2kW!


Fyret bruger 0,49l/h (iflg. dok.) og bruger 10 - 20min. om at varme bilen op (efter en kollegas erfaring).
Som jeg skrev tidligere er mit argument for at installere fyret hovedsageligt i forbindelse med et forsøg med at køre på -stortset set- rent rapsolie.
Komforten er da bestemt også et argument der trækker.

I min søgen efter oplysinger omkring rapsolie konverteringen læste jeg at flere nyere diesel biler er fabriksmonteret med fyret netop fordi at de stadigt effektivere dieselmotorer (brændstof udnyttelse) har problemer med at levere overskudsvarme til varmeapparatet.

Bilen er en Mazda årg.1999 der lige just har rundet 290K og jeg forventer da at den klarer det til 450K  :P

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet
« Svar #13 Dato: 11, November 2007 - 13:31 »
Her er et par Rapslink

http://www.rapsbil.dk/
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Hvorfor skal bilmekanik gøres indviklet
« Svar #14 Dato: 11, November 2007 - 15:57 »
Takker.
Jeg har så også en bunke af dem.

Vigtigst er nok: www.elsbett.de der nok er foregangs-pioner-drivkraften bag rapsolie ideen.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk