* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 258
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 41
I alt: 41

Forfatter Emne: USB Flash  (Læst 30749 gange)

Flemming Jensen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
USB Flash
« Dato: 22, November 2007 - 15:56 »
Findes der et USB flash drive med en knap der kan afvikle et script der laver et unmount af enheden?


Mvh.

   Flemming
« Senest Redigeret: 22, November 2007 - 20:56 af Flemming Jensen »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #1 Dato: 22, November 2007 - 19:18 »
I frankrig og i Island insisterer man på at der skal være ord for alting på det nationale sprog. Nu vil jeg ønske vi også havde det i danmark

Un- mounte er da et frygtelig ord at bringe ind i en dansk sætning. Det er slemt nok med  USB-flash, som i øvrigt ikke er korrekt på noget sprog. Det er jo ikke usb, som er flash.

I øvrigt tror jeg ikke det vil være muligt at lave, det du efterlyser.

Det ville i hvertfalt kræve en mere kompliseret installation end blot at stikke usb hukommelsesenheden i kontakten.
« Senest Redigeret: 22, November 2007 - 19:22 af harbst »
Jørgen Harbst

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: USB Flash
« Svar #2 Dato: 23, November 2007 - 09:21 »
Det ville ellers være en rar funktion. Men da det er operativsystemets opgave at lukke filsystemet kan jeg ikke se hvordan man kunne lave det.

MvH,

Bent.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #3 Dato: 23, November 2007 - 09:37 »
Det må da kunne lade sig gøre hvis man har en kode kørende i baggrunden som kommunikerer med noget i usb enheden, som hele tiden holder øje med om der bliver trykket på en knap. 
Det er jo polling  og fremmer jo ikke maskinens arbejdshastighed at den hele tiden skal spørge til den knap.
Mig bekendt er det ikke muligt fra usb at få udløst en hardware interupt.

Undskyld fremmedordene, vi savner nogle gode danske.
Jørgen Harbst

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #4 Dato: 23, November 2007 - 10:04 »
Mig bekendt er det ikke muligt fra usb at få udløst en hardware interupt.

Det har jeg svært ved at tro er rigtigt!

Hvordan skulle da  USB-tasteturer, -mus m.v. virke fornuftigt? For ikke at snakke om forskellige typer af især multifunktionsapparater (sammenbyggede printer/skanner/fax osv) ofte har mulighed for at aktivere software i PC'en, ved blot at trykke på en knap på selve apparatet.

Derimod tror jeg du har ret i følgende:
Citat fra: harbst
Det ville i hvertfalt kræve en mere kompliseret installation end blot at stikke usb hukommelsesenheden i kontakten.

Altså der må installeres en speciel driver og dermed forsvinder det smarte med, at man lige kan stikke sin hukommelsesenhed i en hvilken-som-helst PC.

« Senest Redigeret: 23, November 2007 - 10:06 af Peter Stig Hansen »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #5 Dato: 23, November 2007 - 11:12 »
Hej Peter

Du har nok ret. Dit argument er i hvert fald godt.
Så det eneste sande i mit udsagn var at det ikke var mig bekendt.

Er der nogen som ved, hvordan sådan et usb interface reelt virker ?
Sidder der en lille dedikeret processor og styrer usb , og kan den så udløse interrupt ?
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #6 Dato: 23, November 2007 - 12:25 »
Når jeg sætter min hukommelsespind (godt dansk ord!  ;D) i usb-stikket, popper der to vinduer op på skærmen:
1. Et vindue, der spørger, hvad computeren skal foretage sig: åbne et vindue, vise billeder eller et par muligheder mere;
2. Et lille vindue i hjørnet "Start U3 launchpad".

Som et sidespring vil jeg gerne benytte lejligheden til at spørge det alvidende panel, hvad det sidste mon kan være? Det er undgået min opmærksomhed, hvis der var en forklaring med, da jeg modtog pinden som fødselsdagsgave - men jeg er klar over, at det er et lille program, der fra fabrikantens side er indlagt på denne. Derimod har jeg ikke opdaget noget at bruge det til.

Men tilbage til hovedemnet: det må da kræve et interrupt i styresystemet?

Når jeg sætter mit digitalkamera til usb-stikket, sker der umiddelbart intet. Men når jeg PÅ KAMERAET vælger "PC" og trykker på tasten "Enter", får jeg et pop-up vindue (jeg kan ikke finde et dækkende dansk ord for "pop-up"  :(), hvor der står "Ønsker du at starte Olympus master ?" (det billedprogram, der fulgte med kameraet). Den sidste funktion må da - teknisk set - ligge nær på det, Flemming efterlyser?
Noget andet er, at jeg ikke ser det store besvær i, på proceslinien at vælge "Sikker fjernelse af hardware". Det er vel denne funktion, Flemming ønsker erstattet af en knap på selve pinden?
Jeg tror det er muligt, men skulle knappen være der, måtte den enten anbringes et aldeles upraktisk sted for ikke at blive ramt ved en fejltagelse (findes et sådant på en simpel pind?), eller man måtte indlægge et krav om bekræftelse (Ønsker du at fortsætte med denne handling? JA/NEJ), og så skulle man alligevel have fat i enten mus eller tastatur. Jeg gætter på, at samtlige fabrikanter af hukommelsespinde er enige om, at der ikke er fordele ved en sådan knap, der står mål med ekstraomkostnignen ved at sætte den ekstra knap på enheden.
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: USB Flash
« Svar #7 Dato: 23, November 2007 - 12:40 »
Til Morten:
U3 er en tilføjelse til USB systemet således at applikationer (programmer) kan udføres direkte fra USB hukommelsen. Se f.eks. her:
http://www.pcworld.com/article/id,122594-page,1/article.html

Til Harbst:
ja, der sidder en periferikreds som kan udløse interrupt til hovedprocessoren.
Selve USB standarden definerer to slags enheder, Host og Device. Din PC f.eks. er Host, mens en mus eller en hukommelsesstick er Device.
Host poller konstant netværket, og hvis en af dine Devices har noget at sige svarer de når Host poller.

En Host har de flade USB hunstik, mens Devices har de højere, smallere hunstik (eller bare et kabel).

MvH,

Bent.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #8 Dato: 23, November 2007 - 18:19 »
Tak for svaret Bent. Så blev jeg klogere.

Hukommelsespinden ( godt ord Morten) er vel så en host , da den har fladt stik  :D

Mortens kamera kan  kun aktivere overførslen fordi han har indlæst et program i computeren til det formål.

Mit eget Canon kamera aktiverer et vindue,  der spørger om jeg vil sætte overførsel i gang fra computeren eller fra kameraet. Der er frit valg. Valg fra kameraet er vel kun aktuelt, hvis man sidder med en bærbar uden mus,  og ikke kan finde ud af tastaturet.


Der har været solgt hukommelsespinde med indbyggede programmer, som kan låse dem med kodeord , eller andre fornuftige funktioner. Prøv det Morten, og lad os andre høre om hvad den kan.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #9 Dato: 23, November 2007 - 18:36 »
Mortens kamera kan  kun aktivere overførslen fordi han har indlæst et program i computeren til det formål.
Det har du ret i - men pointen var, at en aktion på den ydre enhed (kameraet) udløser en respons i form af et pop-upvindue på computeren.
Bent Andersen har jo på udmærket vis forklaret det tekniske.
Den anden del af Bents forklaring (til mit sidespring) fortæller, at jeg kunne starte U3 og dermed tillade, at et program på selve pinden blev aktiveret og gjorde det ønskede på computeren.
Jeg mener med andre ord stadig, at Flemmings projekt er ladsiggørligt - men unyttigt.
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: USB Flash
« Svar #10 Dato: 23, November 2007 - 18:38 »
Nej, nej, nej!
Hukommelsespinden er en Device! Jeg skrev netop "fladt hunstik", skønt jeg måske burde have skrevet bøsning eller lignende.
PCen er Host, hukommelsespinden er passiv.

MvH,

Bent.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #11 Dato: 23, November 2007 - 20:49 »
Nu skulle du have lagt mærke til smilyen Bent.
Den har jo heller ikke hunstik, så din definition holder.
Jørgen Harbst

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #12 Dato: 26, November 2007 - 14:07 »
Jeg kunne nu tænke mig at stille et modspørgsmål.  :)

Hvorfor vil du have en sådan knap, Flemming?

Der findes, som bl.a. Morten har anført, en mulighed for å gøre det du ønsker via en "tray-icon"* i Windows. Jeg forstår selvfølgelig, at det i en del tilfælde, vil være lettere at trykke på en knap på selve USB-hukommelsesenheden.

Bhøver du overhovdet at "unmounte"* først?  Jeg gør det aldrig, og selve USB tilkoblingen tager i alle tilfælde ikke skade, da den, så vidt jeg ved er, konstrueret til varm til- og frakobling. Det værste som kan ske, er at du fjerner enheden mens en skriveoperation foregår, men det er som en regel let være opmærksom på. Og en del enheder indikerer faktisk selv (blinker e.l.) om de er i aktivitet.


*) Her mangler vi igen et godt dansk ord(?)

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: USB Flash
« Svar #13 Dato: 26, November 2007 - 14:32 »
Peter, under Windows 2000, som jeg kører med, har jeg et par gange oplevet datatab hvis jeg glemte at deaktivere pinden før jeg trak den ud. Siden da bliver den altid deaktiveret ("unmountet") først.

MvH,

Bent.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: USB Flash
« Svar #14 Dato: 26, November 2007 - 14:36 »
Afhængig af ens styresystem , dets indstilling og andre resourcekrævende aktiviteret, kan der meget vel gå et pænt stykke tid inden data på disk eller pind  bliver færdigopdateret.
Man kan ikke umiddelbart se om noget hænger i et skjul ( ny dansk betegnelse)   , selv om der ikke er aktivitet at se på pinden.

Ofte kan man bare lade pinden sidde til man har slukket for maskinen. Så er denogså opdateret.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk