* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 57
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 54
I alt: 54

Forfatter Emne: Aske  (Læst 11938 gange)

SA

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 49
    • Vis profil
Aske
« Dato: 29, November 2007 - 20:07 »
Jeg får fyret en del træpiller af (efter sigende af god kvalitet) mellem år og dag. Hidtil har jeg spredt det -mere eller mindre- i haven under buske, træer og hegn, men har flere gange tænkt på, om det er en god ide. Det bliver jo lidt " koncentreret" efterhånden. Men er det en god, dårlig eller bare neutral ide.?  Alternativet er vel skraldespanden.

PS: Jeg bor på bøhlandet - gudskelov !

Venlig hilsen
Sv. Andersen

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Aske
« Svar #1 Dato: 29, November 2007 - 22:24 »
Som jeg ser det, er det en god ide, at sprede det på din grund.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Aske
« Svar #2 Dato: 30, November 2007 - 07:55 »
Hvis vi snakker ren aske, så kan den blandes i cementen - næste gang du støber fundament til en ny udestue.

Det gør cementfabrikken når de bruger RDF (Refuse-Derived Fuel eller "alternativt brændsel")

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Aske
« Svar #3 Dato: 30, November 2007 - 13:30 »
Hvis vi snakker ren aske, så kan den blandes i cementen - næste gang du støber fundament til en ny udestue.

Det gør cementfabrikken når de bruger RDF (Refuse-Derived Fuel eller "alternativt brændsel")

God debat

Mikael Boldt

Det minder mig om en sag i Nordjylland, hvor nogle kriminelle slog en af deres kumpaner ihjel, brændte ham, og støbte knogleresterne ind i betonen til en terrasse.

De havde dog ikke gjort det ordentligt, og kriminalteknikerne kunne identificere offeret udfra knogleresterne, som de ikke havde knust ordentligt.

SA

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 49
    • Vis profil
Sv: Aske
« Svar #4 Dato: 01, December 2007 - 17:11 »
Næste gang jeg putter et lig i mit fyr, vil jeg være meget omhyggelig med at få knust knoglerne ordentligt.
Tak for tippet !
Ha` en god dag

SA

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Aske
« Svar #5 Dato: 03, December 2007 - 21:09 »
Hvis vi snakker ren aske, så kan den blandes i cementen - næste gang du støber fundament til en ny udestue.

Mikael, hvad er det dog, du lokker manden til!!??? :o

Aske er skam ikke bare aske, og cementfabrikkerne kan ikke bruge aske fra biobrændsel - der er for meget phosphat i, og så smuldrer cementen ...
Derimod er træaske fortræffelig plantegødning af samme grund, og deuden har den et højt indhold af kalium, som også er guf for nye planter.

Så det gode råd er: spred asken jævnt og hyppigt, så gabvner det planterne.
En ordentlig spandfuld på én gang vil derimod medføre nedsivning af kaliumsalte - og vil desuden tendere til at gøre jorden for basisk på grund af carbonatindholdet.
Mvh. Morten Jødal

SA

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 49
    • Vis profil
Sv: Aske
« Svar #6 Dato: 04, December 2007 - 18:35 »
Rolig nu -Jødal.
Jeg har ikke så mange lig i lasten - og slet ikke i fyret.
Min træpilleleverandør siger, at pillerne er lavet af rent træ og kun presset med damp.
Men jeg kan forstå, at asken ikke ligefrem er til surbundsplanter.
Tak for svaret.
SA

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Aske
« Svar #7 Dato: 12, December 2007 - 15:32 »
Lig i lasten? Ja, de kriminelle nordjyder var nu godt dumme!
Ikke alene blandede de en asketype i cement, der ville få terrassen til at smuldre, hvis ikke politiet havde hakket den op først :o
De valgte oven i købet at koncentrere ligresterne, hvor de var lettest at finde ... ::)
Havde de nu blot spredt asken over hele grunden, havde politiet aldrig fundet ligresterne! Og vi er helt enige om, at træaske er god gødning, undtagen til surbundsplanter.
Mvh. Morten Jødal

BCC

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Jaeh .. eller .. øeh ..
    • Vis profil
Sv: Aske
« Svar #8 Dato: 29, Januar 2008 - 21:49 »
Næste gang jeg putter et lig i mit fyr, vil jeg være meget omhyggelig med at få knust knoglerne ordentligt.
Tak for tippet !
Ha` en god dag

SA

Øeh .. hmm .. der skulle vel ikke være nogen som man kan låne en lufthammer af .. ?

:-)
Med venlig hilsen, BCC.

I krig og kærlighed gælder alle kneb ..

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk