* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 42
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 23
I alt: 23

Forfatter Emne: Cirkulationspumper  (Læst 18845 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Cirkulationspumper
« Dato: 21, December 2007 - 09:51 »
Citat fra Elsparefonden:

"Typisk er pumpen det apparat i huset, der bruger suverænt mest strøm. Faktisk mere energi end 4 køleskabe eller 10 fladskærme."

Det forstår jeg ikke. Man siger ikke om det er underforstået at pumpen kører 24 timer i døgnet.
Kører jeres pumpe kontinuerligt? Min kører kun når fyret kører.

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Cirkulationspumper
« Svar #1 Dato: 21, December 2007 - 11:30 »
Hvad mener du med "når fyret kører"?

Normalen er vel, at pumpen starter, når fyret tændes om efteråret, og slukker igen, når fyret slukkes om foråret. I de forløbne 6 til 7 måneder kører pumpen vel kontinuert.

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Cirkulationspumper
« Svar #2 Dato: 21, December 2007 - 12:25 »
Næ, min pumpe kører kun når gassen brænder.
Jan

carstenl

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 41
    • Vis profil
Sv: Cirkulationspumper
« Svar #3 Dato: 21, December 2007 - 12:33 »
Hvordan regulerer fyret så temperaturen i huset?
Da jeg havde gasfyr uden fjerntermostat, blev brænderen styret efter temperaturen på returvandet.

God jul allesammen.
Carsten

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Cirkulationspumper
« Svar #4 Dato: 21, December 2007 - 13:17 »
Når el-sparefonden snakker cirkulationspumpe så mener de den pumpe der cirkulere vandet rundt i radiatorkredsen.

- ikke den cirkulationspumpe som på større anlæg sørger for at hæve temperaturen i de olde hjørner af kedlen, eller den pumpe der cirkulerer olien mellem oliefyr og tank.

Jeg har lige skiftet min cirkulationspumpe til en "A-pumpe" så fra at bruge 45W (ifølge mærkningen) bruger jeg nu 14-15 W ifølge displayet.

Den gamle pumpe kørte 8760 timer om året, den nye er tilsluttet den nye varmeautomatik så om sommeren vil den kun køre 15 minutter per døgn.

Så hvis jeg kan regne med mærke-effekten og display så vil jeg spare mindst 67% eller 262 kWh el årligt. (forbrug= 393 kWh)

Men kan man nu også stole på det?

Måske er elsparefondens beregning rigtig: en gammel cirkulationspumpe bruger ligeså meget strøm som en fladskærms-tv
3 timers tv-kigning og 21 timers standby (3h/dag*250W+21h/dag*10W)*365 dage/år = 350 kWh/år

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Cirkulationspumper
« Svar #5 Dato: 21, December 2007 - 14:46 »
Min gamle pumpe cirkulerer vandet i radiatorerne og fyret styres af en rumtemostat. Jeg ser ingen grund til, at koldt eller lunkent vand skal drøne rundt i kredsløbet når fyret er slukket (det slider også på kobberrørene).

På den baggrund mener jeg ikke at det kan betale sig for mig at ofre 3000 Kr på en pumpe som bruger 30W mindre.

Men jeg må indrømme, at jeg er elektronikingeniør og ikke har specielt forstand på VVS.

Jan

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Cirkulationspumper
« Svar #6 Dato: 21, December 2007 - 16:30 »
Min gamle pumpe cirkulerer vandet i radiatorerne og fyret styres af en rumtermostat. Jeg ser ingen grund til, at koldt eller lunkent vand skal drøne rundt i kredsløbet når fyret er slukket (det slider også på kobberrørene)...


Så meget slider det heller ikke på rørene!

At slukke for den gamle cirkulationspumpe er altid problematisk, fordi det kan være den skal ha en skrutrækker "bag i" for at starte igen efter en lang sommer.

Hvis du har termostatventiler så er det faktisk begrænset, hvilken vandmængde der "drøner" rundt en varm sommerdag.

Pumpecirkulation hjælper også med til at motionere termostatventilerne.

 I "gamle dage" var rådet til husejerne at den smule strøm man brugte for at cirkulere vandet var mindre end at tilkalde en VVS'er for at sikre at radiator systemet fungerede korrekt igen ved starten af fyringssæsonen.

Næ, min pumpe kører kun når gassen brænder.


Jeg tror pumpen kører hele tiden i varmesæsonen også når gassen ikke brænder, ellers er der for stor risiko for at vandet vil koge og danne damp.

På den baggrund mener jeg ikke at det kan betale sig for mig at ofre 3000 Kr på en pumpe som bruger 30W mindre...


Jeg kan sagtens se økonomien i min udskiftning af pumpen:
262 kWh =500 kr/år eller tilbagebetalingstid på 6 år ved 3000 kr

Den gamle pumpe var 18 år gammel, hvis den nye pumpe har lige så lang en levetid vil jeg spare mindst 5000 kr.

Samtidig har jeg et håb om at hele min nye varme-automatik som blev installeret samtidig vil give en forbedret drift som vil give besparelse på omkring 5% af min varmeregning - ½ delen via bedre afkøling, ½ via mindre forbrug.

Jeg har fjernvarme (årlig udgift 18.000 kr), selskabet giver 0,5% rabat for hver oC jeg kan forbedre afkølingen. Foreløbige beregninger viser at jeg har forbedret afkølingen med 7-8 oC.

God debat

Mikael Boldt

Ha en god dag

Mikael Boldt

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Cirkulationspumper
« Svar #7 Dato: 21, December 2007 - 16:58 »
Mit hjemmeflikkede træpille fyr med styring fra pavitronic slukker og tænder selv pumpen afhængig af flere ting bla. om det er gået ud, eller blot slukket.
Pumpen sidder altså ikke fast af den grund og den er altså mindst 13år for den sad der da vi overtog huset for 13år siden.
Hvis man har de problemer skulle man nok investere i en ny og måske også en snavssamler til anlægget.

Noget mange nok snarere kunne spare noget ved men aldrig tænker på er, på de pumper hvor det findes, at sænke fremløbs trykket/flowet på drejeknappen på pumpen.

En sådan pumpe kan erhverves for godt 600,- kr.

Alternativt kunne man springe ud i højt en promoveret Grundfos Alpha Pro. Den regulere selv op og ned i hastighed efter bla. modtrykket og sparer dermed strømforbrug.
MEN der er en lille ting jeg mener Grundfos har overset her, de fleste kedler kræves fra leverandør (garanti) side at der skal være omløb mellem frem og retur sådan at der ikke lukkes koldere retur vand ind end 55-60C.
I det tilfælde er en Alpha Pro's fine egenskaber til ingen nytte for den står blot og pisker vand rundt for fulde gas.

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Cirkulationspumper
« Svar #8 Dato: 13, Januar 2008 - 18:33 »
Jeg tror ikke jeg kan spare 1 øre ved at udskifte min gamle pumpe. Til gengæld sparer jeg masser af strøm og masser af olie da jeg har monteret en elektronisk rumtermostat der starter og stopper pumper i korte intervaller efter behov. Jeg har endnu ikke været ude for at pumpen skal hjælpes igang, selv efter 4 måneders stop.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk