* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 107
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 64
I alt: 64

Forfatter Emne: Spøgelsesbilister på motorvejene  (Læst 15135 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Spøgelsesbilister på motorvejene
« Dato: 29, November 2007 - 21:51 »
Hvor svært kan det være, at forsyne de værste opkørsler mod nedkørsel med en simpel optisk- eller radarsensor og en kraftig rød blinkende projektør som fjolset ikke kan undgå at se?
Det kunne endda laves transportabelt og batteridrevet så man ikke behøvede fordyrende gravearbejde.

Nogen kan sikkert lave det for 100 millioner kroner over 10 år, men en ingeniør ville kunne gøre det hurtigt og relativt billigt.

Hvad synes I?

Jan

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Spøgelsesbilister på motorvejene
« Svar #1 Dato: 29, November 2007 - 22:22 »
Hvordan kan du fjerne viljen til "vise " sig???
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Spøgelsesbilister på motorvejene
« Svar #2 Dato: 30, November 2007 - 05:34 »
Hvordan kan du fjerne viljen til "vise " sig???

 - det kan jeg ikke.

Jan

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Spøgelsesbilister på motorvejene
« Svar #3 Dato: 30, November 2007 - 09:30 »
Jeg har bemærket at mange af "indkørsel forbudt" skiltene ved ramperne står så fjollet at man dårligt kan se hvilken af de to veje det gælder.
Man burde undgå at lægge til og frakørsel klos op ad hinanden, så kunne skiltningen blive mere tydelig.

I princippet skal skiltet naturligvis stå så det ses inden man kører ind ad den forkerte afkørsel.
Men man kan da supplere med nogle store skilte længere inde ad rampen i stil med " du er på gale veje bedstefar" og så en lille vige- vendeplads. Kan være det ikke lige er efter færdselsloven, men det ses jo kun af dem som allerede har brudt loven, og så kan det redde liv.

På selve motorvejen kunne man bruge bagsiden af de eksisterende skilte til endnu flere advarsler.
Jørgen Harbst

Lars Maltha

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 23
  • 3D illustrator & distributør af 3D software
    • Vis profil
    • http://www.lm-illustration.dk
Sv: Spøgelsesbilister på motorvejene
« Svar #4 Dato: 30, November 2007 - 11:19 »
Vedr. emnet spøgelsesbilister, se nogle mekaniske løsninger her: http://spunkflasher.com/?p=523

Skilte/elektroniske varselssystemer: http://www.plbrake.dk/?p=sites/projekter222&m=sites/projekter1
Med venlig hilsen,
Lars Maltha
www.LM-illustration.dk & www.ExAniMo.dk

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Spøgelsesbilister på motorvejene
« Svar #5 Dato: 30, November 2007 - 12:19 »
Jeg har set i Tyskland omkring Berlin havde/har man nogle nærmest modhager ved afkørslerne som river dækkene op hvis man kører den forkerte vej over dem.

Men hvad gavn gør det overfor for dem der vender om på motorvejen ?

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Spøgelsesbilister på motorvejene
« Svar #6 Dato: 01, December 2007 - 15:50 »
Men hvad gavn gør det overfor for dem der vender om på motorvejen ?
man er sikker på at fange dem der gør det!

Der var i går Spøgelsesbilister på Storebæltsbroen omtalt på politiken.dk:
"
Der tegner sig et billede af, hvem der typisk kører mod køreselsretningen.

»Det er ældre, som typisk er demente, det er spirituspåvirkede, og det er unge, der kører helt bevist i den modsatte køreretning for at se, om de eller de modkørende undviger først«, siger Helge Holbæk politiinspektør hos Rigspolitiet.

Og det faktum har betydning for spøgelsesbilistens straf.

»Man kan bruge en helt særlig paragraf i færdelsloven, hvis nogen gør det helt bevidst og i kådhed. Det er klart, at hvis man er påvirket af alkohol eller andet, skærper det omstændighederne. Når en spøgelsesbilist kører et godt stykke på en motorvej er det alvorligt og skærpende«, siger Helge Holbæk.
"


Det lader til at spøgelsesbilisme er blevet det nye alternativ til TrainSurfing. og det bør stoppes med alle midler!

Måske ikke stedet for jokes, men kan ikke lade være:
"een Spøgelsesbilist", sagde min onkel da vi over bilradioen hørte advarslen, "jeg kan se flere hundrede"

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Spøgelsesbilister på motorvejene
« Svar #7 Dato: 03, December 2007 - 21:21 »
Argumentet imod mekaniske løsninger er, at det skal være muligt at afspærre en motorvejsstrækning og lade udrykningskøretøjer bruge det "forkerte" spor ved større ulykker.
Det sker uhyre sjældent - men jeg har hørt en officiel vejmand anføre argumentet.
Derimod er jeg enig med harbst i, at man ved nyanlæg ABSOLUT bør undgå at lægge til- og frakørsel lige ved siden af hinanden. Det er desværre sket mange steder, hvor den lokale geografi har gjort det til den mest økonomiske løsning. Men visse steder betyder det, at når man samtidig har opsat store og tydelige skilte med "Al indkørsel forbudt", så virker det fra den ene side som om man skal sætte kurs lige ind mod skiltet for at komme i det rigtige spor, og har man vænnet sig til de, skal der kun en beskeden svækkelse - træthed, alkohol eller demens - til, for at man en dag gør det samme og kommer i den gale bane ...  :(
Store skilte lidt nede af "ikke-tilkørslen", gerne suppleret med blink, bør kunne løse problemet - og normalt vil der være plads nok til at vende i frakørslen, hvis man tager nødsporet til hjælp, så jeg tror såmænd det kan klares ret billigt.
De vanvittige unge, der gør det bevidst, kan selvfølgelig kun stoppes ved intens overvågning.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Spøgelsesbilister på motorvejene
« Svar #8 Dato: 04, December 2007 - 09:51 »
Læste et sted at nogle hævder at GPS'ere til dels er skyld i ældres uheldige adfærd som emnet her handler om.
Ældre med en måske lidt begyndende demens eller bare manglende rutine, har fået sig en GPS og nu vover de sig længere ud end de ellers ville have turdet tidligere og følger så GPS'en blindt og havner så i disse situationer.
Jeg læste for nogen tid siden en Tysk avis hvor en ældre mand havde fulgt GPS anvisningen ind på en vej der ikke eksisterede længere og var havnet på en byggeplads hvor han satte bilen fast i mudderet.
"Jamen den sagde jeg skulle dreje..."

spunky

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Spøgelsesbilister på motorvejene
« Svar #9 Dato: 04, December 2007 - 13:23 »
Jeg kan se at der er en livlig og god debat om spøgelsesbilister og at der er refereret til et indlæg på min blog,.
Dejligt at kunne være bidragyder til debatten, så tak for referencen. :)

Jeg kan forstå ud fra Morten Jødals svar, at man i det offentlige er af den mening, at mekaniske løsninger umuliggøre adgang for udrykningskøretøjer i forbindelse med større ulykker, hvor det er nødvendigt at ”angribe” ulykkesstedet mod færdselsretningen.

Der vil jeg så umiddelbart mene, at det er et ubetydeligt og meget lille problem som sagtens kan løses.. og den mekaniske løsningsmodel har i mine øjne mange fordele i forhold til advarsels blink, skilte eller alarmklokker..

Den optimale løsning må være en kombination af mekaniske ”envejssluser” og intelligent skiltning!

Jeg har i øvrigt opdateret mit indlæg med et par film fra youtube som illustrerer de mekaniske løsninger.



 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk